Kåda borttagning?

Sv: Kåda borttagning?

Tja... Päls som päls, antar jag? En av mina gamla katter rullade sig på en nyhuggen stubbe, och hon fick ett såpabad - funkade utmärkt.

mysko skrev:
lägg på margarin och borsta bort det dagen efter med piggborsten
Margarin? :eek: Hur kom du ens på tanken?? ;)
Fast jag är ju rädd för "doping" och vågar inte använda såna där utsvävningar.. ;)

När vi tog ner en gran på vår tomt, fick jag en massa kåda på fingrarna. Så då köpte vi någon slags tvål som tog bort kåda..
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette, och så vat jag heller inte om det funkar till häsar men det är ju bara att fråga i sånna fall..
Den kan man nog köpa på någon byggvaroaffär, eller på någon bensinmack.. :confused:

Kanske inte var så till mkt hjälp! :p

instämmer med ovanstående smörj in med margarin och borsta alt bada hästen dagen efter.
/Tesso

Margarin funkar utmärkt på kådfläckar på kläder.
Jag såg ut så här :eek: när min svärmor sa det. Men det funkar verkligen.
JAg skulle hellre prova det än något annat mer kemiskt.

Vi använder oss av T-röd/grön eller liknande medel, antingen på en bomullstuss eller en svamp fung utmärkt. men sköljer alltid av området efteråt då det torkar ut huden... Kan behöva att man gnuggar lite. Det där m margarin har jag aldrig hört men mkt intressant spec då hästen fått en massa koda på huvudet då det inte är särskillt trevligt m en massa T-röd o dyl runt en massa känsliga områden.

cewe skrev:
Margarin funkar utmärkt på kådfläckar på kläder.
Jag såg ut så här :eek: när min svärmor sa det. Men det funkar verkligen.
JAg skulle hellre prova det än något annat mer kemiskt.
Jo, det funkar säkert... Problemet är just doping och jag har ingen lust åka dit för doping pga. av att kräket smörjt in sig i kåda :smirk:

men riktigt ärligt smör kan ju inte vara doping....det är kanske mer dessa lightprodukter man inte vet vad som finns i...galltvål kanske kan vara ett tips...hjälper mot det mesta...

Matolja en stund det funkar alldeles utmärkt det kan väl ändå inte vara doping???

Ren sopa har iallafall för mig inte funkat ett skit om jag inte vill skrubba av hela pälsen också...

Senast ändrad av en moderator:

martha skrev:
men riktigt ärligt smör kan ju inte vara doping....det är kanske mer dessa lightprodukter man inte vet vad som finns i...galltvål kanske kan vara ett tips...hjälper mot det mesta...
Det vet man aldrig.. ;)
Vad är galltvål :o

Olinda skrev:
Matolja en stund det funkar alldeles utmärkt det kan väl ändå inte vara doping???

Ren sopa har iallafall för mig inte funkat ett skit om jag inte vill skrubba av hela pälsen också...
Nej, matolja kan man ju testa!! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Hästvård Är det någon som vet vad detta är? Ser ut som nåt svart, smuligt klet på baksidan av ponnyns örontippar. Hon har haft så sen vi köpte...
Svar
2
· Visningar
1 156
Senast: Thera
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 077
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama