Just nu funderar jag på... Del 3

Jag bor på en liten lantbruksfastighet med 2,2 hektar mark. Ingen aning om varför inte den skulle få kallas gård?
För mig är det en gård om man 1 har byggnaderna för det, och 2 har tillräckligt med mark för att dels ha flera djur på bete hela säsongen och helst kan ta eget grovfoder och 3 det ska finnas tillräckligt med mark över för att odla de grönsaker/rotfrukter man äter över året som fungerar att lagra. Och 4, vinterhagen ska vara så stor att djuren inte trampar sönder den. 2,2 hektar mark räcker i de absolut flesta fall inte.

För mig är det en gård om man 1 har byggnaderna för det, och 2 har tillräckligt med mark för att dels ha flera djur på bete hela säsongen och helst kan ta eget grovfoder och 3 det ska finnas tillräckligt med mark över för att odla de grönsaker/rotfrukter man äter över året som fungerar att lagra. Och 4, vinterhagen ska vara så stor att djuren inte trampar sönder den. 2,2 hektar mark räcker i de absolut flesta fall inte.
Det räcker ypperligt till 2 ponnyer som inte går på gräs. De har en förträfflig skogshage som är högt belägen och håller sig mestadels torr. Något grovfoder tar jag inte. Här är skog, inte åkermark.

Fast egentligen spelar det väl inte så stor roll vad man kallar det. Jag lever världens bästa torparliv :up: !

Det räcker ypperligt till 2 ponnyer som inte går på gräs. De har en förträfflig skogshage som är högt belägen och håller sig mestadels torr. Något grovfoder tar jag inte. Här är skog, inte åkermark.

Fast egentligen spelar det väl inte så stor roll vad man kallar det. Jag lever världens bästa torparliv :up: !
Ja torp tycker jag är ett väldigt rimligt namn. Och absolut så är huvudsaken att du trivs och att det passar dina ändamål. Jag pratade mer om vad som är rimligt för mäklare. Och det är ju lättare med ponnyer som inte ska ha gräsbete. Då klarar man sig bra med mindre.

Jag har sett en "gård" som hade 2600 kvm tomt, men stall byggt på tomten kallas gård... Och då blir det liksom bara löjligt - åtminstone i mina ögon.

Jag har sett en "gård" som hade 2600 kvm tomt, men stall byggt på tomten kallas gård... Och då blir det liksom bara löjligt - åtminstone i mina ögon.
Herrejävlar så om papps bygger nått som kan kallas stall hos mäklaren kan han sälja en gård. 3500 kvm..

Ja torp tycker jag är ett väldigt rimligt namn. Och absolut så är huvudsaken att du trivs och att det passar dina ändamål. Jag pratade mer om vad som är rimligt för mäklare. Och det är ju lättare med ponnyer som inte ska ha gräsbete. Då klarar man sig bra med mindre.

Hrm... Torp kallades det väl baraom det beboddes av torpare, sådana som bodde i godsets stugor och betalade med sitt arbete?

Min faster och hennes man bor på en jordbruksfastighet. Men marken är såld sedan lång tid tillbaka. Det går väl ha djur där igen men man skulle bli helt beroende av att arrendera mark.
Huset är pampigt och finns fler uthus plus äldre stall eller ladugård snarare.
Säga villa känns inte heller rätt att säga. Norrlandsgård utan möjlighet till djurhållning eller med begränsad djurhållning.

Här runt omkring verkar det vara mer regel än undantag att gårdar styckas av innan de säljs. Man blir helt beroende av att köpa in grovfoder och arrendera bete osv.

Jag funderar över pms, om jag har börjat få det på senare år. Ska nog skriva lite i almanackan och hålla koll. Skulle kunna vara till hjälp att veta 🙂.

Jo det gör det. Beror ju på jordmån mm.

Men välkomna till södra Skåne där du har tur om du får en gård med över två ha. Då ska du gärna kunna betala från fem miljoner och uppåt. De flesta gårdar runt oss går för minst 8 miljoner och mer. Då är det verkligen inget särskilt med gården men den har kanske lite mer mark. Eller en fin gård med lite mark (under ett ha och borde inte kallas gård)
Vi har 3.2 ha och bor absolut på gård.

Jo det gör det. Beror ju på jordmån mm.

Men välkomna till södra Skåne där du har tur om du får en gård med över två ha. Då ska du gärna kunna betala från fem miljoner och uppåt. De flesta gårdar runt oss går för minst 8 miljoner och mer. Då är det verkligen inget särskilt med gården men den har kanske lite mer mark. Eller en fin gård med lite mark (under ett ha och borde inte kallas gård)
Vi har 3.2 ha och bor absolut på gård.
Ungefär som i resten av landet då.

Haha nä knappast. Ja i storstadsregionerna men inte annars. Jag brukar roa mig med att kolla gårdar i resten av landet. På många platser är det ju nästan gratis. 😂
Hos oss kostar ett ha minst 350 000 kr.
Överallt där jag kollar så kostar det typ det, jo. Skåne är tyvärr inte unikt i den här frågan.

Men att det är dyrt med mark gör det inte mer till en gård liksom. Jag vill ha minst 3 hektar vinterhage om jag ska ha häst.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
231
Senast: DarkInNight
·
Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
11 175
Relationer Jag tänkte vara anonym först, men jag är nog rätt anonym på forumet ändå så jag skiter i det. Min man har en svårt kronisk sjukdom, han...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 933
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar