Kärleksförklaring till ett barn

mandalaki

Trådstartare
En pappa till ett barn med Downs syndrom skulle skriva en debattartikel om fostervattensprov, nupptest och vilka handikapp som ska leda till abort av foster.

Men resultatet, som publicerades på GP Debatt i dag, blev nåt helt annat än han tänkt sig.

Läs den här fantastiska kärleksförklaringen till Jack, nio månader:

Länk

(Jag har ingen åsikt i debatten, ville bara dela med mig av den här underbara texten)
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Den var verkligen underbar :love: vilken underbar pappa :love: och vilken underbar förmåga att skriva :love:
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Ja visst är den! Jag tittade på bildspelet också, det är underbara bilder.

Den där lille solstrålen är omgiven av så mycket kärlek:love:
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Underbar text:love::love:

Nu längtar jag hem till mina älsklingar:love::love: (sitter på jobbet).
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Lyckotårar...

Jag känner igen precis allt dom säger i lycka, lite rädsla men framförallt KÄRLEKEN till bebisen som är så perfekt, iaf i mina ögon.

/ Faster till lilla Thyra som föddes med Down Syndrom
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Han visar så fint att det inte är kromosomer det handlar om, det är BARN. Alla barn.
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Nej och det blev verkligen så TYDLIGT när man träffade den lilla .. S
å perfekt ( som alla underbara bebisar ) och vad spelade kromosomfelet för roll i det stora hela, så länge hon överlevde ...

Nu blev det ju inte så, men i och med att hon var så sjuk fokuserade man på allt annat än hennes kromosomfel..

Hon är verkligen en älskad ängel och det går inte en enda dag utan att hon finns i tanken, fasters lilla Grogryn...

Så vackert skrivet av pappan, han trycker verkligen på det VIKTIGA, att barnen får vara välmående!
 
Senast ändrad:
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Herregud, vilken fin text! Och bildspelet, jag grinar så jag knappt ser att skriva! Bilden på pappa och Jack, där de ser varandra i ögonen var så vacker,och sista bilden där han sover - där flödade det över i mina ögon kan jag meddela!


Han har så rätt pappan, det är ett liv - ingen defekt!
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Jättefin text! Och underbart bildspel. Man älskar ju sina barn för att det är ens egna, inte för att de har nån diagnos eller är utan dito. :love:
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Jag blev tvungen att titta igen nu... jo, det är helt underbara bilder. Pappan och pojken har sån kontakt på flera av dem.

När jag läste artikeln vid frukosten i morse började jag grina redan i början, när pappan vaknar varje morgon av ett ljus från spjälsäsongen och ljuset är den lille strålande grabben... Sånt tar hårt på en lättrörd:cry:
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Ja, här rörs det lätt till tårar med, det är underbart dock att få läsa den här texten och gråta för att det är så vackert, inte bara för allt elände man läser annars.
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Ja visst är det underbart...

Bilderna var så underbart härliga och ärliga ... Huvva nu trillar tårarna igen ...
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Vilket underbart bildspel! Vad härligt att höra vad de sa. Snacka om tårögd. Och tala om att födas i rätt familj. Lyckliga pojke, lyckliga föräldrar!

Har själv inte gjort nupp, fostervattensprov, etc trots att jag nog är berättigad den här graviditeten pga ålder.
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Nu blev det ju inte så, men i och med att hon var så sjuk fokuserade man på allt annat än hennes kromosomfel..

!

Jag håller med om att det är en fantastisk text.

Jag gjorde fostervattensprovet - inte för att jag bestämt att abortera ett FRISKT foster med en extra kromosom 21 utan för att jag sett allt för många svårt sjuka dödsdömda barn med allvarliga kromosomfel. (det finns liksom fler än Downs)

Jag ville inte på något vis lägga mina sista fertila år på att bära fram och vårda ett barn som bara var dömt till ett kort lidande liv :(

Man får inte glömma att en mycket stor andel av foster med Downs syndrom och andra kromosomfel inte kan överleva för att naturen, inte föräldrarna, gallrar.

Den gallringen får man hjälp med att göra tidigare vid provet - visar det något onormalt kollas ju fostret noga vad gäller missbildningar och prognos.

F.ö. har min sambo en cool inställning till DS.

Han menar att det är vi andra som har en kromosom för lite :p
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Jag har inte läst texten.
Men jag vill börja med att påpeka att många av de barn som föds med kromosomfel blir gravt handikappade.
Jag läste inte texten för att slippa få veta hur hemsk jag är som människa som valde att göra fvp vid mina två sista graviditeter. Första gången var iofs för att om möjligt kolla om det blivit något generalknas eftersom jag råkade bli gravid relativt tätt efter att maken strålbehandlats pga testikelcancer. Och andra gången för att jag kände att jag inte skulle orka med ett handikappat barn så tätt inpå de två tidigare. Rent egoistiskt skäl ja, men varför skulle det vara fel?
Hade det ändå fötts ett handikappat barn, av annat skäl än kromosomfel, så hade man fått ta det som det blev. Men vi ville göra vad vi kunde för att slippa.

USCH vilken hemsk kvinna jag är, va? :smirk:
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Jag sitter också här och bölar. Framför allt bildspelet med tillhörande ljudfil tog totalt knäcken på mig.

Jag önskar så att fler människor kunde se det vackra i människor istället för att titta på allt som är annorlunda från deras normer.
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Men du kan skippa kromosomfelen. Det är därför jag skrev i startinlägget att jag inte tar ställning i debatten.

Texten är en kärleksförklaring till ett barn. Det hade kunnat handla om vilket barn som helst. Det är det som är hela poängen.
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Inte hemsk alls.

Texten dömde heller ingen vad jag såg, den var tvärtom väldigt vackert skriven om kärleken till ett barn, inget annat.
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

F.ö. har min sambo en cool inställning till DS.

Han menar att det är vi andra som har en kromosom för lite :p

:bow::bow::love:

Underbart!

Men jag hoppas att vi kan slippa fosterdiagnostikdebatten här och bara se den där texten och bilderna för vad de är: en fantastisk beskrivning av föräldralycka.
 
Sv: Kärleksförklaring till ett barn

Men det är väl ingen som påstått att du ( eller någon annan ) är en hemsk människa bara för att ni genomgår fostervattenprov och ev aborterar ett foster som har kromosomfel?

Vi alla agerar olika och tar olika beslut, inte sagt att det ena är mer rätt än det andra..

Läs texten och var glad för att ju denna lilla kille ger så mycket kärlek till sin mamma och pappa, precis som alla barn ger kärlek till sina föräldrar på ett magiskt sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp