K-hingstar

D

DLX

Vad hände med dessa? Alltså, varför tilldelades de K?

Berlioz (ex. Ononis) (SWB) 978
Don Schufro DVE 690
First Wish 1103
Just 4 You 1006
Platini VDL 1010
Turban Rose 834

Var det FW som fick struppipning och DS pungbråck? Eller är jag vimsig vad beträffar dem? :crazy:

Sv: K-hingstar

K=kasserad

Berlioz (ex. Ononis) (SWB) 978 - infertil
Don Schufro DVE 690 - pungbråck
First Wish 1103 - struppipning
Just 4 You 1006 - pungbråck
Platini VDL 1010 - minns ej
Turban Rose 834 - pungbråck

Tack för svar. :)
Är pungbråck ganska vanligt bland hingstar? Då menar jag givetvis inte bara godkända..

Är pungbråck ganska vanligt bland hingstar? Då menar jag givetvis inte bara godkända..

Funderat en del på det...det e säkert genetiskt...men det finns ett stuteri här i landet som "råkat" ut för flera dels pungbråk o kolik hos sina hingstar o jag kan inte låta bli o fundera om det har en del med hantering och utfodring oxå!

Hos vissa hingstar är kanalen ned till pungsäcken för vid, så att tarmarna kan trilla ned i pungsäcken och bli inklämda.

Vad har det med utfodring och hantering att göra?

Ärftligt tror man att det är, det är därför man kasserar de hingstarna för avel i Sverige.

Ganska vanligt vet jag inte om det är. Snarare ovanligt tror jag.

De godkända hingstar som fått det blir ju officellt men jag vet inte hur ofta det sker annars. Någon statistik från djursjukhusen finns säkert att få, dvs hur många som drabbats per år.

Platini har jag för mig också fick pungbråck. Han opererades och gick tillbaka till VDL. Kul att han åter är i Sverige som tävlingshäst!
Camiell Flamingo Z borde ju också stå på K-listan?
Han har ju lika mycket pungbråck som de andra killarna som har opererats?
mvh

Kan det bero på att han blev valack och de andra fortfarande är hingstar?

Hur som helst håller jag med om att han borde få "K", för jag gissar att Flyinge har fryst efter honom också.

Det intressanta är att vi i Sverige kasserat till exempel Don Schufro, f ö en av världens främsta dressyrförärvare, medans vi glatt godkänner avkommor efter honom, som ju faktiskt kan föra anlagen vidare. Dessutom så är ju hingsten godkänd i stort sett överallt annars så det är ju bara att köra över bron med sitt sto, seminera, återvända hem och så småningom registrera sitt föl i ASVH med gröna papper...
Lite off topic, hoppas ni har överseende.

Faktiskt väldigt intressant fråga. Undrar om ASVH har tagit sig en funderare över detta eller om de har "glömt bort" Don Schufros historia? :grin:

Fick förresten inte Solos Carex också pungbråck?

Faktiskt väldigt intressant fråga. Undrar om ASVH har tagit sig en funderare över detta eller om de har "glömt bort" Don Schufros historia? :grin:
Det är nog inte så att 100% av Don Schufros avkommor har anlag för pungbråck. Man är säkerligen mer noggrann vid undersökning av eventuella söner som är aktuella för godkännande, men man kan inte undanta 100% av hans söner från avel bara för att han själv har fått pungbråck.

Jag vet inte hur genetiken ser ut, men är det ett anlag som ger defekten om det finns i enkel uppsättning så är det 50% av avkommorna som ärver anlaget.

Man kan kanske jämföra det med t.ex de shetlandshingstar som tas ur avel för att de har lämnat krumma föl. Där är det ett recessivt anlag som båda föräldrarna måste ha för att avkomman ska få defekten. Hingsten ifråga har då ett sådant anlag som nedärvs till hälften av avkommorna (statisktiskt sett) och hingstens avkommor (födda/tillverkade innan defekten uppdagats och hingsten tagits ur avel) undantas inte från avel av detta skäl.

Det vore enkelt om man visste VILKEN gen som orsakar en defekt, då kan man ta de specifika hingstarna ur avel direkt. För många av defekterna måste vi vänta och se om den dyker upp hos avkommorna innan man kan avgöra om den nedärvs.

Självklart är väll inte alla hingstar efter honom påverkade, men det borde väll finnas någon hänsyn till OM de nu skulle få in en hingst med anlag för pungbråck efter DS.. Det är inte så jag drar alla över en kam och påstår att alla söner bär på det eller kommer att föra det vidare.. MEN.. Finns det inget sätt att ta reda på vilken gen och vem i stammen som för anlaget vidare eftersom det anses som ärftligt? Jag menar, om det är ärftligt bör ju DS också fått det från någonstans? :crazy: :confused:

Är ganska säker på att han kastrerades för att hon inte fungerade så bra som hingst utan var väldigt stressad av sina hingsthormoner.

/Camilla

Sökte lite på Internet nyss och tydligen ska han haft messa allergier, men blev bättre efter han kastrerades.. :crazy:

Sökte lite på Internet nyss och tydligen ska han haft messa allergier, men blev bättre efter han kastrerades.. :crazy:

Är relativt säker på att det var Tinne själv som sa att han inte trivdes som hingst, när hon blev intervjuad i Falsterbo första gången dom startade igen efter Solos blivit skuren.

/Camilla

Skulle tro att det är så att det inte finns så många anledningar till att kassera hingstar som redan godkänts för avel. Pungbråck råkar vara en av de få som finns, och då ser det ut som att det är vanligt. Räknar man procentuellt av alla de hingstar som verkat i avel är det förmodligen ganska försumbart.

Hos vissa hingstar är kanalen ned till pungsäcken för vid, så att tarmarna kan trilla ned i pungsäcken och bli inklämda.

Vad har det med utfodring och hantering att göra?

Ärftligt tror man att det är, det är därför man kasserar de hingstarna för avel i Sverige.

Pungbråck kan ju orsakas av trauma också, men det har ju egentligen inget med utfodring eller hantering att göra det heller. Men en orsak som inte är genetisk. :)

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 614
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V