A

Ananaschoklad

Jag är på jakt efter en ny akademisk sadel, de som verkar mest intressanta för mig är Epona och Ecuyer.:d Jag hade blivit väldigt tacksom för era erfarenheter av dessa 2 sadlar, både för och nackdelar.:)
Jag undrar också om de olika beteckningarna ex. K3 S2. Jag har förstått att K3 är bomvidden men vilken storlek i "vanliga" mått? S2 är sätesstorleken men hur stort/litet är det?

Även andra sadlar i samma stuk är intressant:)

:bow:Tacksam för alla åskiter!:bow:

Sv: K3 s2?

Nu är inte jag expert alls, men jag tror man skulle kunna säga att en k2 är normal bom (Har jag på min PRE), och k3 normal-vid eller vid bom (islänningen i stallet). S2 är normalt säte kanske 17 tum. S1 är kanske likvärdigt med 16 tum. Jag har s1, jag är en 36:a. Har varit sugen på att prova en s0 någon gång, bara för att se, men just nu trivs jag bara bra i min sadel, amazonas elisabeth.

Har inte provat varken epona eller ecuyer, men jag har hört att ecuyer är en fin sadel att rida i. Fast som med allt, smaken är ju som baken... delad :D

S2 passar bäst för rumpor från str. 40 S1 passar bäst för de mellan 38-40 och S0 för rumpor mellan 34-36. De är väl tilltagna i sitsarna, jag har nu en S0 till min 34-36 rumpa S1 var ganska förstor i sätet, där är nog de flesta modellerna likvärdiga.

K3 är jämföreselvis normal, K4 vid, K5 xw. Dessa mått är dock tagna från Espaniolan och kan skilja på Ep och Ec. Flera modeller har olika bomvidder även om de har samma str.beteckning, så vill man ha gradantalet så bör man kolla för varje modell.

Jag har ridit väldigt mycket i eponan och måste säga att jag älskar den sadeln och var helt hundra på att det var en sån jag skulle skaffa till min egen men så blev det inte och det är jag väldigt glad för. Jag provred i en på min egen häst och tyckte att det funkade super men då jämförde jag mot min vanliga dressyrsadel, sen kom det en sadelåterföräljare och jag fick provrida den sadeln jag har idag och om eponan var bra så var denna ännu bättre!
Eponan var för "sladdrig" på min häst som har lite balans- och koordinationsproblem.

På andra välutbildade hästar funkar den väldigt bra!

Tack för alla svar!:bow:

_Nena_:
Intressant! Vad har du för sadel nu?

Jag har en Desmond O'Brien Deluxe med ultraflex bom med steglöst inställbart framvalv, den kommer från Deuber och Partner.

Eftersom det är två olika tillverkare på dessa sadlar så blir det en sanning med modifikation...
S1 = 17tum (storlek 34-36/38 på byxor t.ex.)
S2 = 18tum (storlek 38 - 42 på byxor ca)

Ecyern bör också finnas i S0 i sitsen

K1 = 85grader
K2 = 90grader
K3 = 95grader
K4 = 100grader
K5 = 105grader

I min erfarenhet så har de flesta typiska halvblod (eller liknande hästar) runt K3... Vissa fullblod, travare, araber (för att generaliser, tunnare hästar) ligger på K2... K1 har jag aldrig träffat på någon som haft.
K4-K5 breda ponnier, kallblodstravare o.s.v. ligger ofta bra på hästar som är bredare än K5 också om de är tunnformade över ryggen.
Men som sagt grovt generaliserat.

Personliga erfarenheten är att Eponan slår allt. Inget kommer i närheten. Jag vill ha en sadel som inte förlåter någonting, där man känner allt, sitter "bekvämt" och har totalt rörelsefrihet utan att det blir obalanserat. Ecyern har mer stöd och är mer förlåtande även om det finns sadlar som är långt mer lämpade för nybörjare/obalanserade. Vet ju inte vilket utav det du är.

Priset skiljer dom ju en hel del åt också.

Tack för det utförliga svaret!:)

Jag vill gärna ha en sadel som är oförlåtande och visar alla mina svagheter så jag kan jobba på dem.

Har testat en Epona och den var underbar:love: men vill gärna testa Ecyern också. Finns det andra sadlar på marknaden som är likande? Gillar inte ST-modellerna, dom passar mig inte alls...

Jag har inte upplevt några andra sadlar som lik Eponan. Skulle vara L'art pour L'art, men den skiljer sig ändå grovt. I min åsikt.
Visst finns det de som är lika Ecyern, men inte mer lik än en engelsk sadel är den andra t.ex. Det märks att Ecyern från början utformades av Bent (den tillverkas ju inte i hans "serie" längre eftersom han har La Selle som tillverkare och inte Deuber numera).
Ecyern tycker jag står ut för sig själv bland Deubers sadlar.
Kan du komma åt att testa sadlar så kan jag rekommendera dig att prova (ur Deubers sortiment): Valencia, Renaissance och Barock för att få känna på sadlar som är bra, men olika Ecyern (Barocken upplever jag som den som är närmst Ecyern av de tre sadlarna).

Man måste prova sadlarna på hästen för att veta vilken bomvidd man ska ha, jag har tex en kbl travare med k2 och en med k3 medan en annan k3 var för vid för båda två....

Som sagt generalisering på hög nivå, vilket jag också försökte vara noga med att påpeka.

Visst behöver man prova sadeln man ska ha, men att göra en mankprofil ger ändå ett hum om inte hästen ser väldigt annorlunda ut över ryggen.

Ibland är dessutom sadlarna felmärkta både när det gäller sitsen och vidden. Kanske därför den K3:an inte passade någon av dom?

Tack för alla utförliga svar!! :)

Är det någon som har/har testat en Amazonas Jeanne D'arc? För och nackdelar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka