Juridik. Hästens ålder stämmer inte

F

frosthelena

Jag har gjort bort mig. Köpte en häst av ett företag. Hästen saknade papper, alltså stamtavla. Däremot hade hästen pass och på tandkollning hade de fått fram att hästen var 14 år. Åldern står inskrivet i passet.
Jag köper hästen utan öppet köp.
Tre månader senare hittar jag hästens papper genom idogt letande av en märkning på halsen och det visar sig att hästen är 17 år. Vad gäller då?
Går det under konsumentköplagen? Har jag rätt att häva köpet då jag verkligen inte är intresserad av en 17 årig häst?
Känner mig förvirrad, lurad och krängt.

Sv: Juridik. Hästens ålder stämmer inte

Ingen aning, känner stor sympati. Varit i samma sits fast min häst var 4 yngre än vi trodde att hon skulle vara, men det gjorde inte saken bättre.

har vart i samma sits som ni båda, det som var tråkigt var ju bara att jag trodde att hästen var 14 år men visade sig längre fram att den var runt 20...
den var hur fin och pigg som helst men benen var inte alls bra visade det sig sedan...

hur kommer det säg att folk säger att hästen har en ålder och sen kommer det fram att hästen är yngre/äldre???
förstår dom inte att man kan förstöra hästen pga att de utelämnat sådan info???
för unga hästar kan bli för hårt pressade för att man tror att de är äldre
äldre hästar kan bli för hårt pressade för att man helt enkelt tror att de är yngre....

ibland är folk helt sjuka i huvudet!!!!!

en fd granne köpte en häst som en fodervärd sålde när ägaren inte svarade.. jag skulle då inte våga köpa av fodervärden men men iallafall så angav dom att hästen var 10 år. detta var innan passen kom. när dom skulle skaffa pass åt hästen tog dom ut vet som kollade tänderna. hästen skulle då vara runt 12 men enligt tänderna var den runt 20. snacka om skillnad i ålder!

Ring och kolla med någon advokat. Brukar finnas i tidningen ridsport där de har gratis rådgivning om hur du kan gå tillväga.

Tandkoll är inte något speciellt exakt sätt att bedöma en hästs ålder, framför allt inte när de börjar bli "medelålders" som din häst. Att det skiljer tre år hit eller dit är inte anmärkningsvärt alls. Med bakgrund av detta kan man ju tycka att veterinären borde ha skrivit ett "cirka" före 14 år, även om det är ganska allmän kunskap att tandkoll är ett trubbigt instrument.

Jag tror att det blir svårt att få ut pengar om det inte går att bevisa att säljaren har undanhållit information att hästen var så gammal. Det krävdes ju uppenbarligen tre månaders hårt arbete för att ta reda på hästens verkliga identitet, och det kanske man som hästhandlare inte kan förväntas lägga ner.

Om inte säljaren hade information om hästens verkliga ålder tror jag knappast att du kan häva köpet.
Du köpte den ju utan papper och med en åldersbestämning från tandkoll, kan ju skilja hemskt mycket på vad man kan utläsa av det beroende på både veterinär och tänder.

Sen undrar jag, du måste väl ha ridit och besiktigat hästen? Om den då motsvarade dina förväntningar undrar jag hur tre år kan göra sån skillnad att du nu inte vill ha den alls? Stor skillnad på 14 och 17? :confused:
Skulle förstå om hästen var skruttig och gammal, men ser den ut som en 14-åring så lär den hålla bra många år tänker jag...

Från Advokatsamfundets hemsida:

"Genom Advokatjouren får du samtala med en advokat i cirka 15 minuter utan kostnad, och kanske få tips om hur du ska gå vidare med dina juridiska problem.
Advokatjouren är en kostnadsfri mottagning där advokater hjälper dig med en första genomgång av ditt problem. Du får råd om vart du ska vända dig för att få eventuell fortsatt hjälp.

En konsultation på Advokatjouren kostar ingenting. Du kan inte beställa tid. Du får, om du vill, vara anonym. Vid konsultationen får du samtala med en advokat i cirka 15 minuter. Advokaten kan inte på denna korta tid upprätta handlingar eller vidta några andra direkta åtgärder. Men du får tips om hur du kan gå vidare!"

Här hittar du joren närmast dig:

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=4525

Tusen Tack!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: johanssk
·
Ekonomi & Juridik Använder ett anonymt nick för att ingen inblandad ska bli identifierad. Så vet ni vem jag är så ta det på PM eller så. Sålde för ett...
2
Svar
30
· Visningar
5 034
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar