Käkens längd????

ghost

Trådstartare
Som mer eller mindre självlärd inom travet under massor av år så har man ju skapat sig en och annan idé som man tror på för att detta sedan ska bli helt omkullkastat...

I mitt fall fick jag mina idéer om käkens längd helt omkullkastade i går, så nu vill jag ha lite synpunkter om detta.

Min teori har alltid varit att hästar med flackt framsteg behöver komma ner med halsen för att utnyttja framsteget till max? Har jag fel, ska de hissas upp i skyarna i stället? Jag är egentligen emot högre käk än nöden kräver och tränar oftast utan när hästen väl kan det där med käk. Kan den inte bära sig själv i träningstempo så är den säkert inte så stabil i högre farter heller.

Hästen i fråga har vid ett tillfälle sprungit 500 m utan käk strax under 15 utan att slå ihop. Hon har gått med samma längd på käken i samtliga sina starter och endast galopperat i samband med starten.

Nu ville kusken korta käken ett hål, inte så mycket tänkte jag och lydde. Hästen slår ihop hovarna mitt på raksträcka och galopperar. Kusken kommer av banan och tycker att jag ska korta käken två hål till till nästa start??? :confused: :confused: :confused:

Vad säger ni som har erfarenhet av flera hästar än mig, ska man verkligen hissa upp dem så att de inte kan hålla huvudet i en naturlig vinkel ?

/// ghost

Tycker det är mycket individuellt med käket. En del hästar behöver mycket stöd andra blir bara störda av det. Du är väl ändå den som känner hästen bäst av du och kusken??

Ja, det är inte den här specifika hästen jag funderar över, där har jag ju fler kuskar som kört lopp utan att anse något om käkens längd.

Frågan är mer generell, då jag tycker att de om möjligt ska springa så att de balanserar sig själva än att skåda stjärnorna och funderar på om jag tänker fel??? :confused: :confused: :confused:

Insamlande av andras synpunkter kan aldrig vara fel?

Min syster hade faktiskt en ponny som gick med väldigt kort käk, men han hade aktion som en symaskin. Med kort käk och tåvikter blev han riktigt bra (fast inte lika bra som min :bow:)

/// ghost

Håller med! Men tyvärr är det många kuskar som kommer in och höjer käken så man skäms :( Har råkat ut för ett antal sådana.

Omotiverad galopp efter 500 m av ett hål och kusken kommer in, öser superlativ över hästen, och säger att hon behöver korta två hål till??? :eek:

Jag tycker mig se att hästar med lite kort framsteg kan behöva lite kortare käk medan de med flackt steg får bättre flyt i steget så länge de inte kommer så långt ner att de slår ihop av den anledningen.

/// ghost

Tror du har rätt, det är den erfarenheten jag också lyckats skaffa mig, men har dock inte funderat så mycket just på det, men man märker ju också vilka hästar som verkligen behöver ta stöd i käken och vilka som inte tar stöd lika mycket. Jag brukar t.ex länga käken på en av våra, han har nog lite flackt framsteg men framförallt (men det hänger nog ihop) så springer han mycket bättre om han får "lägga ner huvudet" i käken och bara "plöja" framåt... Min andra springer lika bra oavsett vad han har för käk, han har ett väldigt runt framsteg, jag har dock aldrig längt eller kortat käken.
Vi har en ny "förstekusk" i stallet nu som alltid höjer käken tio hål till efter värmningen, jag vet inte om det sitter psykiskt på en del kuskar att hästarna springer bättre med kort käk?!

Enligt mina erfarenheter kan hästar med flakt framsteg lättare slå ihop med bakbenen än de med högre steg, och det är därför de generellt går med högre käk.
Men om hästen tidigare fungeratutan problem med den käk längd du har ser jag ingen anledning att ändra bara för att en kusk säger så. Självklart vet personen i fråga säkert vad han/hon pratar om, men man måste lyssna på sig själv. Och i o m att du tar upp frågan här har du ju reagerat på något.

Min personliga åsikt är att man inte ska ha käken högre än vad som absoult behövs, då för kort käk gör mer skada än nytta.

Jag tycker det inte finns någon patentlösning vad det gäller käken.Så olika på individerna,inte bara på stegtekninken.Men att testa sig fram i träning,kostar i alla fall mindre än i lopp.

Ju tyngre balans(skor)ju kortare käk,
lättare bal.(Skor),längre käk,pratar framskor.
T.x.rullig häst kortare käk på m. tex.boots.
Men oxå hästar som "inte får plats" kan ha lättare balans kort käk.

Några tankar bara,Stally :)

Det låter helt logiskt som jag ser det. Stämmer väldigt bra både på syrrans ponny och min Callit-märr som båda krävt lite tygd fram... (och förhoppningsvis kommer att fortsätta kräva i det senare fallet)

Lines: Jag brukar överväga kuskönskemålen så länge jag inte tror att det ska inverka så extremt på hästen, tänker fråga han som kört henne mest vad han tycker för här samlar jag generell info. :) Denna häst har gått barfota fram, barfota bak, kommit i mål fullbroddad med sulor på tre ben och barfota på fjärde benet så jag trodde faktiskt inte att ett ynka hål skulle göra någon större skillnad. Men nu kommer käken att vara helig på henne. :)

// ghost

Ursäckta,denna Lines?????? :angel:
Hajar inte.............. :confused:var ju på fest hela natten!

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ärligt talat lite låg när jag såg att jag stod uppskriven på Sahara igen. Nu har jag ändå försökt kämpa på henne i två veckor...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama