Kaktus-skötsel

attempt

Trådstartare
Alla kaktusar jag har/haft håller sig fina ett tag, sedan börjar dom att skrumpna ihop, bli mindre och mindre.

Jag har alltid blivit rekommenderad av blomsteraffärerna att ge dem max en matsked vatten i månaden. Stämmer det? Ska dom ha mer/mindre vatten? Något annat man kan ge dem för att de ska "piggna" till?

Kan det vara för varmt/kallt i mitt rum? Jag har runt 15-25 grader.

Tacksam för svar, jag vill rädda mina små gröntaggare innan det är försent.

Sv: Kaktus-skötsel

Mina kaktusar jag hade gav jag vatten så att jorden vart fuktig,åt det torra hållet ca var 3-dje-4-de månad,dom höll sig fina på det.

Låter väldigt lite med en matsked, men det beror väl på hur stor den är. Men det låter som att den får för lite vatten om den skrumpnar ihop.

Kaktusar vill ha svalt, men framförallt ljust. Ställ den så svalt du kan, ordna med kallras bakom en gardin i fönstret och sedan vattna igenom den ordentligt. Nästa vattning är när jorden är riktigt torr, de måste torka upp ordentligt innan nästa gång. Låt inget vatten stå på kvar på fatet.

Låter väldigt lite med en matsked, men det beror väl på hur stor den är. Men det låter som att den får för lite vatten om den skrumpnar ihop.

Kaktusar vill ha svalt, men framförallt ljust. Ställ den så svalt du kan, ordna med kallras bakom en gardin i fönstret och sedan vattna igenom den ordentligt. Nästa vattning är när jorden är riktigt torr, de måste torka upp ordentligt innan nästa gång. Låt inget vatten stå på kvar på fatet.

Det kanske är det som är problemet då, att jag har dem i ett för varmt rum.
Dom står vid fönster, så ljus får dom tillräckligt.

Jag har nog inte vattnat mina sedan sommarn/hösten :o
Dom håller sig fina. Det är när jag försökt vattna som dom dör..

Svalt? Kan det verkligen stämma?
Tänkte för kaktusar växer ju vilt i de varmare länderna.

aaaalldeles för lite vatten. en matsked torkar ju bort innan det hinner tas upp i vår torra inomhusluft! blöt upp dom ordentligt istället... du märker hur mycket dom vill ha. dom ska ha så vattenreserverna "sväller upp". typ varannan-var tredje vecka eller när du ser att dom börjar bli lite sumpiga.

Jag blöter ner mina kaktusar ordentligt någon gång emellanåt och däremellan får de stå bortglömda...
Börjar de se lite skrynkliga ut så dränker jag dem. :) Brukar fungera bra. :D

Jag råkade glömma en av mina kaktusar - i typ ett år. Alldeles ensam stod den där utan vatten... Men den lever ännu, fast det var väldans torrt i krukan. Och ingen jord kvar heller, för den delen. :D

snoppkaktus.jpg

Svalt? Kan det verkligen stämma?
Tänkte för kaktusar växer ju vilt i de varmare länderna.

Ja fast nätterna där de växer är ofta svinkalla. Min ena kaktus blommade när den stod i ett fönster utan element under och bakom en gardin. De ska hellre stå svalt en för varmt.

Ok, jag har helt annorlunda erfarenheter, men det beror kanske på vad det är för sort :)
Jag har sått egna kaktusar (köpte fröer i en "kaktusträdgård" med enorma kaktusar, höga som bussar, när jag var utomlands för flera år sedan) och dom som sköt iväg som tusan i växten så att man blev tvungen att byta ut krukan för att dom blev så stora, var dom som fick stå i solljus och värme så mycket som möjligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 268
Senast: kolblakkur
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka