Juvret försvann

dee79

Trådstartare
Mitt sto började sätta juver för 2 månader sen (är beräknad till 1 juni) och har haft riktigt stort, men inte färdigfyllt juver, den senaste månaden, plus en massa ödem också. Hade ställt in mig på att stoet (som är förstagångare) antagligen fölar lite tidigare än beräknat, men i förrgår kväll när jag kom ut var juvret helt tvärtomt. Bara två små sladder, fast ödemen har hon kvar.

Hur vanligt är detta? innebär det att hon kommer föla närmare beräknat datum än jag trott eller kan det vända fort igen? Behövs det extra uppsikt nu ett tag eller hur ska jag tolka det hela? :confused:

Kolla färg på mjölken är ju lite svårt då det inte kommer en droppe ur henne för tillfället.

I övrigt inte "färdig", dvs inga släppta bäckenband eller andra tecken på fölning.

Sv: Juvret försvann

Mitt stos juver började växa drygt 1,5 månad innan beräknad fölning. Den växte sakta, men blev större för var dag och vi trodde precis som du att fölet nog kommer tidigare. Snopna blev vi när juvret en dag var borta igen! Då var det väl 3-4 veckor kvar till beräknad fölning och juvret kom och gick de följande veckorna. Ibland kunde det vuxit jättemycket under dagen, men försvinna på ett par timmar. Slutade med att stoet fölade på beräknat datum trots att juvret bara några timmar innan var mittemellanstort jämfört med när det var som störst.

Sv: Juvret försvann

ok, då kan det typ bli närsomhelst då. tidigt, i tid eller kanske t o m senare. rackarns ston att ge en huvudvärk ;)

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·
Avel I morse fick jag ett samtal som gjorde mig lite fundersam. Stallkompisens sto hade fölat under morgonen. Problemet i det hela var att...
2
Svar
35
· Visningar
8 262
Senast: Sonic76
·
C
  • Låst
Avel Nu känns det verkligen som jag väntat och väntat och väntat... Ljuvret har varit rejält spänt i drygt en vecka, först satt där...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: ameo
·
  • Låst
Avel Mitt lilla sto har gått över med en dryg vecka. Hon ska få sitt fjärde föl med samma hingst. Jag köpte henne för två månader sen...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka