T

trojalotta

Min svarta skönhet har stått och kliat sig mot en gran och har blivit full av kåda på halsen:crazy: Någon som har tips på hur jag får bort eländet?

Sv: Kåda

Jag tar vanligt margarin och smörjer på med papper och låter detta vara till dagen efter och tar en piggborste - vips så är det borta :D
Om jag ska träna hästen så smörjar jag innan då värmen gör att det löses upp snabbare.

Bensin funkar jättebra men luktar pyton.

Altså inte sån man har till bilen utan kemiskt ren bensin som man köper i en liten flaska.

Babyolja eller matolja fungerar bra. Det är bara att gnugga lite med oljan så löser den kådan på en gång. Är det stora fläckar så kan det bli lite fett o kletigt efteråt med det är ju bara att ta bort med schampo. Fungerar med bensin också men tycker personligen att olja är ett mycket bättre alternativ. Skulle inte vilja ha bensin på min egen hud så jag vill inte ha det på pållen heller.

Vanlig rapsolja! Ta olja på fingret så att pälsen blir oljig och "pilla" sedan bort kådan med nageln. Har funkat på min iaf:) Hon hade jättemycket på huvud och hals efter att ha kliat sig mot en gran i sommarbeteshagen. Allt försvann efter denna "extreme horse makeover".;)

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: lundsbo
·
Hästvård Är det någon som vet vad detta är? Ser ut som nåt svart, smuligt klet på baksidan av ponnyns örontippar. Hon har haft så sen vi köpte...
Svar
2
· Visningar
1 157
Senast: Thera
·
Kropp & Själ Jag fick ett insektsbett (antar jag) för kanske en vecka sedan. Det har kliat som fan fram till igår och idag ser det ut såhär :crazy...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: Lyan
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka