Kajrni-avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare La_Faye
  • Startdatum Startdatum
L

La_Faye

hej! nån som känner till lite
avkommor till Kjarni frá Kalfsstödum och vet vad han nedärver? Speciellt psyke och proportioner.

Den mest kända avkomman är nog Kolgrimmur från Slätterne (godkänd hingst). Info om honom finns på www.slatternegard.se

Info om Kjarni själv och lite om avkommor å sånt finns på hans mattes hemsida:

http://www.malou.se/hastar/hestar.htm

Klicka på "Kjarni" till vänster. Jag ska tipsa hans lillmatte om tråden också så kanske hon kan bidra med mer info själv! ;)

Kjarni nedärver verkligen sitt lynne!!

Har en valack, som blir tre år till våren, och han är helt underbar. Cool :cool:, lätthanterlig, välbyggd, visade tölt som föl och åring. Visar rena gångarter i trav, galopp och skritt. Aktiv. Kan t ex spolas av med slang, åka släp ensam, stå bunden o stå ensam i box (var tvungen vid skada som skedde då han gick i hingsflock)

Mamman är femgångare med flygande pass, blir något passaktig och fyrtaktig galopp. Lite osäker, så valet av Kjarni var det bästa jag gjorde! kan VERKLIGEN rekommendera denna hingst! :)

Du bor här i länet, vill du se honom är du välkommen ut på Vikbolandet!

Lena

Med risk för att anses som en aning partisk kanske :crazy: ;)
(alltså "lillmatte" vid tangeterna :) )

Som Båbbe redan länkat till så har du hans hemsida (som tyvärr är mycket dåligt uppdaterad, men snart ska nytt upp på den, tex så har flera avkommor bedömts efter honom) där det även finns en hel del bilder på ett gäng avkommor, på länken nedan finns det även mer info om våra egna Kjarni avkommor ( Frostrós, hrím, Glim, Pá, Kaktus, Primus)
Vad vi mest har sett på Kjarnis avkommor och som de flesta verkar prata om är att de framförallt ärver Kjarnis mycket goda och coola lynne. De är stora, välproportionerliga och okomplicerade att hantera.
Rörelsemässigt så börjar det komma mer och mer ridna avkommor och på dem ser man att de flesta har mycket strak och bra trav och att tölten kan ta lite längre tid, men när den väl kommer så är den klockren och överlag rör de sig med stora rörelser.
Kjarni har ett antal bedömda avkommor varav Kolgrimur är den "kändaste" med 8.33 för ridegeneksaper, han har även en hingst på Island med 8.16 för ridegenskaper. Sedan finns det ett antal ston efter honom.

ja det var väl lite om kjarnis avkommor.
Har du fler frågor är det bara att maila och fråga! kjarni@malou.se
MVH
Ella "lillmatte"

PS
Lena, du har inte några nya bilder på Jörmuni som man kan få kika på? Ska ta itu med kjarnis hemsida (eftersom mamma aldrig gör det) och tänkte försöka få fram lite fler avkommesidor :) Hälsa Thokka!

Jag ska sätta in nya o skicka o se om "fostermatte" som :love: Munni har några bra bilder. Hon äger en digital, nämligen!!

:) Lena

Har en supertrevlig avkomma, Mestur från Björneborg, lättlärd och villig att vara tillags, tillgänglig och charmig, har fått jobba lite extra med tölten men den blir fin. Enda nackdelen är att han är ett matvrak och har svårt att hålla vikten..

På gång!!!! "Fostermatte" är oxå på gång o har då mycket bättre blder än jag!

:) Lena

Snälla säg att han kommer till Göteborg!

Jag har så länge velat betäcka med denna jättevackra hingst, men jag kan inte skicka sto med föl över halva landet för att göra det.

Vi hoppas på att få honom neråt i Sverige i år, men det är inte lätt. Det är svårt att hitta bra hingsthållare som man känner att man kan lita på och plus har möjligheter att ta emot flera ston etc.

Om någon har några förslag får ni gärna skicka ett PM!

La_Faye > Just nu är han hemma på vår gård (ligger i Uppland mellan Uppsala och Gävle) och kommer så vara åtminstone första delen av säsongen. Andra delen hoppas vi kunna få honom neråt i Sverige. Mer står här!

MVH
Ella (lycklig lillmatte och numera ryttare till den svarte :love:)

jag såg att ni hade en hingstföl efter honom, med en mor e. Orri. Mitt sto är kusin med denna mor alltså, och de såg väldigt lika ut i typen, Vad har hon för blod på mammans sida? Det såg ut att vara en väldigt lyckad blanding med Kjarni-Orri, iaf i detta fall :d Har du (eller nån annan) några siffror på Kjarnis morfar Thokki frá Viðvík? kanske till och med en bild? :idea:

Vad anser ni om att betäcka ett fyrgånnsto med Kjarni, som ju också är fyrgångare?

Nu flyter jag ifrån huvudämnet lite. Mitt sto har Hrafn 802 som pappas morfar, och Kjarni hade väl nu denne som farfar. Vet nån hur det ligger till med blanda Hrafn-blod? Brukar det bli bra? Samt att blanda Kolkous och Saudarkroki-blod? Ursäkta att jag är så omständig, men jag måste ju hitta bästa möjliga herre åt min lilla pärla :D

Re: Kjarni-avkommor

jag såg att ni hade en hingstföl efter honom, med en mor e. Orri. Mitt sto är kusin med denna mor alltså, och de såg väldigt lika ut i typen, Vad har hon för blod på mammans sida? Det såg ut att vara en väldigt lyckad blanding med Kjarni-Orri, iaf i detta fall
Hrm, vi har inget sto direkt efter Orri, däremot två stycken med Orri som farfar och med varsit svart hingstföl efter Kjarni, så jag är inte helt säker på vilken du menar :) Antingen är det Glod med Hrím eller Aradís med Glim
Hur som, båda två har varit väldigt bra kombinationer!

Har du (eller nån annan) några siffror på Kjarnis morfar Thokki frá Viðvík? kanske till och med en bild?

Head 8.5
Neck-Withers-Shoulders 8.5
Back and Croup 8.5
Proportions 8
Legs (quality) 8.5
Legs (joints) 8.5
Hooves 8.5
Conformation 8.4

Tölt 8
Trot 7.5
Pace 6
Gallop 7.5
Temperament 7.5
Character 8.5
General impression 8.5
Rideability 7.57

Total 7.98

En halvsuddig bild

Vad anser ni om att betäcka ett fyrgånnsto med Kjarni, som ju också är fyrgångare?
vi har inte haft några som helst funderingar på det, men vill man ha en femgångare, så är dte kanske inte den bästa kombintaionen ;)
Vårt stoföl som föddes i år med fyrgångsmamma och Kjarni visade bara pass de första månaderna och visar mest tölt och pass nu när hon är ett år..
Så det är nog mycket upp till vad man själv tycker :)

Det andra får ngn anna svara på, för nu är jag så förvirrad så jag vet knappt vad jag heter :cool:

MVH
Ella

Liknande trådar

Avel Hej! Någon annan med en avkomma från fina glamourdale? Hur går det för er? Är ni nöjda? Hur är psyket hos dom? Har själv en 6årig...
Svar
2
· Visningar
1 229
Senast: adrikkens
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024