Julpyssla med 19-20-månaders!

Lupin

Trådstartare
Vad kan man göra för julpyssel med en liten grabb på 19, snart 20, månader? Han ska få vara med och baka pepparkakor och lussekatter såklart, för baka är han väldigt fascinerad av. Har köpt en liten barnkavel till honom. :love:

Men vad klarar de mer av? Antar att barnsaxar går bort? Fast jag kan ju alltid köpa en och låta honom testa. :angel:

Tacksam för tips och idéer till julpyssel med småttingar! :banana:
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Fina teckningar med lite lim på och löst glitter som strös på. Kommer bli glitter överallt, men barnen tycker det är kul. Låt barnet först måla en teckning på pappret, sen kan de ta stiftlim och kladda ett mönster sen strö glittret på detta. Kan bli jättefint
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Mina små tyckte det var jätteroligt att pynta pepparkakshuset. Jag drog på florsocker och så fick de dekorera fritt ur olika flaskor med tårtdekorationer. Att hälla på socker och kanel i bulldegen funkar också.
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Kul idé! Pepparkakshuset ska ju stå framme ett tag och då kanske det känns roligt för en småtting att ha varit med och hjälpt till att göra det fint. :)
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Oj, måla...hehe...han är inte ens jätteintresserad av kritorna. Blir mest att han tuggar på dem och kastar dem i golvet. Bläckpennor är desto roligare att "skriva" med! Han fick hjälpa mig att skriva handlelistan idag. :angel:

Fast, det är klart. Måla är ju nåt annat, blir ju lite mer av det än med kritor. Har ju både lämplig färg för barn och penslar mm kvar sen min korta karriär som dagmamma. :idea:
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Du kan ju köpa en platssax, om man hjälper till att hålla pappret styvt så brukar de gå att klippa hyfsat med och åtminstobe vår 2-åring tycker att det är jätteskoj. Han får även under bevakning klippa med vanlig barnsax ibland.
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Vi gjorde jättefina julgranar, men det behövs lite material för det. Man jag kan tipsa ändå...

Vi klippte gröna granar som de klistrade på och strödde över med glitter, sen laminerade vi dem och hängde upp dem. Superfint!
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Vi har gjort ljuslyktor. Du tar en tom barnmatsburk och tar bort etiketten. Sen får den lille måla lim på utsidan, sen rulla den i strösocker. Det blir som frost på. Man kan ha glitter också.

Sen har vi tagit in kottar som får torka, gör samma sak där, lim + glitter och socker, sen rött band. Fint i julgranen!

Vi har också gjort ett tomteland i ett tomt akvarium, med mossa, bomull, belysning och tomtar. Det tyckte dom var jättekul.

Här finns massor av tips förresten, en guldgruva!

// Thera, förskollärare :idea:
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Alma är ju lika gammal som din son, och hennes intresse för julpyssel är ganska begränsat. Det enda som är riktigt, riktigt kul är att sätta russin i lussekatterna :D

Hon hittar dock på roligheter i julstöket ändå: dra runt glitter så katterna jagar henne och leka med samtliga prynadstomtar.
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Du kan ju köpa en platssax, om man hjälper till att hålla pappret styvt så brukar de gå att klippa hyfsat med och åtminstobe vår 2-åring tycker att det är jätteskoj. Han får även under bevakning klippa med vanlig barnsax ibland.

Ja det behöver nog inte vara så himla avancerat egentligen, mest att han ska få vara med och göra nåt litet själv. Han intresserar sig väldigt mycket för saxar just nu och jag brukar låta honom undersöka allting (under överinseende såklart) och han skulle nog tycka det var superspännande att få klippa lite själv. Sen att det inte "blir nåt" av det spelar ingen roll. Man kan alltid limma fast en tråd och hänga det i granen i alla fall. :D
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Vi gjorde jättefina julgranar, men det behövs lite material för det. Man jag kan tipsa ändå...

Vi klippte gröna granar som de klistrade på och strödde över med glitter, sen laminerade vi dem och hängde upp dem. Superfint!

Låter fint! Men lite för avancerat för min lillplutt. Men nästa år är han ju ett år äldre. :angel:
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Vi har också gjort ett tomteland i ett tomt akvarium, med mossa, bomull, belysning och tomtar. Det tyckte dom var jättekul.

Tack för alla tipsen! :bow: Akvarie-tomte-landet låter toppen, bra sätt att slippa de små klåfingrarna dessutom. :)
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Alma är ju lika gammal som din son, och hennes intresse för julpyssel är ganska begränsat. Det enda som är riktigt, riktigt kul är att sätta russin i lussekatterna :D

Jag är ju väldigt pysslig av mig, men får nog tåla mig lite till han har blivit aningen större. :D Sätta russin i lussekatterna är ju ett himla bra julpyssel! :idea:
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Ja visst är det. Hon tyckte det var riktigt kul, ibland blev det mer russin än deg i lussekatterna. Ta ut pepparkakor är också en höjdare, det blir inte alltid så mkt av dem, men att få trycka alla olika formar i den utkavlade degen är spännande!
 
Sv: Julpyssla med 19-20-månaders!

Jag & Hampus håller på med någon form av ljusaregemang på en bricka. vi började i höstas med att plocka kastanjer,la på en tallrik och satte värmeljus i,la på gula glaskulor och köpte ett par glitterljus och satte i samt värmeljus(höstigt). Nu när det börjar bli vinter har vi ändrat till kottar (som han får plocka själv) vitmossa,låtsassnö,små plastvampar och tomtar tänkte vi också sätta i,man kan ju ändra lite som man vill efter årstiderna.

Hampus är iaf väldigt stolt över att ha gjort den nästan själv och tycker det är superkul när vi fixar nya grejer att sätta i.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 423
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Behöver lite råd och tips, eller kanske ren fakta om det går att få också :) Jag flyttar till Åland om några månader och funderar på...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Omega
·
F
Övr. Hund Jag gick med på att vara hundvakt till min morfars 10 månader gamla Perro de Agua Español-hane under tiden som de spenderar ett par...
Svar
6
· Visningar
3 516
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 352
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp