• Trav
  • Trådstartare Trådstartare minnja
  • Startdatum Startdatum
M

minnja

Någon som vet vad de olika käken är till för? Har bara använt mig av vanligt käk. men är nyfiken på de andra...

Canadacheck
40582a.jpg

Raymondkäk
40631a.jpg

fler kanske finns..??!

Sv: Käk!

De är till för samma sak som vilket käk som helst, bara lite starkare och inget i munnen... Det finns ju en uppsjö av olika käk, vilket menar du är vanliga? Med eller utan pinne, under hakan eller inte osv...

inom ponnytravet är det ju vanligast med ''vanligt'' som går under hakan...

Skulle ocks vilja veta mer om olika käkar och vad dom används för.

Gomtryckare
5952%5b1%5d.gif

stegkäk
27674.jpg

Govenor
26768.jpg

Amerikansk raymonkäk

Z-guide check
849%5b1%5d.gif

Frank o´mara
5958%5b1%5d.gif

heckbett Burch med tunga
5860%5b1%5d.gif

Finns det någon annan som vet av fler käkar så vill jag gärna veta.

Ja ponnytrav är jag inte så särskilt insatt i... Men ärligt talat förstår jag inte riktigt frågan,
Undrar ni vad en käk är till för? För alla käk har samma användningsområde, men mer eller mindre starka/hårda... Vissa är förbjudna, vissa får användas med dispans. Vissa fungera på nosryggen och under hakan, en del i kombination med käkbett i munnen, en del enbart i munne.

Raymondet har iaf jag använt när jag vill att ponnyn vill kunna ta lite mer "stöd" i käket. Lyfter lite bättre på ett annat sätt .
Svårt att förklara :crazy:

Jag använder en Frank O'Mara käk på mitt kallblod. Han har en tendens att bula ner huvudet i käken ibland och ett käkbett gav märken i munnen. När han har denna på sig lägger han huvudet i käken utan att trycka ner.

*KL*
Varför använder ni käk? Hålla upp huvudet eller stöd när hästen är trött? Ändra steget? Lätta framdelen? Minska chansen till bock/bus osv?

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Luff
·
Kläder & Bli fin Jag har i många år använt mineralsmink men börjar tröttna på att det är så meckigt att ta med sig, jag tränar ofta på lunchen så skulle...
Svar
9
· Visningar
743
Senast: 95johsv
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka