Juverinflammation på sto som ska betäckas

MaRomer

Trådstartare
Ska betäcka ett sto i vår men nu har stoet fått hårt juver på ena sidan. Vet har skrivit ut penicillin, Men än ingen förbättring. Stoet har ej feber eller allmänpåverkat. Det är 8 år sedan hon fick föl. Vet misstänket juverinflammation, men är hon ej bättre under veckan åker vi till kinik :(

Hur blir det nu med ev betäckning? Och mjölk? Hon ska betäckas i april.

Sv: Juverinflammation på sto som ska betäckas

Känner igen det där! Har ett sto som brukar få så till och från. Framförallt när hon inte går dräktig eller har föl vid sidan om. Hon är inte betäckt 2011 så jag är beredd att hon kommer att få så till våren.
De sägs att ston som blir skendräktiga är de bästa avelsstona. Kan säga att det stämmer i mitt fall. Världens bästa mamma!

Det som hjälper mitt sto är lite mat och mycket mortion. Absolut inget kraftfoder. Brukar förvinna inom någon dag.

Har du fått ut någon mjölk? Är det kletigt som gröt?
När mitt sto haft mjölk har jag varmt juvret och mjölkat ut gröten. Sedan inte rört något mer för då stimulerar man bara igång henne.
Har aldrig gett någon penecillen kur.
Men vet ju inte om ditt sto har samma som mitt sto.

Hon går bara i hage pga ägaren ej har tid att hålla igång 2 tävlingshästar. Därför ska jag betäcka. Kraft får hon inget. Tror ej de får ut något ur juvert.

Vi ska till vet med henne i morgon!

Korta svar pga bebis i mitt knä!

Du kan väl berätta hur det gick sedan.
På min brukar de vara svårt att få ut. Det gäller att ha tekniken samt varma juvret.
Nyfiken vad veterinären säger.
När min har får hon bara 3-4 kg mat per dag. Är borta på två dagar.
Men som sagt. Kanske inte är samma och självklart är det olika från häst till häst.
Lycka till i morgon!

Du kan väl berätta hur det gick sedan.
På min brukar de vara svårt att få ut. Det gäller att ha tekniken samt varma juvret.
Nyfiken vad veterinären säger.
När min har får hon bara 3-4 kg mat per dag. Är borta på två dagar.
Men som sagt. Kanske inte är samma och självklart är det olika från häst till häst.
Lycka till i morgon!

fast att ge ett halvblod på 175 i mkh 4 kg hö om dagen funkar intr! återkommer;)

Det enda jag kan tänka mig förutom en juverinflammation är ett ödem, altså en vätskeansamling, men hoppas J får bra besked och att det inte är ngt allvarligt!

Var inne igår och precis osm jag misstänkte var det ett ödem. Så avsvällande i 6 dagar och sedan får ägaren hålla koll. Förhoppningsvis går det över men det kan även bli en inflammation av det! Så hu får hon hålla sig tills hon ska betäckas om 2 månader;)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 386
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar