K*k rädd sto

Sv: K*k rädd sto

En del treårsston är inte redo att ta emot en hingst och jag vet flera hingsthållare som inte tar emot treåringar...

För det första, kunde du inte valt en bättre rubrik? Det ser inte trevlig ut alls att skriva på det sätter på ett hästforum där barn och ungdomar sitter och läser och skriver.

Och för det andra så tror jag inte att ditt sto är mentalt redo för att bli betäckt. Vänta ett år och skulle det inte gå med naturlig betäckning, varför då inte testa att seminera henne istället?

som manga andra sager, vrfor betacka en tre aring? stoet ar varken mentalt eller fysiskt redo for ett fol.
och att hon ar "k*kradd" ar bara trams, tror det kanske ar du som ar radd av vad som skall in i din hast.. och stoet kanner din radsla, och reagerar darefter..
Bortsett fran det, araber blir inseminerade pa daglig basis, sa att de aldrig blir det ar helt fel. Hade en sommar 75 ston som bara var inseminerade, och har anvant det ocksa pa min egna hastar, dock foredrar natural cover. Men aldrig pasture breeding. vissa ston ar for skarpa och aven om de ar villiga sa kan de bli sma b*tches i en sekund. Och sparka ihjal hingsten. Spranglinor ar bra for hingstens skull om stoet visar tendenser till det.
Nej TS, vanta du med att betacka ditt lilla sto tills nasta ar nar hon har vuxit pa sig lite bade mentalt och physiskt.. och lat henne umgas med hingstar om mojligt..och nasta gang ta henne till en aldre mogen hingst som ar snall mot ston...

Mitt sto va lika dan! Gick inte att betäcka henne naturligt :(. Fick ta seministället! Fast mitt sto är 13år och inte 3.... Hon va livrädd för hingsten!!

Jag antar att du menar just TS häst? För det är ju ganska vanligt att man seminerar/betäcker treåringar och det brukar väl inte anses som fel? Jag har själv betäckt ett 3 årigt sto i år.

Oj, har visst glöömt av tråden.
Hon tog inte imot hingsten, varken fri eller vid hand. de stog i boxar o lukta på varandra varje dag.
Jag har vart med om en hel del fri o handbetäckningar inna o känner mig absolut inte rädd. Lugn o harmonisk.

Hingsten har alltid betäckt fritt hos den hingstägaren o förr även vid hand på något sto.

Väntar på att mitt andra sto (mamman till 3åringen) ska komma ibrunst för då ska hon spolas o sedan betäckas med samma hingst. Ska testa o se hur de går om de är tillsammans båda stona med hingsten. Vill 3åringen inte så testar vi nästa år igen, annars får vi byta hingst nästa år till en på semin.

Förresten, efter att ett sto spolats, väntar man till nästa brunst med att betäcka eller??? Har aldrig haft ett sto som behöver spolas.

Har 2st andra ston på fribetäckning (shetland) varav den ena är oxå 3år, men hon har verkligen släppt till hingsten. Är där varannan dag o kollar dom då de inte e så lång ifrån mig. Så håller koll på deras brunster osv.

Nej man betäcker i samma brunst men oftast sköljer man efter betäckning, om man vet när ägglossning skett. MEn man kan ju spola innan också iofs men det har vi inte gjort på de seminstationer jag jobbat på, kanske är annorlunda vid naturlig?

Jag har betäckt naturligt flera gånger, även på fölbrunsten, och då har vi spolat med oxytocin och sedan betäckt.

Mitt sto va lika dan! Gick inte att betäcka henne naturligt :(. Fick ta seministället! Fast mitt sto är 13år och inte 3.... Hon va livrädd för hingsten!!

Tyder det inte på ett väldigt onaturligt beteende att inte kunna para sig? Anses det som helt okej att avla på sådana hästar?

Kan ingenting om hästavel men det låter ju som ett sto som saknar något väldigt grundläggande...

Själv tror jag att det inte vill sig av en anledning men det är ju bara jag.

Jag som varit inom galoppindustrin och betäckt fullblod (de måste betäckas naturligt enligt reglerna) har flera gånger varit med om ston som vägrar betäckas av en viss hingst. Byter man hingst fungerar den hur bra som helst.

Det finns ston som vägrar tex alla skimmelhingstar, men alla andra färger går bra. Den kan det bli mer individuellt och personligt. De gillar bara inte hingsten, men väljer man vilken som helst annan så funkar det.

Det är ju inte ett onaturligt beteende, det är en stark vilja i en sakfråga.

Okej.
Jag tror stenhårt på att hane/hon ratar varandra av en anledning, naturen är så fiffig. Det var därför jag blev lite fundersam när det inte gick att betäcka ett sto så inseminera man istället, jag väljer att tolka naturen som att det inte är meningen att det stoet ska gå i avel.
Det är ju en sak som stoet bara fått för sig att hon inte vill ha skimmelhingstar, då kanske det är en fix idé bara. Men om hon ratar alla hingstar så är det ju något som saknas i hennes fortplantningsmekanism. Viljan att fortplanta sig är ju grundläggande för alla arters överlevnad.

Men är det inte lite drastiskt att inte avla på ett sto för att hon inte vill bli betäckt naturligt? Hur många sådana ston avlar vi inte på idag med bra resulatet då vi använder oss av semin?

Det är sällan ston idag har ett val. Ändå avlar vi på dem med bra resultat. För avelsarbetet spelar det väl ingen roll om stoet har en stark könsdrift eller inte? Vi avlar ju i alla fall och det går för det mesta alldeles utmärkt.

Drastiskt? I mina ögon är det en av de bästa anledningarna att inte göra det men det är som sagt bara MIN åsikt och är väl medveten om att resten av världen inte har samma åsikt.

För avelsarbetet spelar väl könsdriften en stor roll? Utan könsdrift blir det ju inte någon avkomma... Har inte jätte stor koll men jag antar att det behövs könsdrift för att tömma en hingst?

Jeje, det spelar inte någon roll:) Hade min hanhund vägrat en tik hade jag aldrig i livet inseminerat tiken för antingen är det något fel på tiken/hanen eller så är han knäpp och knäpphet går i arv.

För avelsarbetet spelar väl könsdriften en stor roll? Utan könsdrift blir det ju inte någon avkomma... Har inte jätte stor koll men jag antar att det behövs könsdrift för att tömma en hingst?
Så länge systemet fungerar blir det ju avkommor. Och vad jag säger är att det är väldigt drastiskt att ta ett sto ur avel som fungerar bra på alla sätt och vis bara för att hon inte vill bli betäckt naturligt.

Det finns massor med ston, som fungerar jättebra och där avkommorna blir lyckade, som aldrig har fått en chans att bli betäckta naturligt. Det är bara semin som gäller. Ska man ta dessa ur avel också om det kommer fram att stona inte vill bli betäckta naturligt? De, samt deras avkommor, fungerar ju jättebra!

Hade min hanhund vägrat en tik hade jag aldrig i livet inseminerat tiken för antingen är det något fel på tiken/hanen eller så är han knäpp och knäpphet går i arv.
Men det är ju jättestor skillnad på häst och hund. Dessutom är det olagligt att seminera tikar, så det hoppas jag verkligen inte att du hade gjort.

Men, having said that, det finns många hundraser som inte parar sig helt naturligt på egen hand utan att man får hjälpa till. Precis som det finns hundar som man avlat så hårt på att de inte har någon matdrift. Titta på Grand Danois tex där många matvägrar och man får tvångsmata dem.

Jag har chihuahua och där är det mycket vanligt att hanarna behöver lite hjälp på traven för att hitta rätt.

Men det är ju jättestor skillnad på häst och hund. Dessutom är det olagligt att seminera tikar, .

Första kullen måste vara tillverkad på naturligt sätt efter det är det tillåtet att seminera. Alltså om man håller på med rasavel och vill registrera avkomman i SKK.:)
I övrigt håller jag med om att man inte kan jämföra naturlig betäckning för hästar och hundar. Risken för skador tex ser ju helt annorlunda ut. Skulle själv välja semination till mitt sto just pga den anledningen.

lite kl

Dessutom är inte "naturlig" betäckning alltid så jäkla naturlig:crazy:.

Min syster har jobbat på fullblodsstuterier i USA (som veterinär) och där är det inte ovanligt att man ställer stoet med huvudet mot en vägg, drogad och bremsad så att hon inte ska kunna flytta sig eller följa med i hingstens rörelser vilket gör att ett antal ston förolyckas pga inre skador varje år

Vart ligger det naturliga i det?

Så länge systemet fungerar blir det ju avkommor. Och vad jag säger är att det är väldigt drastiskt att ta ett sto ur avel som fungerar bra på alla sätt och vis bara för att hon inte vill bli betäckt naturligt.

Det finns massor med ston, som fungerar jättebra och där avkommorna blir lyckade, som aldrig har fått en chans att bli betäckta naturligt. Det är bara semin som gäller. Ska man ta dessa ur avel också om det kommer fram att stona inte vill bli betäckta naturligt? De, samt deras avkommor, fungerar ju jättebra!

Men det är ju jättestor skillnad på häst och hund. Dessutom är det olagligt att seminera tikar, så det hoppas jag verkligen inte att du hade gjort.

Men, having said that, det finns många hundraser som inte parar sig helt naturligt på egen hand utan att man får hjälpa till. Precis som det finns hundar som man avlat så hårt på att de inte har någon matdrift. Titta på Grand Danois tex där många matvägrar och man får tvångsmata dem.

Jag har chihuahua och där är det mycket vanligt att hanarna behöver lite hjälp på traven för att hitta rätt.

Hade ingen aning om att det var så stor skillnad på hästar och hundar (eller övriga däggdjur heller för den delen), de tillverkar och får sina ungar på samma sätt... Men visst är det konstigt att det finns reglerat på hundar men på hästar är det självklart att inseminera....
Vem har sagt att det är felfritt i hundaveln? Det är ju snarare tvärt om, mer fel än rätt:crazy: Men tänk om man inte avlat på hundar utan matdrift, som inte kan para sig/föda själva osv:idea:

Men tänk om man inte avlat på hundar utan matdrift, som inte kan para sig/föda själva osv:idea:
Vissa saker är lite destruktiva, som tex maten. Men resten vet jag inte om det är så farligt. Du verkar göra ett stort scenario av det hela och jag ser inte problematiken. Det är ju inte så att vi ska släppa ut alla våra tama djur så att de kommer att få klara sig helt utan människors hjälp. Djuren finns ju kvar i våran vård och omsorg och så länge de är väl omhändertagna ser jag inte problemet.

Vad är problemet att avla på ett sto som inte vill bli betäckt naturligt? Varför är det så viktigt för dig att stona har en jättestark könsdrift? Varför räcker det inte med att hon fungerar bra på semin, är en bra mamma och får fina avkommor?

Drastiskt? I mina ögon är det en av de bästa anledningarna att inte göra det men det är som sagt bara MIN åsikt och är väl medveten om att resten av världen inte har samma åsikt.

Jeje, det spelar inte någon roll:) Hade min hanhund vägrat en tik hade jag aldrig i livet inseminerat tiken för antingen är det något fel på tiken/hanen eller så är han knäpp och knäpphet går i arv.

Märkliga jämförelser :confused:

Man kan få en korkad valack att hoppa på bock.
Det viktiga med hingsten är att den har bra simmare. Resten fixar sig.

Och sedan finns det hingstar som är kräsna och vill inte betäcka en sån eller sån.

Och så finns det märrar som ratar den hingsten men inte den där.

Ska samtliga tas ur avel???

Individerna behöver inte vara dumma i huvudet bara för att dom inte fungerar på ett visst sätt.
Det är vi människor som är dumma i huvudet som i så fall inte löser problemet.

Vill inte hingst A betäcka skimlar så lägger man på ett täcke på märra.

Vill inte märra ha Hingst B p.g.a hon anser att den är ful så får man teasa med en som duger och sedan bya kvickt.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka