Julfest/julbord med jobbet

I just det här fallet var vi 50 pers på ett värdshus där man dukat långbord åt oss i ett långt smalt rum. Det förväntades att vi fyllde på bordet allteftersom vi kom eftersom det var trångt att röra sig bakom stolarna.

Sen är ju inte alla nära sina kollegor och även om man jobbar bra ihop har man inte så mycket annat gemensamt än jobbet.

Så brukar vi med ha, men vi möts upp innan och går in tillsammans.
Jag gillar inte ens julmat utan går bara för möjligheten att hänga med mina kompisar.

Jag är absolut inte nära alla på jobbet men har många riktigt bra vänner.

Vi hade julbord i fredags hela företaget utom två som var sjuka. Vi är inte så många och ingen är trist att sitta bredvid. Jag hade jättetrevligt, vi fortsatte ut på annan lokal efter själva ätandet. På mitt förra jobb gick jag de första åren på kickoffer och julbord och sånt, sen hade jag fått nog av äckliga fulla snubbar.

Jag gillar sociala tillställningar som personalfester och afterworks men just julbord gillar jag inte så det brukar jag undvika. Dels är jag inget fan av julmat, dels tycker jag julbord är rätt hemska med det extrema överflödet av mat (företrädesvis kött) som folk trycker i sig + alla rester som kastas. Förra året gick jag för ovanlighetens skull och det var trevligt att umgås med kollegorna men i år sket jag i det. Kan tilläggas att jag inte trivs med mitt jobb och inte känner mig som en [XXX]-anställd.

Låter inte kul alls.
Är det locker room talk fast på nivån skratta åt folks klädstil? Det är ju jättekul men man måste förståss vara i det skrattande gänget. Tihi!

Fast vi tycker uppenbarligen att det är roligt. Det är alltså inom gruppen så alla är i det skrattande gänget.

Fast vi tycker uppenbarligen att det är roligt. Det är alltså inom gruppen så alla är i det skrattande gänget.
Du menar alltså att alla i gruppen sitter och skrattar åt varandra och helt öppet "dömmer" klädstil? Eller vad är det jag inte fattar? Har ni maskerad?

Ni är alltså vuxna människor som sitter och skrattar åt varanda när ni dömer varann? Allihop? hur många 10-20-30-40? Och alla tycker att detta är kul? Jag begriper inte heller - och det låter sjukt obehagligt. Även om folk skrattar med så är jag säker på att det finns dom som känner sig jävligt hånade inombords

Du menar alltså att alla i gruppen sitter och skrattar åt varandra och helt öppet "dömmer" klädstil? Eller vad är det jag inte fattar? Har ni maskerad?

Vem har sagt något om klädstil?
Vi dömmer och hånar varandra mest hela tiden. Som sagt, vi har en speciellt jargong.
Utifrån verkar det säkert som vi hatar varandra men det är verkligen tvärtom.

Ni är alltså vuxna människor som sitter och skrattar åt varanda när ni dömer varann? Allihop? hur många 10-20-30-40? Och alla tycker att detta är kul? Jag begriper inte heller - och det låter sjukt obehagligt. Även om folk skrattar med så är jag säker på att det finns dom som känner sig jävligt hånade inombords

Tror faktiskt inte jag kan förklara det så du kommer förstå.
Frågar man vad som är det bästa med vårt jobb så är alltid svaret kollegorna och sammanhållningen så uppenbarligen så trivs folk väldigt bra med jargongen vi har.

Tror faktiskt inte jag kan förklara det så du kommer förstå.
Frågar man vad som är det bästa med vårt jobb så är alltid svaret kollegorna och sammanhållningen så uppenbarligen så trivs folk väldigt bra med jargongen vi har.

Ja eller så är de som innerst inne känner sig utsatta duktiga på att hålla masken, men tycker jobbet är tillräckligt bra för att bita ihop. Vad jag menar är att jargong är svårt - för den som inte tycker att jargonen är så rolig som du tycker eller för den som känner sig hånad av att ni sitter och dömer varann - fast ni menade ju bara att vara roliga - kommer det inte vara lätt att vara den som säger ifrån, det är ju den som sabbar sammanhållning och ja, just jargonen som resten trivs med.

Ja eller så är de som innerst inne känner sig utsatta duktiga på att hålla masken, men tycker jobbet är tillräckligt bra för att bita ihop. Vad jag menar är att jargong är svårt - för den som inte tycker att jargonen är så rolig som du tycker eller för den som känner sig hånad av att ni sitter och dömer varann - fast ni menade ju bara att vara roliga - kommer det inte vara lätt att vara den som säger ifrån, det är ju den som sabbar sammanhållning och ja, just jargonen som resten trivs med.

Vi är kompisar som umgås en hel del på fritiden, festar tillsamans osv. Oroa dig inte för oss :D

Tillägg
Vårt jobb är väldigt speciellt. Tuffa tider, stundtals tuff miljö, vi har en sliten fordonspark, i perioder mycket inställda avgångar, det är kollegorna som gör att folk stannar kvar.
Man måste nog vara lite speciell för att jobba på järnvägen.

Senast ändrad:
Jag förstår att julfest (eller personalfest överhuvudtaget) kan kännas väldigt kluvet, beroende på vad man har för relation till sina kollegor/arbetsledning/arbetsgivare. Mot den bakgrunden måste det vara ok att kunna tacka nej utan att behöva precisera närmare, så länge festen inte är på arbetstid.

Med det sagt har jag själv alltid haft bra och nära relationer med kollegor, framför allt fram till "karriärsbytet" för fem år sedan. Omständigheterna i min förra bransch är sådana att man ofta arbetar mycket långa arbetspass under väldigt speciella förhållanden, i teamwork starkt beroende av varandras kompetenser och insatser, ungefär som @Bison beskriver, och kommer närmare sina arbetskamrater än på andra jobb. Man blir lätt litet jobbfamilj liksom, och då känns julfest inte särskilt betungande.

Den bästa julfest jag varit med om var den årliga skidresan med min förra arbetsgivare, sista året jag jobbade där. Bussar upp till fjällen på onsdagen efter lunch, vi var runt 60 pers, partykväll vid framkomst, skidåkning i underbart väder med middag och festkväll to+fre+lör, hemresa söndag förmiddag. Jobbet betalde resa, stugor, all(!) mat, i princip all dryck, vi själva betalade skidhyra och liftkort. Härlig skidåkning, superkul socialt med jättebra sammanhållning, rejäla festkvällar (men utan excesser). (Eller ok, den där pulversläckaren var inte så lyckad.) Och så blev jag själv avfirad sista kvällen. Ett jättekul minne! :banana:

Julfestribban ligger på litet annan nivå i landstinget. :grin:

Har varit på en arbetsplats där man ansågs inte bidra till samarbete osv. om man inte var på gemensamma aktiviteter som julbordskväll. Normalt skulle man kunna peta i sig maten och sedan smita lite obemärkt.
MEN julklapparna från AG delades ut (i dörren på vägen hem) och sekreteraren skulle ju pricka av för att veta vilka som skulle få dem i efterhand. Så i praktiken fanns en närvarolista på att man varit där hela kvällen.
I verkligheten var de som inte agerade för gemensamma mål och var oprofessionella på arbetstid naturligtvis helt andra personer än de som ville slippa spela teater som lycklig låtsasfamlij.

Älskar julborden med det jobbet jag har nu :love: Vi ses inte jätteofta då alla har hemmakontor utspritt i Sverige och Norge så det blir en av höjdpunkterna och vi har otroligt roligt tillsammans.

Julborden med förra jobbet var däremot inte lika roliga. Men det handlar mest om att jag trivs bättre här och med kollegorna och chefen.

Liksom hos staten, tro mig. Men tycker du att det är fel att vi som festar på skattebetalarnas bekostnad gör det med viss måtta?
Inte alls. Och nivån som jag beskrev är/var exceptionell.
Idag ägnar jag en inte försumbar del av min arbetstid åt att se till just att skattebetalarna får bästa valuta för sina pengar. Och "viss måtta" innebär i praktiken att arbetsgivaren bidrar med 75 kr per person för julfest/julbord, resten samlar vi själva ihop i kaffekassan. Jag tycker att det är måttfullhet överstigande "viss". ;)

Olika beroende på jobb. Ibland har jag skippat det, to much drama typ men på tex eventbolaget var det ju awesome! Underbar lokal, grymt bra logistik och liksom bara supermys. Då trivs man! Alla deltog, alla syntes.

I år var vi på Riksarkivet, fantastiskt gott, och sen gjorde vi Stureplan halva natten. Satt som ett smäck, hade så himla kul.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka