Kalcifiering i nackmuskel - någon som har erfarenhet av detta?

Aladdin

Trådstartare
Vårt gamla avelssto (23 år) har sedan drygt ett år varit väldigt svullen i sina nackmuskler på båda sidor. När vi upptäckte detta var hon högdräktig men hade inga smärtor eller problem med denna svullnad, därför ville vi vid det tillfället inte åka till klinik och röntga nacken. Problemen började i vintras när hon stod i boxvila med sitt föl. Hon började kasta sig bakåt, skaka i huvudet när hon böjde sig ner för att äta. Hennes reaktioner var så stora att vi tvärt fick avvänja hennes föl. Åkte då och röntgade hennes nacke och det visade sig att hon förmodligen gått omkull i hagen och kanske slagit av en liten del av en nackkota och i musklerna runt detta så syntes små moln av kalcifieringar. Problemen sitter inte i kotan utan det är muskeln som hon har ont av. :(

Veterinären gav inga tips på vad man kan göra och trodde att hon kan fungera normalt men stoet visar då och då att hon har ont. Massage gillar hon inte för det gör ont, laser har vi provat vid flertal gånger men hon gillar det inte alls utan har väldigt ont av det på vissa ställen på muskeln. Dock blir muskeln något mjukare efteråt men blir ofta hård igen, så den krampar nog mycket. Har bett veterinären kolla på plåtarna igen men han visste fortfarande inte vad man kan göra för det är inte så vanligt med denna skada. Hon är så fin och fräsch i övrigt och vi vill inte ta bort henne om det finns något sätt att få henne att bli smärtfri i sin muskel. Har inte vågat betäcka henne igen. I år har hösilaget innehållit väldigt mycket kalcium, har läst att kalciumöverskott kan göra att magnesium inte tas upp av kroppen som det ska, kan det ha bidragit till smärtorna? Någon som har tips på vad man kan göra? Stötvåg? Vill verkligen att vårt fina sto ska få några år som pensionär, unghästuppfostrare och promenadhäst.

Sv: Kalcifiering i nackmuskel - någon som har erfarenhet av detta?

Vårt gamla avelssto (23 år) har sedan drygt ett år varit väldigt svullen i sina nackmuskler på båda sidor. När vi upptäckte detta var hon högdräktig men hade inga smärtor eller problem med denna svullnad, därför ville vi vid det tillfället inte åka till klinik och röntga nacken. Problemen började i vintras när hon stod i boxvila med sitt föl. Hon började kasta sig bakåt, skaka i huvudet när hon böjde sig ner för att äta. Hennes reaktioner var så stora att vi tvärt fick avvänja hennes föl. Åkte då och röntgade hennes nacke och det visade sig att hon förmodligen gått omkull i hagen och kanske slagit av en liten del av en nackkota och i musklerna runt detta så syntes små moln av kalcifieringar. Problemen sitter inte i kotan utan det är muskeln som hon har ont av. :(

Veterinären gav inga tips på vad man kan göra och trodde att hon kan fungera normalt men stoet visar då och då att hon har ont. Massage gillar hon inte för det gör ont, laser har vi provat vid flertal gånger men hon gillar det inte alls utan har väldigt ont av det på vissa ställen på muskeln. Dock blir muskeln något mjukare efteråt men blir ofta hård igen, så den krampar nog mycket. Har bett veterinären kolla på plåtarna igen men han visste fortfarande inte vad man kan göra för det är inte så vanligt med denna skada. Hon är så fin och fräsch i övrigt och vi vill inte ta bort henne om det finns något sätt att få henne att bli smärtfri i sin muskel. Har inte vågat betäcka henne igen. I år har hösilaget innehållit väldigt mycket kalcium, har läst att kalciumöverskott kan göra att magnesium inte tas upp av kroppen som det ska, kan det ha bidragit till smärtorna? Någon som har tips på vad man kan göra? Stötvåg? Vill verkligen att vårt fina sto ska få några år som pensionär, unghästuppfostrare och promenadhäst.
Har du prövat nåt så enkelt som att ge magnesiumtillskott?
Om du har stor obalans i magnesium och kalkbalansen så är det inget bra.
Magnesium behövs för att musklerna skall kunna slappna av bla.
Och om hon går med smärta ger det i sin tur stress.. stress som bränner magnesium ännu mer..

Låter inte roligt,bra att du kollat upp henne av veterinär.
Frågan är om nån alternativ metod skulle kunna hjälpa hästen ?
Sen har jag en kanske jätteknäpp ide men jag säger det ändå..skulle man inte kunna sy nån tex "nackhistoria" att sätta på grimman som täcker det smärtsamma området av Back on Track tyg? Jag vet själv om jag har muskler som krampar att just detta ger en mild värme och lindring på extremt onda muskler..Vet precis hur det är att ha jävligt ont i nacken.
Ett milt liniment som tex Forever Livings "Heat Lotion " och Aloe MSM Gel i samma serie funkar bra på mig och lika bra på häst,fast dyrt.Men har hästen så extremt ont som du beskriver skulle jag inte köra på nåt starkt liniment,det blir för obehagligt.
Mjuka rörelser på nacken lätt lätt med ett liniment som inte blir för brännande är viktigt,På häst för att spara på ovan nämda liniment och gel så kan man efter insmorning på häst lägga en bit plastfolie så det absorberas bättre och inte torkar bort för fort.

Sen finns det mer alternativa metoder som kanske inte du är öppen för men en skicklig homeopat kan få ordning på mkt mineralobalanser i kroppen ,sen finns det andra metoder än klassisk massage som kan öka upp cirkulationen och mjuka upp musklerna som tex Osteopati ,akupunktur el Kraniosakral Terapi..Jag har sett många konstiga åkommor bli bättre av alternativa metoder som andra kanske inte har nån erfarenhet av.Problemet är bara för dig att hitta rätt person som är seriös och hästkunnig.
Jag tror inte så mkt på vad andra säger alltid ,men ser jag att hästar svarar på icke kanske vetenskapliga metoder så är jag öppen för det.
Och om veterinär går bet så är allt värt att pröva som inte skadar henne.
Vi vet säkert att hästen förmodligen har en gammal skada och du vet att foderstaten är för hög gällande kalcium.För mkt Kalcium stör upptaget av magnesium.
Jag skulle börja där och ge tillskott av magnesium.Och prova Back on Track om det går hitta på nåt som täcker det smärtsamma området!

Hoppas nåt tips kan hjälpa din som det låter fina gamla märr.

Sv: Kalcifiering i nackmuskel - någon som har erfarenhet av detta?

Tack för ditt svar! :) Har köpt Magnesiumtillskott som jag tänkt ge henne. Det skadar ju inte att prova. Har använt arnica-gel som liniment på henne och försöker massera in det försiktigt på hennes ömma muskel, bra tips med plastfolie för att få linimentet att absorberas bättre. Har även köpt Radital värmesalva som jag ska prova. Bad även veterinären att få röntgenplåtarna mailade på henne och tänkte skicka dem till annan klinik ifall någon kan ge lite tips angående hennes skada.

Akupunktur har equiterapeuten som laserbehandlat gett henne, dock tycker hon att även det var obehagligt.

Det konstiga är att jag aldrig sett något på henne att hon varit skadad av att ha gått omkull. Tycker att hon skulle ha haft någon skråma som synts "utanpå". Har googlat på engelska sidor och på något forum läste jag att en häst skadat sig som unghäst men vid något tillfälle har det hänt något som gjort att den gamla skadan givit kalkbildningar i muskeln många år senare. Jag undrar om det kan vara så med mitt sto.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
527
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 392
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens