Käkrem på huvudlag och lite nybörjarfrågor

Jen84

Trådstartare
Får man tävla i distansritt med huvudlag utan käkrem?

Och vad gäller för att grimman ska vara godkänd att ha? Måste den ha käkrem, eller räcker det med typ en sån som araber har på utställning (för att försöka förklara vilken typ jag menar när jag inte har någon bild att visa)?

Sen en annan fundering, Vad krävs det för häst för att kunna tävla, visst på kortare distanser fungerar säkert vilken ras som helst, men om man skulle satsa lite mer på allvar, vad rekommenderas då? Vad kan man ha för häst om man själv inte är trådsmal, utan väger runt 70 + utrustning?

Sv: Käkrem på huvudlag och lite nybörjarfrågor

Arab om du vill satsa, eller arabkorsning.

Den vikten är inte ett problem för någon häst, förutsatt att det inte är någon liten B eller C-ponny då. Om man rider mästerskap eller FEI-ritter måste du väga minst 75 kg med utrustning.

Väger man mindre får man lägga på vikter tex bly.

Ett show-huvudlag är inte en grimma och inte lämpligt att tävla distans i. Men träns utan käkrem går bra, tex islandshäst-träns.

Fast frågan är om man verkligen inte får tävla på det?
Det står ju i TR bara "huvudlag" faktiskt, och du har själv använt ordet huvudlag (show-huvudlag)

Det hingstarnas huvudlag är det ju tillomed bett i, och stonas där remmen är så pass smal lär ju bli rejält skarpt om bara grejjerna håller.

Missförstå mig rätt, jag rekomenderar INTE att rida på det :p

Jag tänkte också så, enligt reglementet så vet jag inte, men det är ju direkt olämpligt, varför skulle man vilja tävla distans med ett sånt? :)

Angående huvudlag på tävling, så behöver man ju inte ha ett distansträns. Det går utmärkt med ett vanligt träns. Ta bort nosgrimman och sätt en vanlig grimma under så kan man snabbt och enkelt tränsa av och på utan att riskera att hästen kommer lös i vilopausen, i transporten.

Personligen tycker jag det är smidigare än att ha en grimma/ träns med betthängare som man tar av och på :D. Fast jag är galen i biothanetränsen som är så lättskötta. Har några stycken..

Så här tex:
p1000264.jpg

...om jag inte missminner mig helt så är det dessutom så att det enbart är ekipage i tävlingsklass, dvs inte Clear Round eller Prova På, som får hålla hästen i enbart grimma på tävlingsplatsen? Dvs en CR eller PP-häst ska alltid bära träns under hela tävlingsdagen? (något ungefärligt sådant har jag för mig att det står).
:)

Så alltså är det inget man behöver tänka på första gången, utan då är det huvudlag hela tiden? Får man rida i bettlöst även på CR?

KL: Grimma under tränset, ökar inte det risken för skav? känns som det skulle kunna göra det, speciellt när det handlar om längre tid.

Hur är araber som allroundhästar? Funkar de att rida lättare dressyr och lättare hoppning med? Jag vill ju i första hand satsa på distans, men vill ju ändå ha en häst som är mångsidig och kan vara med på det mesta på hobbynivå.

Du kan göra allt med en arab. De är väldigt lättlärda och arbetsvilliga så man formar dem som man vill. Mitt sto har gått på galoppbanan, varit dressyrhäst och nu tävlas hon i distans.
Men hon ställer även upp på hoppning, vi kan tolka efter henne..

Biothane träns ger inte skav, men vad det gäller skav får man prova sig fram, det beror på individen.

Bettslingen är fri, alltså får du tävla i bettlöst!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·
Distans Hej! Till nästa år har jag tänkt "utforska" det här med distanstävlingar, har alltid velat prova på men har inte haft en chans på grund...
Svar
1
· Visningar
3 665
Hästvård Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 526
Senast: hoppeloppe
·
Distans Jag har förstått att t.ex. araber är populära inom distansritt, och jag har då tänkt att "små och kvicka" hästar passar för ändamålet...
Svar
6
· Visningar
5 890
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka