Käkar lera..?

L

Lets_Play

Hej..! Har en liten fråga..

Har upptäckt att min kompis häst vid ett flertal tillfällen, stannar vid leriga platser o käkar leran när vi är ute och rider.. Kan det vara brist på något eller är det bara en fix idé..? Min häst gör det inte, så därför funderar jag på om den andra hästen inte har fullständig foderstat.. :smirk:

Ha de..!
 
Sv: Käkar lera..?

Det gjorde min fjording också ett tag men han fick en saltsten med mineraler i och slutade.. Men jag har hört att man inte ska ha mineraler i saltstenen.. :confused: Med det är nog något som saknas....
 
Sv: Käkar lera..?

Prova att ställa fram en mineralbalja, och se om hästen visar intresse.
Äter den för mycket av den, får man ta bort den, och börja portionera för hand, men det kan vara ett test.
 
Sv: Käkar lera..?

Han har troligen vitamin/mineralbrist. Säg åt din kompis att ställa ut en saltsten och en mineralbalja år hästen så brukar det fixa sig. Mina hästar gjorde det mycket förra veckan men då köpte vi en ny saltsten (den förra var slut) och vips så slutade dom... han kan gå och lukta på jorden/leran ibland men saltstenen är mer inbjudande:p
 
Sv: Käkar lera..?

Har en likadan häst, han får uträknad foderstat men äter gärna ändå vid vissa speciella platser, men det är inte lera, utan rötterna som är väldigt intressanta.
Fri tillgång på saltsten och han får mineraler i fodret, men äter inte mineralerna om han inte behöver dom har jag märkt. Lämnar dom i kanske en vecka, sen äter han igen..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 671
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp