Lampan

Trådstartare
Min hane har ett mjukisdjur en hund som är lika stor som han själv. Han älskar den hunden, han brottas och kastar runt med leksaken
Nu dom senaste dagarna har han börjat jucka mot leksaken. Jag googlade och vad jag kan läsa så ska en ta bort sånt som hunden juckar mot. Det är inget maniskt han håller på med, bara lite när han leker. Jag tycker det är synd att ta ifrån honom hans favoritleksak...
Vad tycker ni, är det viktigt att avbryta allt juckande?

Min hane har ett mjukisdjur en hund som är lika stor som han själv. Han älskar den hunden, han brottas och kastar runt med leksaken
Nu dom senaste dagarna har han börjat jucka mot leksaken. Jag googlade och vad jag kan läsa så ska en ta bort sånt som hunden juckar mot. Det är inget maniskt han håller på med, bara lite när han leker. Jag tycker det är synd att ta ifrån honom hans favoritleksak...
Vad tycker ni, är det viktigt att avbryta allt juckande?
Kan vara så att det finns löptikar i området (hur gammal är hunden förresten ?). Avbryt juckande och avled med annat.

Stresspåslag när han blir för exalterad i leken kan vara en anledning. Hormoner en annan. Jag hade tagit bort leksaken.
Juckande är aldrig ok.

Han är drygt 8 månader

Varför är juckandet så allvarligt?
Är hunden alltid stressad när den gör så?
Han håller kanske på 10 sek sen leker han bara med mjukisdjuret.

Om jag lägger undan leksaken ett tag kanske jag kan ta fram den igen senare?

Finns rätt mycket forskning om detta på nätet. Googla lite.

Juckande är en handling av mental upphetsning. Vad upphetsningen ligger i är individuellt. Det kan vara att de går upp i varv för det kommer främmande, lek, träning, löptik mm.

Att ignorera juckandet blir det samma som att hunden belönar sig själv med att juckandet blir en kanal ut för upphetsningen.

Ta bort upphetsningsmomentet och lär hunden hantera sin "stress". Inte alls bra för hunden och så småningom inte för omgivningen heller att den får bete sig som den vill i upphetsningsmode.

Gå in på SussCreations "sanningen om hundars juckande"
Det finns länkar i texten till källor texten bygger på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
901
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?