Kala fläckar i pälsen!?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bollan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 5 259
B

Bollan

Min d-ponny har fått kala fläckar i pälsen och jag vet inte vad det är? det började i pannan, hon fick en kal fläck åvanför pannan ca 2x2 cm trodde då att hon slagit i huvudet i höhuset eller något liknande men ca en vecka senare fick hon en till kal fläck på sidan av magen ca 3x1 cm stor och några dagar senare hade hon två till på andra sidan uppe vid bakbenet och de va ca 3x3 och 2x2 cm stora. det är inget i fläckarna som tex svart prickar det är bara len hud så tror inte att det är parasiter. Har nån någon aning om vad de skulle kunna vara? :( märkte även idag att en till häst i stallet också hade en kal fläck och den var ungefär lika stor som min hästs fläckar. vill verkigen veta vad de skulle kunna vara.. :(

Här är bilder på det:
http://s238.photobucket.com/albums/ff204/Ida91_/?action=view&current=DSC00100.jpg

http://s238.photobucket.com/albums/ff204/Ida91_/?action=view&current=DSC00101.jpg

(vi har konstaterat att det inte är ringorm)

Sv: Kala fläckar i pälsen!?

Något som slår mig, bara sådär, är att de kanske bara busat i hagen?
min häst får hela tiden sådana små bitsår, bara hår som åkt av med tänderna. Inga problem :)

en häst i den lokala ridstallet vid mig hade liknande, fast jätte jätte mycket, nästan som skorpor. Jag och min ridlärare tyckte inte att hon skulle gå lektioner pga av släckarna.. men ägaren sa att det är lungt. men min ridlärare ringde ändå sin vet. vi upptäckte även 2-3 andra hästar som hade börjat få det med.

nästa vecka helklipptes hästen och det blev bättre, men jag tycker fortfarande det är fel att rida henne, då hon har sår. :mad:

nu denna veckan verkade nästan allt borta. ingen vet exakt vad det är för något. hon hade samma förra året. ser helt brutalt ut när det bli skorpor och pälsen faller av :(

men du beskriver att din häst bara har kala fläckar, så jag tror nog samma sak som LillaVita :smirk:

Ringorm skulle jag säga direkt! Särskilt eftersom det smittat. Kontrollera och behandla.

Lycka till!

Bebb fick liknande på rumpan i våras & förra hösten, hennes va att hon är väldigt känslig i päls/huden, så när hon antingen blev fuktig under tjock pälsen blev det så och under fällning av vinterpäls, nu i höst har hon klarat sig nästan helt, hade en skorv på halsen bara, har gett henne B-vitaminer sedan sensommar.

En länk till ett inlägg med bild av en häst som enligt andras kommentarer, troligen har ringorm...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=826108&highlight=ringorm

De kala fläckar som TS i detta inlägg har foto på ser inte ut så på långa vägar. Jag har själv sett hästen irl; det är inte sårigt utan bara hårlösa fläckar, ingen "smuts" som kunde indikera ohyra, ingen klåda. Hästen går med täcke på sig ute, så att det skulle vara bitmärken av de andra hästarna i hagen vet jag inte om jag tror heller.

Länk till ringorm på kor, vet inte om det ser annorlunda ut på hästar?

http://images.google.se/imgres?imgu...tbnid=9otYxY3R2XH77M:&tbnh=104&tbnw=133&prev=

Pälslöss kanske?!

Mitt sto fick det alltid vid den här tiden på året, stora kala fläckar, ca 2x3 cm lite överallt, mest på rumpan och magen. Vi såg inte heller några parasiter så därför blev vi extra oroliga. Vi tog ut vetrinär direkt som sa att vi skulle duscha igenom hästen och häva i nå medel i pälsen, minns inte vad det var för nåt. Nån vecka senare var det borta! Sen fick hon det varje höst/vinter i ca 2-3 år tills vi tog bort henne.

De har antagligen bråkat och bitit på varandra ute i hagen. Min häst som är lågrangad fick (tyvärr"/) flera såna kala fläckar när hon kom hit och rangordningen i hagen bestämdes.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min hund har trimmats har han fått fler fläckar i pälsen än vad han hade förut och jag tycker de ökar efter varje gång. Den...
Svar
10
· Visningar
11 332
Senast: Gallileo
·
Hästvård Hej Undrar om någon kan hjälpa mig. Mitt halvblod har fått fläckar i pälsen sen 3 dagar tillbaka. En del är lite kala, alla fläckar...
Svar
13
· Visningar
1 623
Senast: Rosett
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
6 129
Övr. Katt ....växer så det knakar om honom.....han som bara vägde lite över 800 gr när jag fick hem honom då var han ca 10-12 veckor . Nu är...
Svar
2
· Visningar
993
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?