jucka med sätet?

M

munson

Har försökt titta hur dom gör med sätet på TV, men jag fattar inte riktigt. Ska man jucka framoch tillbaks med rumpan?:confused:
Tränaren säger att man inte ska det.
Fast ska maninte följa med då? Med rumpan alltså?:crazy:
 
Sv: jucka med sätet?

Du ska svinga ditt bäcken i den takt du vill att hästen ska gå i. Det är väl inte helt enkelt och tar en del träning så att säga. :angel:
 
Sv: jucka med sätet?

OK, men ska man då liksom jucka i takt med hästen, eller ska man flytta bäckenent i sidled också?
 
Sv: jucka med sätet?

Svingar gör man väl i rörelseriktningen, men sedan kan man ju ge andra vikthjälper också om det är det du menar.
 
Sv: jucka med sätet?

Något förenklat sett så styr dina sittben hästens bakben.

Alltså ska du följa bakbenens rörelser med dina sittben, i skritt i en "bakåtcyklande" rörelse och i trav lite mer "upp-ner".

Det blir dock lite konstigt när ryttaren "juckar" fram hästen med hela bäckenet i varje steg, för hästen kan ju inte hoppa jämfota med bakbenen, den flyttar ett ben i taget...:idea:
 
Sv: jucka med sätet?

Ett hett tips är att du läser Sally Swifts "Ett med hästen" en bok om centrerad ridning där hon bl.a. förklarar med hjälp av mentala bilder hur sitsen fungerar och mycket, mycket mer. Otroligt givande bok för den nye ryttaren;)

brukar finnas på bibliotek dessutom:idea:
 
Sv: jucka med sätet?

jag har lärt mig att man inte ska jucka för att få hästen att gå i den takt man vill, jag har lärt mig att man ska följa med häste, framåt ska hästen gå för skänklarna..
 
Sv: jucka med sätet?

Något förenklat sett så styr dina sittben hästens bakben.

Alltså ska du följa bakbenens rörelser med dina sittben, i skritt i en "bakåtcyklande" rörelse och i trav lite mer "upp-ner".

Det blir dock lite konstigt när ryttaren "juckar" fram hästen med hela bäckenet i varje steg, för hästen kan ju inte hoppa jämfota med bakbenen, den flyttar ett ben i taget...:idea:

Hade min första lektion i centrerad ridning igår och lärde mig just det där med att följa bakbenens rörelser med sittbenen.
Ett i taget liksom, och uitfrån det kunde jag sedan öka och sakta ner.
Men för mig kändes det inte som att jag cyklade baklänges, men instruktören nämnde att det är många som upplever det så.
Men det är väl olika för alla..

Hur som helst så kan det väl också vara värt att nämna att man ska tänka på att sittbenen ska kännas lika mycket, :smirk:
 
Sv: jucka med sätet?

Något förenklat sett så styr dina sittben hästens bakben.

Alltså ska du följa bakbenens rörelser med dina sittben, i skritt i en "bakåtcyklande" rörelse och i trav lite mer "upp-ner".

Det blir dock lite konstigt när ryttaren "juckar" fram hästen med hela bäckenet i varje steg, för hästen kan ju inte hoppa jämfota med bakbenen, den flyttar ett ben i taget...:idea:


:bow: :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
655
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: Acto
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp