Känner mig utnyttjad!

Fullblod89

Trådstartare
Hoppas det inte blir alltför luddigt att förstå vad jag skriver :angel:

Men för ca 3 månader sen flyttade jag till ett stall där allt verkade jättebra till en början. Då hade jag 3 hästar. Nu har jag bara 1 kvar pga himla otur att ha förlorat en häst som fick avlivas akut och en som åkte hem till sin ägare.

När jag hade 3 hästar betalade jag 1600/hästen. Då skulle det ingå grovfoder, strö samt fodringar och in/utsläpp. Men har trots det tagit in mina tidigare varje dag när jag har ridit så har egentligen betalat för en tjänst jag inte får ändå.

När det blev 2 skulle jag helt plötsligt betala 2100/hästen med SAMMA tjänster(tänkte inte klart då detta sas dagen efter min häst avlivades och då vart man förkrossad och inte klar i huvudet).

Utan började reflektera över det idag när jag skulle betala hyra igen för den sista häst jag har kvar att inget stämmer. Betalning ska ske i förskott förövrigt.

Det senaste har jag fått ta över mer och mer känns det som, samt att jag var så idiotisk och tog hand om ALLT i stallet när dom åkte iväg på semester samtidigt som jag själv hade semester. Alltså 11 dagar sammanlagt med allt vad det innebär. Dom har 8 hästar, så blir endel att göra. Ännu har jag inte fått någon form av avdrag eller större hjälp med mina hästar.

Jag är en person som inte kan säga nej alla gånger och får väl skylla mig själv och funderar starkt på att säga upp min stallplats för att flytta den sista hästen till mina föräldrars gård där allt inte finns som i nuvarande stall (dock inget ridhus).

Mina 11 dagar lär jag väl inte heller se röken av varken i pengar eller på något annat sätt. Får väl ta den smällen...

Vet inte vad jag ville få ut av inlägget men kanske några kloka ord från någon som vet vad man gör i en sits som denna :confused:
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Det finns bara två saker att välja mellan.

Gilla läget (och då tycker jag faktiskt inte du ska gnälla) eller säg ifrån. Det finns liksom inga andra alternativ.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Så alternativet att flytta hästen finns inte menar du?

Tycker bara det är konstigt att man ska betala utifrån hur många hästar man har. Inte per häst. Orimligt att höja med 500 på en månad...


Gilla läget? Nej tack. Har blivit trampad på så många gånger.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Men. Har du pratat med stallägaren om varför hyran höjts? Eller vad vill du buke ska göra?
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

tror inte att hon vill att buke ska göra något speciellt faktiskt ^^

Jag tror hon vill höra vad vi andra tycker och ser på saken.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

För det första: hyran var löjligt låg till att börja med, med tanke på foder och service. Hyran efter höjningen är också låg med tanke på vad som ingår.

Att klaga över att du betalar för insläpp men tar in hästen själv när du rider, är löjligt.

Att betala i förskott är nog det som är brukligt och heller inget att klaga över.

Du hjälpte till på deras semester och är besviken över att inte ha fått tillbaka.
Hur var överenskommelsen? Var det så att du sade att "klart jag hjälper er" eller erbjöd de dig någon kompensation?

OK, jag ser att du känner dig utnyttjad.
Om du generöst erbjöd dig att hjälpa dem under de elva semesterdagarna, så får du förstås bjuda på det utan att räkna med att få något tillbaka.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Jag personligen tycker det var otroligt fräckt att bara höja hyran sådär utan att ha flaggat om det tidigare, framförallt när hästen precis fått avlivats.
Otroligt okänsligt från stallägarens sida.

Jag tycker det är konstigt att hyran höjs så mkt efter såpass kort tid.
Känns inte riktigt rimligt.

Att du väljer att ta in hästarna före stallägaren kan ju knappast de rå för.

Sen att de inte kompenserat dig för att du tagit hand om deras hästar tycker jag är lite konstigt.
Ngn uppskattning tycker jag hör till vanligt folkvett att visa.

Jag hade mest troligt valt att flytta hästarna, uppenbarligen har inte stallägaren och du lika grundvärderingar och då skulle inte jag trivas iaf.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Att du tar in dina hästar själv kan du inte lasta hyresvärden för. Har du testat hyresvärden med att inte åka dit och ta in dina hästar tidigare? Tar denne inte in dina hästar så är det kontraktsbrott, men tas de in så har du inget att klaga på angående detta.

Förskottshyra är den normala sättet att ta betalt.

Har hyresvärden informerat dig om en hyreshöjning i god tid och du inte har ifrågasatt det så får du skylla dig själv. Om fallet inte är så, ta upp det med hyrevärden.

Angående att hyresvärden inte ersatt dig för att du skötte deras hästar under semestern så beror det på vad som sas då du tog dig an uppdraget.
Muntliga avtal gäller också, så är det sagt att du ska få ersättning så kan du skicka kravbrev om den uteblir. Har ingen ersättning utlovats så kan du inte förvänta dig det, förutom att du kan tycka att det hör till allmännt hyfs att ge det.

Att du sköter fler sysslor i stallet än överenskommet är upp till dig själv, för jag antar att hyresvärden inte kräver att du gör dem? Sluta göra dessa extrasysslor om du inte själv känner att du vill göra dem. Ifrågasätter hyresvärden varför du slutat göra dem får du säga som det är, att de sysslorna inte ingår i ert avtal.

Om du känner dig utnyttjad av stallägaren så hade jag i ditt ställe flyttat hästen!
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

kl

Alltså det är ju alltid lätt att sitta vid en dator och tala om för andra hur man ska göra och inte göra! Hur många är lika tuffa i verkligheten att ta diskussioner och andra ting face to face med en som i stort sätt kan säga - Ta din häst och stick nu?


TS:
Sen känns det lite omänskligt att diskutera hyreshöjning när man precis avlivat en häst! Finns där ingen lojalitet i kroppen? Kan man inte vänta några dagar eller ha överseende med sånt?

Men som någon mer skrev så skit i att göra alla extra sysslor, sluta ta in dina hästar -Det kan dom göra, du betalar ju för det. Men vet hur det känns, ibland är man helt enkelt för snäll och kan inte säga ifrån, själv vart i sådana situationer och börjar tack o lov att skärpa till mig och kan hugga ifrån ganska bra nu. Dock får man ju tänka sig för både en och två gånger innan man tar upp saker o ting så man inte uttrycker sig helt galet och får det i ryggen alt blir utkastad.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Ja, visst är det enklare att sitta vid datorn och ge råd än att göra det själv, men jag tolkade det som att TS ville ha råd eftersom hon skrev tråden. Jag sitter vid datorn, så då får hon råd av mig härifrån hur jag hade gjort i hennes ställe, för även om det hade varit jobbigare än att skriva det här så hade jag inte gått omkring och mått dåligt av att bli utnyttjad. TS har dessutom en annan stallplats att flytta till direkt om hon vill.

TS: acceptera inte att känna dig utnyttjad, det lär inte bli bättre då stallägaren utnyttjar att du är för snäll mot dem.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Jag har fått rabatt i vissa stall när jag haft två hästar. :) Men jag kan tycka att det var okänsligt om det bara kom en hyreshöjning när du precis tagit bort din häst. Står det inte i ert kontrakt vad stallhyran är per häst?

Jag har för mig att det har stått något liknande: Uppstallningsavtalet med månadshyra X kr gäller för häst A och B. Rabatten för flera hästar är: Y kr.

Jag är sån som gärna hjälper till och gör vad jag kan för att underlätta för andra, men i ett stall jag stått i så slutade det faktiskt med att jag kände mig utnyttjad och det kändes inte alls bra. Och droppen kom när jag hjälpt till och tagit hela stallet och motionerat stallägarens hästar ganska många gånger, helt utan hyresavdrag och plötsligt tyckte de att min häst kunde gå lektioner för de behövde en häst till. Utan hyresavdrag självklart. Det tyckte inte jag så jag flyttade.
Trist för jag trivdes så himla bra där under lång tid.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Jag menade mer att många som ger råd är väldigt "tuffa". Gör si gör så eller säg så, acceptera ingen skit osv. Jag undrar hur många som är så tuffa IRL med? För visst är det lättare att sitta och skriva hur man ska göra eller agera än att göra det i verkligheten, förstår du hur jag menar?

Vet bara själv kan ta FB som exempel, många där som uppdaterar om saker som de "skriver" att de sagt och allt sånt och sen så träffar man dom irl och inser att det finns inte en chans att den människan kan ha höjt rösten åt någon när de inte säger ett skvätt när någon annan typ "fostrar" deras häst eller dylikt och man ser att de vrider sig men "vågar" inte säga något.

Ahh nu svävar jag kanske ut. Skitsamma!
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Jag lägger inte energi på sånt jag inte kan förändra. Och det jag kan förändra, gör jag om jag känner för det.

Det är liksom inte atomvetenskap. Antingen får jag acceptera läget, eller så säger jag ifrån. Ibland är det inte läge att säga ifrån, och då får jag ta lite skit.

I det här fallet tycker jag nog det är TS som fegat och därmed valt den situation som ligger vid hand. Varför inte bara säga som det är? Och att skita i att ta in sina egna hästar "för det betalar jag minsann för" känns ju ungefär som sandlådenivå.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Som någon skrev, visst är det enklare att sitta vid en dator och ge råd. Att tala om, gör så, gör si. Oftast i verkligen är det nog inte så enkelt, inte för alla. Alla har inte skinn på näsan, därför ber man om råd. Inte bara "gilla läget, eller säg ifrån" Finns andra saker man kan göra, som tex prata med stallägaren på ett vänligt sätt om hur man upplever saker tex.

Alla är vi olika. En del ger svar på tal direkt, en del är lite med "vid sidan om". Klart man ska kunna få råd här på Buke utan att man måste visa "taggarna utåt", enligt en del. Eller?

Vet flera som känner sig lite utnyttjade, för de har svårt att säga ifrån. Det fungerar, men de önskar att de hade mod att säga ifrån. De får "skylla" sig själva för att de inte reagerar och säger ifrån, men det väger upp på andra saker att de stannar kvar. Fast ändå vill säga vad de tycker. Olika åldrar, 15-55 år.

Kan själv inte ge råd, men hoppas på det bästa.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Ville som sagt bara ha kloka ord :angel:

Kan tillägga att det var sagt innan jag flyttade dit att man skulle ge och ta. Alltså att jag skulle få tillbaka för dom dagarna jag hjälpte till. Inte fått något tillbaka. Mer än höjd hyra....

Det är inte själva grejen att jag tagit in hästarna som stör mig utan att det blivit ett suckande när man tagit ut hästarna igen så dom behövt ta in bara nån timma efter dom kommit ut.

Och på tal om att det INTE skulle vara dyrt? Beror helt på vart i landet man bor. Pratar inte om ett stall i närheten av en storstad. Samt vad det är för standard på anläggningen.

Och som endel sagt, vissa är inte så tuffa IRL som bakom en dataskärm.
Jag är definitivt inte tuff! :crazy: Alltid varit försiktig och blyg. Även mot mina hästar har jag varit otroligt mild och "mesig" enligt vissa. Trots det har jag alltid haft väluppfostrade hästar. Jag har ett otroligt tålamod och kanske därför man inte sätter ner foten i tid. Jag är dumsnäll mao...

Lovisaleonora- Dina åsikter och synpunkter får du gärna ha för dig själv då det alltid är negativt yttrande från dig i samtliga trådar. Jag är inte ute efter medlidande men ville som sagt ha kloka ord. För mig känns det bara som påhopp
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Jag förstår faktiskt att det känns lite surt för dig, både det där med hyran och sen att du fick ägna din semester åt att ta hand om stallet, typ.

Men jag tycker att du måste ta dig i kragen lite och prata med stallägaren, fråga både om varför hyran blev som den blev (inte argt, bara be om en förklaring) och sen om du inte kan t ex få rabatt på hyran nästa månad efter att du ställde upp när dom hade semester. Tycker faktiskt att dom hade tur att du fanns där.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Och på tal om att det INTE skulle vara dyrt? Beror helt på vart i landet man bor. Pratar inte om ett stall i närheten av en storstad. Samt vad det är för standard på anläggningen.

Jo, visst är det olika marknadspriser.
Men jag har mina hästar hemma. Det kostar mig ca 1400kr/häst och månad i strö och grovfoder. Därmed tycker jag att 1600kr är löjligt billigt med tanke på vatten, ström, underhåll av stängsel och liknande. Stängsel är dyrt att ha och underhålla.
Så oavsett var i landet man bor, är det faktiskt billigt med ett par tusen per månad - kanske inte jämfört med andra stall men med tanke på vad det faktiskt kostar i foder och strö (visst, beror lite på vad man använder för strö men ändå).

Jaja.
Hoppas du kan ta upp de sakerna du funderar över, med stallägaren. Och att ni inte behöver bli arga på varandra i diskussionen som kan hållas på vänlig nivå.
MVH.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Nja löjligt billigt är inte 1600 kr i månaden. Där jag bor får man lätt ett stall med allt inkl (fodringar, in och utsläpp, all mat mm) för 1700-1800 kr.

Har stått i ett sådant stall nu. ca 1,5 mil från storstan.

Nu ska jag stå 6 km från storstan och får betala 2300 för samma tjänster.
Det räknas som relativt dyrt här.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

Jag vet ju inte vad som står i kontraktet, men är det möjligen så att stallägaren i själva verkat inte alls höjt stallhyran? Du har ju bara haft hästarna i stallet 3 månade toch verkar ha haft 3, 2 resp 1 häst under dessa månader.

1600*3=4800

2*2100 = 4200 och skulle kunna motsvara 1600*2 =3200 för hästarna som är kvar + 1000 i kallhyra för den tomma boxen under x månaders uppsägningstid.

Om det är så att den sista räkningen är 1600 + 2*1000 = 3600 borde det stämma rätt bra, likas skulle 1600 + 1000 = 2600 kunna stämma om uppsägningstiden för en box gått ut.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 741
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 964
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 350
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 304
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp