Just nu funderar jag på... Del 3

Har du tänkt klart? Just nu funderar jag på vem som skulle, och varför, kunna bli besviken om du började greja med din hobby igen? Det är väl kul med en hobby?
Japp! Jag har börjat. Det är skrivande rollspel tillsammans med andra så när jag tröttnar sen så sitter det någon annan i andra änden med oavslutade berättelser och eventuella karaktärer de inte "kan göra något med". Men jag svarade på en annons och förklarade situationen så allt känns bra nu :banana:

Om man ser en hästannons, med en video på hästen i fråga, och ganska tydligt ser att hästen nog är halt. Borde man skriva till ägaren? Hur borde man skriva i så fall? Det känns som upplagt för att de ska ta illa upp, men samtidigt så finns det ju ingen idé att ha en video där hästen är halt?

Liljekonvaljer är giftiga för människor. Hur är det med betande djur?
Borde man försöka får bort dem från ställen där dessa kommer att röra sig

Liljekonvaljer är giftiga för människor. Hur är det med betande djur?
Borde man försöka får bort dem från ställen där dessa kommer att röra sig
Ja liljekonvalj är giftigt om djuren äter det finns det tillräckligt med bete borde de rata konvaljer men säker kan man ju aldrig vara
Liljekonvalj är fridlyst i några län så där får man inte gräva upp dom

Det var klara besked. Läge för en utrotningskampanj, innan det hunnit blir ett gigantiskt och väletablerat bestånd med andra ord. Det får räcka med att det ser vackra ut i slänterna längs vägen.

Men det är om man äter de är giftiga? Nu funderar jag istället på om man ska plocka med handskar och undvika att lägga i komposten...

Det var klara besked. Läge för en utrotningskampanj, innan det hunnit blir ett gigantiskt och väletablerat bestånd med andra ord. Det får räcka med att det ser vackra ut i slänterna längs vägen.

Men det är om man äter de är giftiga? Nu funderar jag istället på om man ska plocka med handskar och undvika att lägga i komposten...
Jag har liljekonvaljer i en hage, hade definitivt inte försökt utrota dem på plats. Det är som sagt mycket ovanligt att hästar äter dem.

Jag har liljekonvaljer i en hage, hade definitivt inte försökt utrota dem på plats. Det är som sagt mycket ovanligt att hästar äter dem.
Det blir en fråga om var det är önskvärt att monokulturella mattor breder ut sig också, om man ser på det med lite tidsperspektiv framåt.

Kunde kanske tänka mig att a dem i en rabatt. Frågan är om man kan lita på att katten skulle låta bli dem. Eller om matte kan hålla sig från att bli nervös av tanken...

Det blir en fråga om var det är önskvärt att monokulturella mattor breder ut sig också, om man ser på det med lite tidsperspektiv framåt.

Kunde kanske tänka mig att a dem i en rabatt. Frågan är om man kan lita på att katten skulle låta bli dem. Eller om matte kan hålla sig från att bli nervös av tanken...

Jag har ett jättebestånd liljekonvaljer på gården och inga katter har brytt sig i det. När de har varit ute är det inte floran som är intressant utan faunan :D

Jag har ett jättebestånd liljekonvaljer på gården och inga katter har brytt sig i det. När de har varit ute är det inte floran som är intressant utan faunan :D
Nej, det borde väl inte vara någon fara egentligen. Men hon är mycket och gräver just i rabatterna, så det är mest om det skulle råka hända något då jag tänker på.

Helt och totalt onödigt. Liljekonvaljer sprider sig med rotskott och går utmärkt att hantera med händerna och lägga på komposten, om man vill.

Personligen hade jag låtit dem vara, har aldrig varit med om att något betesdjur ätit liljekonvaljer.
Btw, smörblomma borde väl med det tänket hamna i samma utrotningskategori om de finns på betesmarken?

Jag har under alla år sedan 80-talet aldrig upplevt att det blir monokulturella mattor av liljekonvaljer, de jag sett växer på några kvm som mest och sedan är det annan växtlighet. De växer en begränsad tid och vissnar sedan ner och är borta resten av året. Jag har heller aldrig hört talas om några förgiftningsfall "trots" betande kor, får, hästar och bökande grisar, eller att hundar och katter ger sig på dem. Tydligen har det hänt men är mycket ovanligt och inte bland alla de djurägare jag stött på genom åren på olika orter.

Jag har under alla år sedan 80-talet aldrig upplevt att det blir monokulturella mattor av liljekonvaljer, de jag sett växer på några kvm som mest och sedan är det annan växtlighet. De växer en begränsad tid och vissnar sedan ner och är borta resten av året. Jag har heller aldrig hört talas om några förgiftningsfall "trots" betande kor, får, hästar och bökande grisar, eller att hundar och katter ger sig på dem. Tydligen har det hänt men är mycket ovanligt och inte bland alla de djurägare jag stött på genom åren på olika orter.
Det kanske var ett för hårt ord. Jag är van att de täcker vägslänterna och där är toktätt packade och det enda som växer. Och detta bestånd tränger definitivt undan övrig växtlighet, så jag ska fundera på om det ska tillåtas eller inte. Innan det blivit massor av dem.

Det kanske var ett för hårt ord. Jag är van att de täcker vägslänterna och där är toktätt packade och det enda som växer. Och detta bestånd tränger definitivt undan övrig växtlighet, så jag ska fundera på om det ska tillåtas eller inte. Innan det blivit massor av dem.
Personligen så hade jag inte gjort något alls innan det blir ev ett problem med invasion av hagen, att de växer på grusiga vägslänter utan konkurrens av annat gräs eller t ex lupiner så hade jag njutit av blommorna istället. Hade det varit lupin hade jag rekommenderat att gå förbi med röjsågen varje vecka istället.

Personligen så hade jag inte gjort något alls innan det blir ev ett problem med invasion av hagen, att de växer på grusiga vägslänter utan konkurrens av annat gräs eller t ex lupiner så hade jag njutit av blommorna istället. Hade det varit lupin hade jag rekommenderat att gå förbi med röjsågen varje vecka istället.
Jag tycker också de är jättebra på vägslänterna. (anar dock att de med tiden kommer ersättas med lupinerna som sprider sig explosionsartat år för år:mad:) Detta är ett ställe där det är annan biotop som trängs bort, är därför som jag funderar över hur önskvärda de är på just den platsen.

Får se hur jag gör. Har vigt denna midsommarhelg åt att decimera alsly. Och det är ju ett evighetsjobb... :meh:

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
231
Senast: DarkInNight
·
Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
11 176
Relationer Jag tänkte vara anonym först, men jag är nog rätt anonym på forumet ändå så jag skiter i det. Min man har en svårt kronisk sjukdom, han...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 215
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38