Jag förstår att julfest (eller personalfest överhuvudtaget) kan kännas väldigt kluvet, beroende på vad man har för relation till sina kollegor/arbetsledning/arbetsgivare. Mot den bakgrunden måste det vara ok att kunna tacka nej utan att behöva precisera närmare, så länge festen inte är på arbetstid.
Med det sagt har jag själv alltid haft bra och nära relationer med kollegor, framför allt fram till "karriärsbytet" för fem år sedan. Omständigheterna i min förra bransch är sådana att man ofta arbetar mycket långa arbetspass under väldigt speciella förhållanden, i teamwork starkt beroende av varandras kompetenser och insatser, ungefär som
@Bison beskriver, och kommer närmare sina arbetskamrater än på andra jobb. Man blir lätt litet jobbfamilj liksom, och då känns julfest inte särskilt betungande.
Den bästa julfest jag varit med om var den årliga skidresan med min förra arbetsgivare, sista året jag jobbade där. Bussar upp till fjällen på onsdagen efter lunch, vi var runt 60 pers, partykväll vid framkomst, skidåkning i underbart väder med middag och festkväll to+fre+lör, hemresa söndag förmiddag. Jobbet betalde resa, stugor, all(!) mat, i princip all dryck, vi själva betalade skidhyra och liftkort. Härlig skidåkning, superkul socialt med jättebra sammanhållning, rejäla festkvällar (men utan excesser). (Eller ok, den där pulversläckaren var inte så lyckad.) Och så blev jag själv avfirad sista kvällen. Ett jättekul minne!
Julfestribban ligger på litet annan nivå i landstinget.