juverinflammation IGEN!

S

Sellan

min häst får juverinflamation om och om igen. ibland blir hon bara svullen men nu har det börjat göra ont igen och hon börjar bli segare än vanligt, dock ej feber än.
Hon har inte haft föl och jag tror inte att hon är skendräktig då det inte blir någon mjölkproduktion.

förra ägaren hade inte "uppmärksammat" detta så hon verkar ha haft det några gånger då hon kallades "Piss-*namnet*" annars är hon så snäll och go.

igår morse så var hon bara lite varm/ljummen men inte svullen och annars pigg och kry så jag skrittade en timma så hon skulle få sträcka ut benen litegrann, och senare på kvällen hade hon blivit svullen och rejält öm :(

för ett halvår sedan så var hon så "sjuk" så att hon fick feber, och dagen efter gjorde hon illa sig i hoven och fick gå på en pencillin kur MEN det verkade INTE bita på den envisa "bullen" på magen.

I "hästägarens örtabok" står det

"Att stoets juver blir inflammerat är ganska ovanligt och när det inträffar brukar inflammationen vara relativt lindrig. Sterila ston som producerar mjölk har en tendens att få juverinflammation. ... ge örter som vitlök, snärmaja, enhiachaea, vallört.
Äppelcidervinäger ... 5tsk 2ggr om dagen"

tror inte att hon är steril då hon har brunstat 3ggr senaste året.

Äppelcidervinäger kanske är något att testa? vill inte stoppa i henne massa penicillin/sprutor i onödan.

Sv: juverinflammation IGEN!

Hej
Jag har oxså ett sto som fått återkommande ljuverinflammationer.
För min del så var det oftast på våren, i samband med första brunst och nytt proteinrikt gräs.

Är hon gammal eller ung? Jag tror det kan ha att göra med hormonbalansen i kroppen innan dom har blivit några år och brunsterna fungerar normalt.
För min del har jag varit utan ljuverinflammation de senaste två åren, vet inte om det är anledningen till att det har upphört men jag ger henne ett kraftfoder med lågtprotein innehåll (hon får givetvis sin kvot/dag men absolut inget överskott av protein). Samt att jag på vårkanten är jätte noga med att vänja in henne på gräset.

Har hästen feber vid ljuverinflammationen så måste hon under behandling, penecilin är väl det vanligaste men jag har efter penecillin chock behandlat med hippotrim och finaldyne.

Lycka till.

Har lite "butta"(finadyl butason) hemma, kan man använda det då ifall hon är öm? (är det inte antiinflamatoriskt också?)
Hon är 9år(storhäst). borde det inte ha gått över med hormonsvängningarna då? eller kanske nån slags hormonspruta är det enda alternativet?
hon går inte på gräs/bete nu och tror inte att det är alltför mkt protein i höet då det är från "mellangamla" lägdor,... i vintras fick hon hö från flera år gamla lägdor...

Hej

Jag skulle nog avvakta med buttan ifall hon inte har någon feber, min häst var sju år senaste gången hon hade juverinflammation. Tyvärr så lyckades vi då ge henne en penecillin chock,,,, det värsta jag varit med om :crazy:
Så då fick vi avbryta behandligen och sätta henne på¨hippotrim istället, tyvärr fick det effekten av att inflammationen inte gick ner tillräckligt fort utan det juvret är alltid missformat och stort efter den gången.

Lycka till.

Hmm, kom på en sak till, Pratade med försäkringsbolaget veterinär angående dessa återkommande ljuverinflammationern. Och han sa att ibland så har vissa ston en missbildning i ljuvret som gör att det inte stänger tätt utan smuts kan komma in, tex när dom rullar sig i hage och box. I dess fall så rekommenderade dom amputation :eek: av ljuvret för att komma bort från de ständiga inflammationerna.
Så jag var så glad när jag kom underfund med vad som funkade för mig..

Snärjmåra eller Vallört har jag också hört att det är bra... Det är ju inte så svårt att få tag på....

Ajdå.. hon som ska bli mitt nya (eller mitt första) avelssto! *hmm* men kan man inte ha ett skydd på henne då? typ sånhär "sprayplåster"?

Har också haft ett sto som fick återkommande juverinflamationer under sommaren. Oftas ingen feber och det var inte alltid vi behövde ge henne penicillin.
Vill bara tipsa om att massera juvret med kamfersalva ( finns på apoteket) flera gånger om dagen och mjölka ur skiten om hon har något i juvret så går det över mycket snabbare.
I början är hon nog öm så akta dig för kosparkar men ömheten går snabbt över

Har lite orudis hemma.. skulle använda det på hennes ben för att minska svullnad men det blev lite över, verkar inte vara speciellt starkt då jag har haft det på händerna utan att tvätta av och det kändes ingenting...

Var i stallet å såg att det heter Fenyl butason och inte finadyle ;) (stavade säkert fel ;) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka