Juvertumörer

lady_vip

Trådstartare
Har länge varit förskonad, men hittade igår en liten klump i Futtis bakersta juver... Har fått tid hos veterinären redan idag, men vet att det är ett helt gäng som tagit bort tumörer på sina tikar, hur har det gått för er?

Hon är 9 år, pigg som attan, i bra form på alla sätt och på intet vis på väg till någon pensionärstillvaro. Men hon var svårt sjuk för några år sen och jag har liksom lovat henne efter det att inte utsätta henne för massa "skit". Självklart gör jag allt jag kan för henne, men hur är egentligen prognosen på själva operationerna? Jag förstår ju att det har väldigt mycket med att göra vilken typ av tumörer det är.

Sv: Juvertumörer

men vet att det är ett helt gäng som tagit bort tumörer på sina tikar, hur har det gått för er?

Hittade tumörer första gången när Smulan var 7 (3 år sedan). De togs bort i 2 operationer (eftersom det hade blivit för stor operation annars, de var ganska utbredda). Efter tester visade de sig vara godartade så vi andades ut.

För ca 1,5 år hittade vi några till. Då blev det genast besvärligare eftersom hon nu hade ett fel på sitt hjärta + började bli lite åt åren. Efter att ha pratat med flera veterinärer kom vi fram till att låta dessa sitta kvar ett tag, p.g.a.:
1. De förra var godartade och dessa är väldigt små (som knappnålshuvuden)
2. Jag vet att de finns så jag håller koll på de och skulle de växa kontaktar vi vet. direkt
3. Hennes hjärtfel gör att de är troligare att hon inte skulle klara operationen än att tumörerna ställer till det.

Nu är smulan pigg och glad och tumörerna har inte växt och så länge det är så är vi glada. Skulle det bli någon förändring är jag faktiskt inte säker på hur jag skulle göra. Självklart vill jag göra allt för min älskade hund, samtidigt vet jag att en operation skulle ta hårt på henne (om hon överlever) och jag vet faktiskt inte om jag anser det schysst att utsätta en 10 år gammal hund med hjärtfel för en operation. Så jag hopas helt enkelt att det är ett beslut jag inte behöver ta.

Vad säger er veterinär? Hur stor är tumören?

Usch, ja sånt här är verkligen svårt... Hur som helst, massa kramar till dig och hunden!

/lillagoajag

Precis klara hos vet. som tyckte att det var en nästintill obefintlig knuta, så jag andas ut! Den kommer inte åtgärdas och eftersom hon är kastrerad sen flera år kommer den antagligen inte växa nämnvärt heller:)

Så, min teori om att kastrationer är nåt bra stämmer fortsatt:D

Tack för stödet!

Kan tillägga att för min 14-åriga tant var dagens besked inte lika positivt. Hennes tumör är tillbaka och vi får vara glada om hon finns med till hösten. Än är hon inte påverkad men eftersom hon trots allt är terrier satte vet in lite smärtstillande så vi kan märka om hon är påverkad.

Men vi får förbereda för att hon kommer få somna in om det försämras.

Vad bra att det gick bra hos vet.!

Och jag beklagar ang. din andra hund :( Inget roligt. Men man får försöka tänka att ni har haft en härlig tid tillsammans och ta vara på tiden ni har kvar. Kramar!

Skönt att det gick bra hos vet för din 9åring!
Min tant fick två juvertumörer borttagna när hon var 8. Hon klarade det fint, även om hon hatade att inte få röra på sig och tvingas ha tratt i två veckor... Nu är hon 10 och har fått fler knölar i juvren. En är ganska stor, de andra lite mindre. Jag tänker inte göra något åt dem. Det känns onödigt och hon är pigg och glad ändå.

Tråkigt med din 14åring dock... Du får väl se till att göra ditt bästa för att ni ska få en riktigt rolig sista tid tillsammans nu. Ska man försöka tänka positivt så är ju 14år ändå en rätt hög ålder på hund, framförallt om de är av lite större ras.

Visst är 14 en hög ålder, men hon kunde säkert bli äldre om hon bara varit frisk, hon är en liten skit under 10 kg:) nu fick hon den här tumörsjukdomen för några år sen, har opererats 2 gånger och vi så redan sist att om den kommer igen så gör vi inget. När det nu har kommit en ny knöl sitter den över ryggraden så operera hade inte varit aktuellt ändå.
Nu får hon hänga med tills vi ser att hon är påverkad, för tillfället märks ingenting. Skulle hon inte bli sämre så får hon nog ändå somna in till hösten, hon blir ju inte bättre.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 494
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 122
Senast: Zazu
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 361
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka