Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det inte underbart med avelLite lustigt för av de få föl jag har varit med om att det har varit problem förstagångare, så har samtliga varit naturligt betäckta.
Mitt sto va lika dan! Gick inte att betäcka henne naturligt . Fick ta seministället! Fast mitt sto är 13år och inte 3.... Hon va livrädd för hingsten!!
Så länge systemet fungerar blir det ju avkommor. Och vad jag säger är att det är väldigt drastiskt att ta ett sto ur avel som fungerar bra på alla sätt och vis bara för att hon inte vill bli betäckt naturligt.För avelsarbetet spelar väl könsdriften en stor roll? Utan könsdrift blir det ju inte någon avkomma... Har inte jätte stor koll men jag antar att det behövs könsdrift för att tömma en hingst?
Men det är ju jättestor skillnad på häst och hund. Dessutom är det olagligt att seminera tikar, så det hoppas jag verkligen inte att du hade gjort.Hade min hanhund vägrat en tik hade jag aldrig i livet inseminerat tiken för antingen är det något fel på tiken/hanen eller så är han knäpp och knäpphet går i arv.
Men det är ju jättestor skillnad på häst och hund. Dessutom är det olagligt att seminera tikar, .
Så länge systemet fungerar blir det ju avkommor. Och vad jag säger är att det är väldigt drastiskt att ta ett sto ur avel som fungerar bra på alla sätt och vis bara för att hon inte vill bli betäckt naturligt.
Det finns massor med ston, som fungerar jättebra och där avkommorna blir lyckade, som aldrig har fått en chans att bli betäckta naturligt. Det är bara semin som gäller. Ska man ta dessa ur avel också om det kommer fram att stona inte vill bli betäckta naturligt? De, samt deras avkommor, fungerar ju jättebra!
Men det är ju jättestor skillnad på häst och hund. Dessutom är det olagligt att seminera tikar, så det hoppas jag verkligen inte att du hade gjort.
Men, having said that, det finns många hundraser som inte parar sig helt naturligt på egen hand utan att man får hjälpa till. Precis som det finns hundar som man avlat så hårt på att de inte har någon matdrift. Titta på Grand Danois tex där många matvägrar och man får tvångsmata dem.
Jag har chihuahua och där är det mycket vanligt att hanarna behöver lite hjälp på traven för att hitta rätt.
Vissa saker är lite destruktiva, som tex maten. Men resten vet jag inte om det är så farligt. Du verkar göra ett stort scenario av det hela och jag ser inte problematiken. Det är ju inte så att vi ska släppa ut alla våra tama djur så att de kommer att få klara sig helt utan människors hjälp. Djuren finns ju kvar i våran vård och omsorg och så länge de är väl omhändertagna ser jag inte problemet.Men tänk om man inte avlat på hundar utan matdrift, som inte kan para sig/föda själva osv
Drastiskt? I mina ögon är det en av de bästa anledningarna att inte göra det men det är som sagt bara MIN åsikt och är väl medveten om att resten av världen inte har samma åsikt.
För avelsarbetet spelar väl könsdriften en stor roll? Utan könsdrift blir det ju inte någon avkomma... Har inte jätte stor koll men jag antar att det behövs könsdrift för att tömma en hingst?
Jeje, det spelar inte någon roll Hade min hanhund vägrat en tik hade jag aldrig i livet inseminerat tiken för antingen är det något fel på tiken/hanen eller så är han knäpp och knäpphet går i arv.