känslig för lactos?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Hur vet man att ens barn är känslig för lactos?

Sonen har ju alltid varit extremt kinkig med maten, men nu på slutet klagar han OFTA över magont och vi har funderat på att åka in och kolla upp honom, men magont är ju så diffust på nått sätt...
Magen är ju stor fast den är liten, många ställen som kan göra ont ju.
Då slog det mig att det är ofta strax efter typ kvällsmackan med oboy glaset som han klagar, det gör ont, han får som små attacker verkar det som, det kvider ihop honom, tvivlar inte på att han har ont.

Ibland är det såklart att han behöver gå på toa, men absolut inte varje gång, en gång på tio kanske...

Nån som har nån idé om vad?

Har självklart funderat på stress, men han går bara 15 timmar på dagis, tycker att vi har det ganska lugnt här hemme (förrutom de 5 minuterna innan vi ska iväg till dagis då, då det alltid är helkaos :smirk: ...)

HJälp. Känns så dumt att gå till en läkare med så diffusa symtom. (jaja, det är jag som inte gillar läkare, litar inte på dem för fem öre, hatar att de får en att känna sig helt korkad varje gång) (har dock en väldigt god vän som är doktor, henne litar jag dock på, men jag vill ju inte överösa henne med läkarfrågor hela tiden... ):smirk:
 
Sv: känslig för lactos?

Små barn brukar oftast, dock inte alltid, vara mjölkproteinallergiska inte laktosintoleranta.
Det innebär att man inte ska äta någon mjölk alls.
Prova en vecka och byt ut mjölk mot Solhavre använd mjölkfritt margarin ta Imat istället för grädde. Mjölkfri glass är så god!
Kolla alla pålägg, korv, bröd, kex m.m så att det inte är mjölk i.
Kex brukar vara luriga, det står vegitabiliskt fett men innehåller mjölk så till kexfarikanterna brukar man måsta ringa
Mjölkproteinallergi växer ofta bort om man är nogrann när barnen är små.
Om han ska ha oboy på kvällen så koka den eftersom solhavre är lite annorlunda än mjölk om man tar det kallt.
Mannagrynsgröt går bra att koka på solhavre och vill han inte ha solhavre istället för mjölk så drick något annat till gröten ur glas istället.
Många tror att det är jättejobbigt att ta bort mjölken men det är inga större problem.
Blir pojken bättre efter en vecka så ring bvc och fråga hur ni ska gå till väga. En del kommuner kräver läkarintyg för att barnet ska få specialkost i barnomsorg/skola.
 
Sv: känslig för lactos?

Fast det behöver ju inte vara så illa heller, jag kunde inte dricka mjölk, eller äta om det var stormängd mjölk i maten, typ stuvade makaroner. Men ost, fil osv gick hur bra som helst, och numera kan jag även äta stuvade makaroner (min favorit som jag sörjde mycket) men jag dricker nästan aldrig mjölk rakt av, mest för att jag har vant av mig... Men mjölk i the och kaffe och ibland ett glas oboy...

Jag hade oxå så pass ont i magen att jag grät och mina föräldrar fick komma och hämta mig både i skolan och hos dagmamman. Men prata med läkarna och prova att utesluta mjölk till en del...
 
Sv: känslig för lactos?

Det svåra är ju att han är så "rädd" för nya saker, så att få i honom nått annat är nästan omöjligt... han dricker mjölk eller vatten bara, så då blir det vatten.
Varm oboy vägrar han.
:crazy:
Men vi har funderat på att byta ut en vecka för att se.. annars, går det inte att göra nått test för att kolla?
Tänkte om det var lättare för vår lilla matvägrare!
 
Sv: känslig för lactos?

Syrrans dotter, nu snart 10 år gammal, fick ofta gå hem från skolan för att hon hade ont i magen. Eftersom hon är oerhört känslig så trodde man att det berodde på att hon var orolig, stressad eller ledsen. Men så prövade syrran att utesluta mjölk och genast (väldigt snabbt, men jag vet inte om det endast var en vecka) försvann hennes magont! Eftersom detta fungerat har min syster inte brytt sig om att ställa någon diagnos via läkare, utan detta har fått räcka. Skolan ställer upp till 100% och ser till att det alltid finns mat till Anina.
 
Sv: känslig för lactos?

För att barnet ska ha så stor chans som möjligt att växa ifrån allergi/överkänslighet ska man undvika helt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ De flesta här vet ju om min historia, depressioner och ångestproblem sen minst 17 år tillbaka. Har senaste åren ändå haft bra perioder...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 737
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Då hamnade man i en såndär period igen, när man inte vet vad man ska göra. I mars i år började jag på mitt nya jobb men bara efter...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 502
Senast: Nethril
·
Övr. Barn Jag separerade från maken i maj efter 9årigt förhållande. Det har varit kaos minst sagt men lugnat sig. Vi har dålig kontakt med...
Svar
5
· Visningar
1 368
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Min son på 5,5 år har haft ont i magen till och ifrån under ett par år. Vi har varit till läkare och kollat detta och tagit prover. Han...
Svar
13
· Visningar
1 645
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp