Julmarknader

Barbabelle

Trådstartare
I år vill jag åka på en riktigt mysig julmarknad. Ni vet en sådan där man kan åka häst och släde, där tomten finns på plats, gärna med flera aktiviteter runt omkring och där det är härlig stämning. En lite större julmarknad.

Har ni varit på någon riktigt mysig julmarknad? Vill ha massor med tips!
 
I år vill jag åka på en riktigt mysig julmarknad. Ni vet en sådan där man kan åka häst och släde, där tomten finns på plats, gärna med flera aktiviteter runt omkring och där det är härlig stämning. En lite större julmarknad.

Har ni varit på någon riktigt mysig julmarknad? Vill ha massor med tips!
Nu är det inte så ofta snö här i december längre så det där med att åka släde har jag inte sett, men jag tycker Skansens julmarknad och den i Sigtuna är mysig 😊
 
Jag gillar också Liseberg och även Tivoli i Köpenhamn, men för mig ligger de litet grann i en egen kategori som "tivoli-julmarknader".
Bland mer traditionella off-tivoli julmarknader sticker några ut litet extra för mig.
Dels Huseby strax söder om Växjö, inte minst för att platsen med sin historia är fascinerande och utgör en fin inramning.
Dels Lübeck, även där med väldigt stämningsfull inramning i gamla stan.
Bland julmarknader närmare mig slänger jag in Tjolöholm och Wapnö som bubblare, ingen av dem har riktigt lika fin inramning imho men ändå mysiga.
 
Finns det verkligen julmarknader som på riktigt är mysiga och inte bara fyllda med trängsel och svindyra varor/mat/dryck?
Ett visst mått av trängsel följer väl rimligen av att en marknad är populär tänker jag, det finns väl anledningar till att en glest besökt julmarknad är glest besökt... :) Men det får ju inte bli absurt, som på Liseberg där man ibland får trängas som i en fullsatt spårvagn.
Entréavgiften är ofta en kostnadsfördelning; arrangören tar ut en del av utställarna och en del av besökarna. Om arrangören inte får täcka några kostnader så blir det ju lätt en marknadsmiljö i lervälling utan ljus, brasor, musik, toaletter etc... I Lübeck går staden in med resurser kring utsmyckning, toaletter etc. Överpriser på mat och dryck är verkligen trist och en turn-off oavsett om det är på en julmarknad, en mässa eller ett nöjesfält. :meh:
 
Ett visst mått av trängsel följer väl rimligen av att en marknad är populär tänker jag, det finns väl anledningar till att en glest besökt julmarknad är glest besökt... :) Men det får ju inte bli absurt, som på Liseberg där man ibland får trängas som i en fullsatt spårvagn.
Entréavgiften är ofta en kostnadsfördelning; arrangören tar ut en del av utställarna och en del av besökarna. Om arrangören inte får täcka några kostnader så blir det ju lätt en marknadsmiljö i lervälling utan ljus, brasor, musik, toaletter etc... I Lübeck går staden in med resurser kring utsmyckning, toaletter etc. Överpriser på mat och dryck är verkligen trist och en turn-off oavsett om det är på en julmarknad, en mässa eller ett nöjesfält. :meh:

Om jag ska betala inträde till en plats där jag förväntas köpa produkter/tjänster så förväntar jag mig att jag får något mer än bara inträdet faktiskt. Bra priser därinne, smakprover av produkter, en slädtur eller vad det nu är. Inte att allt därinne kostar skjortan. Jag har slutat gå på marknader med inträde för jag blir alltid lika besviken.
 
Om jag ska betala inträde till en plats där jag förväntas köpa produkter/tjänster så förväntar jag mig att jag får något mer än bara inträdet faktiskt. Bra priser därinne, smakprover av produkter, en slädtur eller vad det nu är. Inte att allt därinne kostar skjortan. Jag har slutat gå på marknader med inträde för jag blir alltid lika besviken.
Håller med i stort, men det är ju inte unikt för marknader... få fackmässor, oavsett bransch, har gratis inträde trots att alla utställare också betalar. Samma sak på krogen, betala för att få lov att komma in och köpa dyr sprit. Men visst hade det varit skönt om kostnaderna landade någon annanstans. Få julmarknadsutställare skär guld med täljkniv när deras deltagaravgift är betald.
 
Jag blir lite sugen på Huseby nu när två tipsat om den och den ligger relativt nära mig. Kollade hemsidan och det står att hund får vara med utomhus men ej inne i lokalerna. Hur mycket missar man genom att inte gå in?
Min ordinarie hundvakt är bortrest då och det är ändå så pass lång restid att jag inte kan lämna henne hemma.
 
Jag blir lite sugen på Huseby nu när två tipsat om den och den ligger relativt nära mig. Kollade hemsidan och det står att hund får vara med utomhus men ej inne i lokalerna. Hur mycket missar man genom att inte gå in?
Min ordinarie hundvakt är bortrest då och det är ändå så pass lång restid att jag inte kan lämna henne hemma.
Du missar i princip all försäljning. Om jag skulle åkt dit med hund hade jag velat ha med mig någon så att vi kunde turas om att vänta med hunden utanför. Men det är absolut en väldigt trevlig julmarknad 🙂
 
I år vill jag åka på en riktigt mysig julmarknad. Ni vet en sådan där man kan åka häst och släde, där tomten finns på plats, gärna med flera aktiviteter runt omkring och där det är härlig stämning. En lite större julmarknad.

Har ni varit på någon riktigt mysig julmarknad? Vill ha massor med tips!
Kanske lite för långt bort…men Jamtli julmarknad :love:https://www.jamtli.com/evenemang/julmarknad/
 
Du missar i princip all försäljning. Om jag skulle åkt dit med hund hade jag velat ha med mig någon så att vi kunde turas om att vänta med hunden utanför. Men det är absolut en väldigt trevlig julmarknad 🙂
Misstänkte det. Får se om jag kan lösa det. Annars får det bli slottets julmarknad som vanligt.
 
Du ska inte besöka en riktig julmarknad med handgjorda produkter och närproducerat om du vill ha billiga varor.
Då är nog rusta eller Dollarstore bättre för dig 😉😁

Fast de säljer ju samma produkter till högre pris än delikatessbutiken här i stan? Varför ska jag då köpa det på marknaden?
 

Liknande trådar

Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 568
Senast: lingonben
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Senast: ii-ssa
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 942
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp