Sv: Kafir ox

Den som la in den är mycket kunnig och var tidigare aktiv här, h*n sa att den var rätt:confused:
 
Sv: Kafir ox

Då var nog inte den personen inte så kunnig då ;)

Stammen innehåller blod från Kellogs Arabian farm i California, Usa.
Som går tillbaka till en hel del importer från Crabbetstuteriet 1910-20.
Hingsten har dessutom ett amerikanskt registreringsnummer.
Sedan tror jag nog att det är ganska osannolikt att frk Stephens köpt en hingst från Californien, eftersom hon köpte en hel del orientaler från Rumänien/Jugoslavien tidigare .
 
Raschid ox

*slår mig själv hårt i huvudet* med xx-stamboken från 1956 - för där finns en viss Raschid ox!!!!
Med stamtavla dessutom...

skimmel, levde 1938-55
Född hos Furst Odescalchi, Inocenzhof, Jugoslavien
Importerades 1954 från Danmark av Mary Stephens.
Dog som jag skrev 1955 (hon verkar ha haft lite otur med sina ox-hingstar).
Undrar om inte Kafir kommer från samma uppfödare - kolla på pappans namn, kan ju mycket väl vara Inocenzhof istället för Inocencdvor eller hur? :smirk:
Använde Jugoslaverna "riktiga" araber eller är det Shagyaaraber, månntro? Tänkte närmast på Nigro 138, han kom väl i från Jugolsavien och kunde väl betecknas som Shagya, eller minns jag fel? (orkar inte ta fram halvblodsböckerna just nu:smirk:).

Ska bara stava mig genom namnen i stamtavlan så kommer den...
 
Hello everyone, I accidentally found this topic so I'll try to explain some things. Although there is a high probability that no one will answer because it's been a long time since the last activity.

Shagya is name for particular type of not pure arabian horses. Basically in central and east Europe there is fashion od crossbreeding arabian horses to al kind of breeds to get bigger arab type horses. So shagya horses are descendants of those horses, in 1978 it was decided to call breed Shagya for most famous stalion Shagya OX, are but there are other blood lines.

Inocencdvor stable was famous stable from Croatia, Croatia was in that time part of Yugoslavia. They breed ox arabians and all kind of unpure arabians. Today probably most of that unpure arabians would be considered shagyas.

Considering pedigree appoined on this theme Raschid was not OX, but had high percentage of arabian blood. I'm not even sure if he can be considered shagya as there are restrictions how much ox blood horse can have in 4.gen to be shagya.
 
I saw this topic is old, but I have some pictures of horses from Raschid ped. So if you are interested i can put them. It is obvious that stallion was interested to some person becouse it asked info about him.
 

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 543
Avel Har med stort nöje "lusläst" skriften "Araberna i Småland, deras fäder och förfäder", skriven 1963 Arvid Aaby-Ericsson. I skriften...
2
Svar
38
· Visningar
4 957
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp