juverdukar till hästar

vinkelina

Trådstartare
började fundera när jag torkade spenarna på min häst. hon har en tendens att få en jädrans massa skräp mellan spenarna, och även på spenarna. lite små äckligt att pilla bort det för hand, och får inte riktigt grepp om det med en handduk.

men kan man använda spendukar till hästar, alltså sådana som man har till kossorna?

Sv: juverdukar till hästar

Klart att du kan! Sen om de är så bra vet jag inte, känns som om en spann med ljummet vatten och svamp borde vara lättast att göra rent med.

Det borde väl funka jättebra.
Det är ju rengörande och återfuktande/mjukgörande medel i dem
(iaf de jag tänker på) så det borde väl passa jättebra.

Är du rädd att det ska klia kan du väl ta en mjuk blöt svamp o torka över med en handduk efter så att 'medlet' försvinner.

Jag har också lite svårt att rengöra mitt ena sto, medans det andra i princip aldrig är skitig där.

Jag ska nog testa med juverduk nu när jagtänker på det, har funderat på det förut men inte kommit till skott.

Tror ni man törs rengöra skapet på en valack med ljuverduk?

Jag har jobbat med en massa kossor och har därför god erfarenhet av juverdukar.

Givetvis kan du använda dom på häst.

Sen föredrar jag iof tygdukarna man tvättar efter varje användning (man tar dom direkt från maskinen så att dom är fuktiga, vi använde ju dom två gånger per dag) dom är bäst om det är mycket smuts eller om juvret är fuktigt geggigt.
Är det torr smuts så fungerar engångsdukarna jättebra.

Du behöver inte torka med något annat efter att du använt en juverduk.

Låter kanonbra:laugh:
Är det som våtservetter eller? Var köper man dem?

Menar TS dom som är som större våtservetter så är de inte alls särskilt bra att torka bort smuts och skit med.
De funkar att torka juvret på korna om de (juvren) är rena, är de skitiga drar man bara runt skiten.
De som är som tunna disktrasor (med massa små hål i) är betydligt bättre.

Annars är mitt tips baby-tvättlappar i skumplast. De är bra till allt.

De gula tvättlapparna till barn tycker jag är sådär, hade hoppats få ett bättre tips. Med mycket ljummet vatten och Lactacyd blir det bra, men i minusgraderna som råder står jag ut med skit under naglarna istället för att blaska med vatten.
Märkligt egentligen... tillhör typen som hulkade då jag bytte blöja på mitt eget barn, men hästsnor, skitiga juver och kladdiga brunstben tar jag tag i med viss tillfredsställelse.

Jag använder de tvättlappar som vi har på mitt sjukhus. De är superbra tillsammans med ljummet vatten. Man kommer åt även i de djupaste veck..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar