Jag bor på en liten lantbruksfastighet med 2,2 hektar mark. Ingen aning om varför inte den skulle få kallas gård?Alla gårdar under 5 ha borde inte klassas som gårdar tycker jag. De borde få en egen separat beteckning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bor på en liten lantbruksfastighet med 2,2 hektar mark. Ingen aning om varför inte den skulle få kallas gård?Alla gårdar under 5 ha borde inte klassas som gårdar tycker jag. De borde få en egen separat beteckning.
För mig är det en gård om man 1 har byggnaderna för det, och 2 har tillräckligt med mark för att dels ha flera djur på bete hela säsongen och helst kan ta eget grovfoder och 3 det ska finnas tillräckligt med mark över för att odla de grönsaker/rotfrukter man äter över året som fungerar att lagra. Och 4, vinterhagen ska vara så stor att djuren inte trampar sönder den. 2,2 hektar mark räcker i de absolut flesta fall inte.Jag bor på en liten lantbruksfastighet med 2,2 hektar mark. Ingen aning om varför inte den skulle få kallas gård?
Det räcker ypperligt till 2 ponnyer som inte går på gräs. De har en förträfflig skogshage som är högt belägen och håller sig mestadels torr. Något grovfoder tar jag inte. Här är skog, inte åkermark.För mig är det en gård om man 1 har byggnaderna för det, och 2 har tillräckligt med mark för att dels ha flera djur på bete hela säsongen och helst kan ta eget grovfoder och 3 det ska finnas tillräckligt med mark över för att odla de grönsaker/rotfrukter man äter över året som fungerar att lagra. Och 4, vinterhagen ska vara så stor att djuren inte trampar sönder den. 2,2 hektar mark räcker i de absolut flesta fall inte.
Ja torp tycker jag är ett väldigt rimligt namn. Och absolut så är huvudsaken att du trivs och att det passar dina ändamål. Jag pratade mer om vad som är rimligt för mäklare. Och det är ju lättare med ponnyer som inte ska ha gräsbete. Då klarar man sig bra med mindre.Det räcker ypperligt till 2 ponnyer som inte går på gräs. De har en förträfflig skogshage som är högt belägen och håller sig mestadels torr. Något grovfoder tar jag inte. Här är skog, inte åkermark.
Fast egentligen spelar det väl inte så stor roll vad man kallar det. Jag lever världens bästa torparliv !
För litet.Jag bor på en liten lantbruksfastighet med 2,2 hektar mark. Ingen aning om varför inte den skulle få kallas gård?
Inte enligt definitionen.För litet.
Fast jag skrev vad jag tyckte och att det enligt mig saknas en vettig annan benämning.Inte enligt definitionen.
"Liten gård", kan väl vara lämpligt i sådana fall... Det är i alla fall vad jag tycker att jag bor på.Fast jag skrev vad jag tyckte och att det enligt mig saknas en vettig annan benämning.
Herrejävlar så om papps bygger nått som kan kallas stall hos mäklaren kan han sälja en gård. 3500 kvm..Jag har sett en "gård" som hade 2600 kvm tomt, men stall byggt på tomten kallas gård... Och då blir det liksom bara löjligt - åtminstone i mina ögon.
Hrm... Torp kallades det väl baraom det beboddes av torpare, sådana som bodde i godsets stugor och betalade med sitt arbete?Ja torp tycker jag är ett väldigt rimligt namn. Och absolut så är huvudsaken att du trivs och att det passar dina ändamål. Jag pratade mer om vad som är rimligt för mäklare. Och det är ju lättare med ponnyer som inte ska ha gräsbete. Då klarar man sig bra med mindre.
Jag har sett en "gård" som hade 2600 kvm tomt, men stall byggt på tomten kallas gård... Och då blir det liksom bara löjligt - åtminstone i mina ögon.
Här har till och med bott backstugesittare...Hrm... Torp kallades det väl baraom det beboddes av torpare, sådana som bodde i godsets stugor och betalade med sitt arbete?
Jo det gör det. Beror ju på jordmån mm.För mig är det en gård om man 1 har byggnaderna för det, och 2 har tillräckligt med mark för att dels ha flera djur på bete hela säsongen och helst kan ta eget grovfoder och 3 det ska finnas tillräckligt med mark över för att odla de grönsaker/rotfrukter man äter över året som fungerar att lagra. Och 4, vinterhagen ska vara så stor att djuren inte trampar sönder den. 2,2 hektar mark räcker i de absolut flesta fall inte.
Backstugesittare är inte torpare. Utan levde ännu uslare.Här har till och med bott backstugesittare...
Ungefär som i resten av landet då.Jo det gör det. Beror ju på jordmån mm.
Men välkomna till södra Skåne där du har tur om du får en gård med över två ha. Då ska du gärna kunna betala från fem miljoner och uppåt. De flesta gårdar runt oss går för minst 8 miljoner och mer. Då är det verkligen inget särskilt med gården men den har kanske lite mer mark. Eller en fin gård med lite mark (under ett ha och borde inte kallas gård)
Vi har 3.2 ha och bor absolut på gård.
Haha nä knappast. Ja i storstadsregionerna men inte annars. Jag brukar roa mig med att kolla gårdar i resten av landet. På många platser är det ju nästan gratis.Ungefär som i resten av landet då.
Jo, jag vet .Backstugesittare är inte torpare. Utan levde ännu uslare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Backstugusittare#:~:text=Backstugusittare (även backstugosittare, backstugohjon, backstuguhjon, backstusittare, backstubo, backstusittare) är ett
Överallt där jag kollar så kostar det typ det, jo. Skåne är tyvärr inte unikt i den här frågan.Haha nä knappast. Ja i storstadsregionerna men inte annars. Jag brukar roa mig med att kolla gårdar i resten av landet. På många platser är det ju nästan gratis.
Hos oss kostar ett ha minst 350 000 kr.