K-hingstar

Sv: K-hingstar

Självklart är väll inte alla hingstar efter honom påverkade, men det borde väll finnas någon hänsyn till OM de nu skulle få in en hingst med anlag för pungbråck efter DS.. Det är inte så jag drar alla över en kam och påstår att alla söner bär på det eller kommer att föra det vidare.. MEN.. Finns det inget sätt att ta reda på vilken gen och vem i stammen som för anlaget vidare eftersom det anses som ärftligt? Jag menar, om det är ärftligt bör ju DS också fått det från någonstans? :crazy: :confused:

Förmodligen är det så att det inte bara beror på en gen utan på flera. Då är det svårt att hitta exakt vilka gener det är och i vilka kombinationer de måste finnas för att ge pungbråck. Om man ändå lyckas hitta vilka gener det är så ska man sedan designa ett gentest för att hitta dessa gener och sedan testa alla hingstar som visas för att användas i avel.

Man vet (eller har en stark misstanke) att det finns en ärftlig faktor bakom pungbråck. Men det är ju också så att det inte är något jättelidande i stort eftersom de flesta hästar vi har är ston eller valacker, dvs det kan endast drabba de fåtal hingstar som ej kastreras, och där drabbas ju inte alla heller. Därav att man inte slår på stora trumman och sållar ut alla individer som kan föra vidare anlaget (dvs t ex avkommor till DS). Och därav att man utomlands inte ser det som en anledning att ta bra hingstar ur avel.

Det är nog inte så att 100% av Don Schufros avkommor har anlag för pungbråck. Man är säkerligen mer noggrann vid undersökning av eventuella söner som är aktuella för godkännande, men man kan inte undanta 100% av hans söner från avel bara för att han själv har fått pungbråck.

Jag vet inte hur genetiken ser ut, men är det ett anlag som ger defekten om det finns i enkel uppsättning så är det 50% av avkommorna som ärver anlaget.

Man kan kanske jämföra det med t.ex de shetlandshingstar som tas ur avel för att de har lämnat krumma föl. Där är det ett recessivt anlag som båda föräldrarna måste ha för att avkomman ska få defekten. Hingsten ifråga har då ett sådant anlag som nedärvs till hälften av avkommorna (statisktiskt sett) och hingstens avkommor (födda/tillverkade innan defekten uppdagats och hingsten tagits ur avel) undantas inte från avel av detta skäl.

Det vore enkelt om man visste VILKEN gen som orsakar en defekt, då kan man ta de specifika hingstarna ur avel direkt. För många av defekterna måste vi vänta och se om den dyker upp hos avkommorna innan man kan avgöra om den nedärvs.

Vill bara göra en personlig reflektion om just krumma föl hos shetlandsponny och det är att jag hoppas att varje seriös uppfödare även tar stoet som lämnat krumt föl ur avel. Eftersom man ju vet att hon också är anlagsbärare.

Vill bara göra en personlig reflektion om just krumma föl hos shetlandsponny och det är att jag hoppas att varje seriös uppfödare även tar stoet som lämnat krumt föl ur avel. Eftersom man ju vet att hon också är anlagsbärare.
Jag håller HELT med dig och skulle önska att det fanns något enkelt sätt att göra ston odugliga för avel på samma sätt som det går att kastrera en hingst...

Jag blev i alla fall glad när jag läste i Rasföreningens tidning som kom precis före jul, att det ska göras ett försök att hitta generna för krumma föl :bow: via SLU...

Jag tänkte att Hellrik kanske blivit kasserad också, när det visades att brorsan Just 4 you ärvde defekta anlag.
För Turban Rose blev ju kasserad när J4Y oxå fick pungbråck. eller hur?

Jag tänkte att Hellrik kanske blivit kasserad också, när det visades att brorsan Just 4 you ärvde defekta anlag.
För Turban Rose blev ju kasserad när J4Y oxå fick pungbråck. eller hur?

I TRs fall handlade det ju om att han själv också var drabbad men att det väl troddes bero på ej ärftliga orsaker. Men iom att sonen också drabbades så ansågs det väl bevisat att det trots allt var ärftligt betingat på TR. Har för mig i alla fall att det var så det låg till. Ingen blir automatiskt kasserad som inte själv drabbats, enda gången det kanske skule kunna hända är väl om en hingst får påtagligt många avkommer som drabbas.

Fast TR dog -99 men blev kasserad -02, när J4Y fick samma problem.

Läs vad jag skrev innan. TR drabbades själv av pungbråck dock kom de fram till att han drabbades av detta pga yttre omständigheter (de kan drabbas utan att det är ärftligt betingat och då är det inte kasserande), därav att han fick behålla sitt godkännande, när dock även sonen drabbades klassades TRs pungbråck om till att vara ärftligt och iom blev även han kasserad.
Han blev alltså inte bara kasserad pga att sonen hade det utan han hade det själv också dock med feltolkad orsak.

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 614
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V