kala fläckar på valpen??

D

Dextrosol

Hej!!

Min valp på 12 veckor har fått kala fläckar på kroppen o i nacken, vad kan det vara?? Hon kliar inte sig onormalt mycket, och ingen ohyra är att se!! Vad kan det vara??

Sv: kala fläckar på valpen??

Kan vara Demodex som KickiH antyder. En hudparasit som kan vara jobbig. Kolla hos veterinären.

Hej igen!!

Men jag har läst om denna sjukdom på nätet, och den yttrar sig främst i huvudet vad jag kan förstå??

Jösses va datorn krånglade till det :(

Senast ändrad av en moderator:

Det låter mycket som demodex.
Demodex är hårkvalster som lever i hårsäkarna & alla hundar har dom.

Om en hund har eller får dåligt imunförsvar så börjar dessa föröka sig & gör så hunden tappar päls.

Om det är pga ex, tandömsning din hund har dåligt imunförsvar, så kan det försvinna när det & könsmognaden är över.
Om det är så att din valp bara helt enkelt har dåligt imunförsvar kan den behöva medicineras resten av livet.

Tyvärr kommer det ju lätt fler sjukdomar, då imunförsvaret är dåligt.
Imunförsvaret kan oxå sättas ned vid stress eller andra sjukdomar.

Det görs ett skrap hos vet på de hårlösa fläkarne & så kollas det i mikroskåp, man brukar få svar direkt, eller samma dag.

Hoppas det bara är så kallad "valpdemodex" så att det går över.

Men ta kontakt med vet, om valpen behöver medicin.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Fläckarna brukar sitta främst på framben,och huvud ja men de kan ha fläckar över hela kroppen,det hade min valp som hade demodex.Han hade ifos även fläckar på huvud och framben.Men ett vetbesök för en koll är nog inte helt fel.

Om det är demodex så ska du även veta att det går på dolda felförsäkringen som i mitt fall ersatte 100 % av vetkostnaden och medicinkostnaden.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 902
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
949
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka