Just nu funderar jag på... Del 3

Är en artikel på aftonbladet om en skuldsatt person, som inte kunnat ta en befodran pga denne då skulle få tjänstebil och den då skulle kunna utmätas av kronofogden. Men det känns orimligt att kronofogden skulle kunna utmäta en tjänstebil? Personen äger ju inte bilen, den ägs ju av arbetsgivaren.
De måste blandat ihop förmånsbil med tjänstebil? :confused:

När det är AB som skriver så blir min första tanke att alla aspekter och alla detaljer för att förstå hela situationen inte är med...

De måste blandat ihop förmånsbil med tjänstebil? :confused:
Hela artikeln kändes konstig. Som att en skuldsatt aldrig skulle kunna vara sambo och bo i en br eller hus som den andra personen äger utan att kronofogden kommer och tar bostaden.

Jag sitter och tittar på "dokumentären" mirakelbarnen. Det gör ont i bröstet. En kär vän var född i vecka 25 för många år sedan. Hon dog förra året, troligen pga problem just för att hon var för tidigt född. Hon åkte skytteltrafik in på sjukhuset sista åren. En helt underbart vacker människa i själen. Jag har fortfarande inte förstått att hon är borta riktigt. Jag missade tyvärr begravningen eftersom min mor opererades i samma veva och hennes hund bestämde sig för att valpa exakt under detta kaos.

Jag reagerar starkt på orden som överläkaren använder "Alla som har en chans att överleva ska man försöka rädda". Och för mig som främst håller på med djur så blir det så himla självklart att det där med att överleva inte är värt så himla mycket. Har man ingen livskvalité så är det liksom inte värt nånting alls. Och givetvis har undersökningar visat att det rätt ofta inte blir så himla bra med de här barnen som räddas till vilket pris som helst.

Samtidigt så förstår jag att man som förälder i den situationen kanske vill rädda sitt barn till vilket pris som helst.

Usch så svårt, och usch så sorgligt.

Jag sitter och tittar på "dokumentären" mirakelbarnen. Det gör ont i bröstet. En kär vän var född i vecka 25 för många år sedan. Hon dog förra året, troligen pga problem just för att hon var för tidigt född. Hon åkte skytteltrafik in på sjukhuset sista åren. En helt underbart vacker människa i själen. Jag har fortfarande inte förstått att hon är borta riktigt. Jag missade tyvärr begravningen eftersom min mor opererades i samma veva och hennes hund bestämde sig för att valpa exakt under detta kaos.

Jag reagerar starkt på orden som överläkaren använder "Alla som har en chans att överleva ska man försöka rädda". Och för mig som främst håller på med djur så blir det så himla självklart att det där med att överleva inte är värt så himla mycket. Har man ingen livskvalité så är det liksom inte värt nånting alls. Och givetvis har undersökningar visat att det rätt ofta inte blir så himla bra med de här barnen som räddas till vilket pris som helst.

Samtidigt så förstår jag att man som förälder i den situationen kanske vill rädda sitt barn till vilket pris som helst.

Ibland läser jag artiklar om par som har ett väldigt sjukt barn. Jag tänker att deras situation måste vara väldigt jobbig! Man älskar ju sitt barn! Mest av allt! Men att behöva se det älskade barnet lida och sätta hela sitt liv (och drömmar) på paus för att ta hand om ett sjukt barn som aldrig kommer kunna klara sig själv, aldrig kommer kunna ha ett normalt liv. Det är nog många av de föräldrarna som går in i väggen! Och sen kanske det finns ett syskon också som måste stå tillbaka för att det sjuka syskonet behöver större delen av föräldrarnas tid och uppmärksamhet. Nä, jag tycker inte man ska rädda alla till varje pris!

Jag tycker att det ska sättas en gräns. Det ska inte vara föräldrarnas beslut! Hur ska man kunna säga nej? Hur ska en förälder kunna säga "Rädda inte mitt barn". Det är ju nästintill omöjligt och om möjligt ännu mer hjärtkrossande än att förlora barnet.

Hur ska jag lyckas få ut hundarna idag? Lyckades verkligen sparka ut dem i morse, har erbjudit dem utgång flera gånger sedan dess men NOPE. Snart blir det att verkligen DRA ut dem :rofl: Kan egentligen inte klandra dem i det här vädret, men det kan inte vara helt nyttigt alltså.

Kan man fråga en arbetsgivare om vad som skilde en åt från sökare som gått vidare i processen när man själv inte får komma till en arbetsintervju?

Tänker att man kan framstå som bitter, lite "varför valde ni inte mig då?" men samtidigt hade det kanske hjälpt en att förstå sina brister i arbetssökandet om man vet varför man blir bortvald

Kan man fråga en arbetsgivare om vad som skilde en åt från sökare som gått vidare i processen när man själv inte får komma till en arbetsintervju?

Tänker att man kan framstå som bitter, lite "varför valde ni inte mig då?" men samtidigt hade det kanske hjälpt en att förstå sina brister i arbetssökandet om man vet varför man blir bortvald
Ja, det tycker jag absolut du kan göra. Så länge du formulerar det på ett vettigt sätt så framstår du säkert inte som bitter :)

Jag tycker det är helt okej att göra det om man gör det som en öppen framåtriktad fråga. Jag har delat med mig några gånger till de som velat veta. Sen kan man inte dela med sig av allt av hänsyn till de andra kandidaterna och företaget, men ofta kan man ge någon feedback i alla fall som kan komma till nytta.

Dock gäller det att man inte börjar ifrågasätta och just låta ”bitter” för då blir det inte konstruktivt och bättre att låta bli.

Jag såg också det och tänkte samma som du, speciellt efter en barnläkare som sa att vi kan rädda barn tidigare nu än för 10 år sedan men vi kan fortfarande inte göra livet bättre för de barn som föds för tidigt, alltså rent somatiskt, dessutom är uppföljningen inte som den borde vara. Man räddar barnen och så lämnar de sjukhuset och så har vården gjort sitt liksom. Mamma var sängbunden under hela sin graviditet med mig och jag är född 5 veckor för tidigt "bara" men hade det ändå kämpigt när jag föddes för jag var inte "klar" nog för att födas. Ögonproblem är tex det vanligaste hos för tidigt födda barn och i vuxen ålder har jag fått diagnosen CVI som nog många barn som föds för tidigt får. Jag borde ha fått mer hjälp redan som barn, så hade det blivit bättre för mig. Och det är bara 5 veckor. Jag har svårt att förstå att man inte följer upp barn som föds i vecka 25 bättre än vad man ens följde upp mig. Och varför det viktiga är att rädda allt som räddas kan men inte fokusera lika mycket på livskvalité när barnen väl är räddade.

Om det finns en app liknande svtplay för finländska yle både på svenska och finländska. Är det någon som vet? Yohoo finländska bukefalister? @MCP

• Gilla
Reactions: MCP
Om det finns en app liknande svtplay för finländska yle både på svenska och finländska. Är det någon som vet? Yohoo finländska bukefalister? @MCP
Såg att du redan fått svar, så jo arena appen finns för yle :)
(Finns flera intressanta poddar där också som är värda att lyssna på, föutom tv då)

Är en artikel på aftonbladet om en skuldsatt person, som inte kunnat ta en befodran pga denne då skulle få tjänstebil och den då skulle kunna utmätas av kronofogden. Men det känns orimligt att kronofogden skulle kunna utmäta en tjänstebil? Personen äger ju inte bilen, den ägs ju av arbetsgivaren.

Kronofogden kan ta bilar som ägs av någon annan, om de framförs av en skuldsatt person. Det stämmer.

Köpte adressetiketter nyligen eftersom jag fick 20% rabatt. Nu har jag fått ett nytt erbjudande om 20% rabatt som gäller i dag så funderar på att köpa fler etiketter.
140 st är det så de räcker väl ett tag, vet inte om jag behöver 140 till. 🤔

Inte vad jag sett. Jag har däremot tankat åt en som blivit av med plånboken så swishade han mig senare.
Om du åker till en bemannad station kan de säkert hjälpa till.
Jag kan nog lösa hemresan om det går att betala med kontanter, kan swisha min granne och få kontanter av honom men det hade varit trevligt att kunna köpa lite kaffe efter vägen.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
231
Senast: DarkInNight
·
Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
11 175
Relationer Jag tänkte vara anonym först, men jag är nog rätt anonym på forumet ändå så jag skiter i det. Min man har en svårt kronisk sjukdom, han...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 824
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar