JSV bestämt minimått på hagar nu, ngn som vet 'lagtexten'?

Sv: JSV bestämt minimått på hagar nu, ngn som vet 'lagtexten'?

Att man juridiskt INTE måste följa ett bör. Bör är och förblir en rekommendation, måste/skall är tvingande.

Enligt Jordbruksveket så är bör som återfinns i de allmänna råden, ett exempel på hur lagkravet uppfylls. Det kan finnas alternativa sätt att uppfylla lagkravet dvs andra lösningar kan vara acceptabla. Oavsett om det är ett skall eller bör så ska lagkravet uppfyllas. T ex med storleken på hagar så ska hästen kunna röra sig i sina naturliga gångarter. För stora hästar kan det vara svårt att galoppera runt i en hage mindre än 30 m lång, därför har man rekommenderat detta som minsta mått. Är det däremot shettisar det handlar om så kan man acceptera en kortare minsta längd om det nu dras till sin spets. Dock skulle jag starkt rekommendera större hagar och, som många andra mått när det gäller djurskydd, så är det minimimått som anges.

Individanpassat är framtidens melodi. Detta kommer att ge många långa tvister eftersom det kommer skilja mellan inspektörers bedömning, beroende på underlaget, storleken på hästarna mm i varje enskilt fall. T ex grannar med grus respektive gräs i sina hagar kan få olika bedömning på minsta hagstorlek även om de har lika stora hästar. Flexibilitet är bra, men det kommer nog att orsaka en hel del diskussioner.

Tyvärr finns det de som ringer in och de berättar om att de har byggt stall och boxar precis enligt lagstiftningen. När man frågar vilka mått de har så är det då minimimåtten de byggt efter. Jordbruksverket borde skriva med stora bokstäver att det är minimimått som anges så att folk lägger märke till det, nu står det med vanlig lite text som folk generellt inte verkar se. Man får väldigt gärna ha större än minimimått!

Ofta är det så ang rekommendationerna/bör. T ex när det gäller behovet av social kontakt är rekommendationen ett skolboksexempel på en förklaring i sätt att uppfylla kravet.

Men i andra fall så är det ett regelrätt 'det idealiska är att..'. T ex ang vatten. Kravet är dricka sig otörstig 2 ggr/dygn. Idealet är fritt vatten - och fritt vatten är också ett sätt att uppfylla kravet, för de kan dricka sig otörstiga (minst) 2 ggr/dygn med fritt vatten. Men de kan ändå inte kräva fritt vatten.

Sen håller jag fullkomlig med dig ang att det borde förtydligas in absurdum att det är minimimått. Skrev ju det tidigare, att 3*3 m är för storhäst absolut minsta acceptabla - men har blivit standard både i stallarna och bland boxtillverkare, och 4*4 m anses som 'stort'. Där skulle det ju vara bra med en betoning på att 3*3 är absolut minsta som övht är acceptabelt, men att man rekommenderar minst X*X meter och ju större dessto bättre. Just vad gäller det som det finns centimeter- och metermått på saknas det ju nästan helt 'bör' och rekommendationer, mer än det generella 'gärna större'.

I Författningsförordning (1976:725) står i 1§ 3:e stycket:
"allmänna råd: sådana generella rekommendationer om tillämpningen av en författning som anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende. Förordning (1984:212)."

Rekommendationer.
Kan eller bör handla.

Ganska klart, eller?

Nja.

Nu har du nog varit lite överilad i din tolkning!

Ta en paus mellan tillämpningen och av, så upptäcker man att det hela byter betydelse.

Ptr

I Författningsförordning (1976:725) står i 1§ 3:e stycket:
"allmänna råd: sådana generella rekommendationer om tillämpningen av en författning som anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende. Förordning (1984:212)."

Rekommendationer.
Kan eller bör handla.

Ganska klart, eller?

Ja, jag anser det. Rekommendation om hur man kan eller bör. Men inte hur man MÅSTE handla. Det avgör författningstexten och inte rekommendationen.

'Problemet' är fortfarande att ett bör är en rekommendation. Dvs kan eller bör handla ger exempel på hur man kan göra. Det statuerar inte hur man MÅSTE göra. Det gör däremot lagtexten.

Jämför med det om hästars behov av social kontakt. Det bör vara av andra hästar. Men man MÅSTE inte tillgodose kontakten med andra hästar. Man KAN göra det med andra hästar, nötkreatur, får etc och BÖR göra det med andra hästar.

Senast ändrad:

Du är inne på helt rätt spår. Bör ska vara "exempel" på hur man kan göra för att uppfylla grundregeln. Tar vi exempelvis vattenfrågan. Man ska låta hästen dricka sig otörstig minst två gånger om dagen (regel). Vi alla vet att man kan leda hästen till vatten, men inte att få den att dricka. Ett sätt att försäkra sig om att hästen verkligen dricker sig otörstig är att ge den möjlighet att fritt gå och dricka när den vill. Sedan ska man enligt lagen skydda djuret från onödigt lidande och sjukdom (lagen). En eventuell kolik på grund av att hästen inte har druckit tillräckligt är att riskera att hästen utsätts för onödigt lidande. Lite hårddraget, men dock..

Ett fel som många gör är att de stirrar sig blinda på en enda enda paragraf i en föreskrift. Föreskrifterna bygger på förordning och lag och dessa ska man också ta hänsyn till.

jag tycker minimimåttet för stor häst är alldeles för litet, jag hade 11,5 på två boxar och 14 kvadrat på den tredje och minst 14 vill jag egentligen ha, nu var de som stod i de andra "små" boxarna bara knappt 160 och den som stod i 14 kvm boxen(nästan 15kvm) var 170cm.
Kan inte förstå om man bygger nytt att man bygger så smått som 3*3. MInst 4*4 skulle jag bygga om jag kunde bygga nytt.

JAg hoppas verkligen att de flesta människor ger hästarna vatten mer än 2ggr per dag. JAg ställde ju ut vatten i samband med fodring på vintrarna med. Sen fick de vattenhink i boxen för vattenkopparna hade för dåligt flöde(det kom jag på alldeles själv utan hjälp av kontrollant)
Det roliga är att vi stoppade kontrollanten tre gånger och frågade om inte vi skulle inspekteras, svaret var att våra hästar var i alldels lysande skick(hon såg dem ute i hagen) och att det fanns mer brådskande fall, sen blev ju pappa sjuk och hästarna flyttades så stallet inspekterades aldrig i vår ägo, dock hade vi gjort nödvändiga anpassningar inför en eventuell inspektion

Du är inne på helt rätt spår. Bör ska vara "exempel" på hur man kan göra för att uppfylla grundregeln. Tar vi exempelvis vattenfrågan. Man ska låta hästen dricka sig otörstig minst två gånger om dagen (regel). Vi alla vet att man kan leda hästen till vatten, men inte att få den att dricka. Ett sätt att försäkra sig om att hästen verkligen dricker sig otörstig är att ge den möjlighet att fritt gå och dricka när den vill. Sedan ska man enligt lagen skydda djuret från onödigt lidande och sjukdom (lagen). En eventuell kolik på grund av att hästen inte har druckit tillräckligt är att riskera att hästen utsätts för onödigt lidande. Lite hårddraget, men dock..

Ett fel som många gör är att de stirrar sig blinda på en enda enda paragraf i en föreskrift. Föreskrifterna bygger på förordning och lag och dessa ska man också ta hänsyn till.

Ska hästarna dricka sig otörstiga 2ggr/dag räcker det ju inte med att presentera vatten 2ggr. Vattnar man för hand måste man ju erbjuda vatten flera gånger om dagen eftersom de, som du mycket riktigt påpekar, inte alltid dricker när de blir erbjudna.

Vattna för hand gjorde jag så det räcker och blir över när jag jobbade i Frankrike. En vinter frös vattnet på hela anläggningen, utom i bostadshuset, och 40 hästar skulle ha minst en hink vatten 3ggr/dag. Den dagen jag hade jour (alla andra lediga) gjorde jag inte annat än bar vattenhinkar kändes det som :)

Ska hästarna dricka sig otörstiga 2ggr/dag räcker det ju inte med att presentera vatten 2ggr. Vattnar man för hand måste man ju erbjuda vatten flera gånger om dagen eftersom de, som du mycket riktigt påpekar, inte alltid dricker när de blir erbjudna.
Nej, just det. Därför är det lämpligt att erbjuda fri tillgång till vatten (eller motsvarande) vilket man BÖR göra enligt föreskriften.

Liten spinoff, men hästar som bara får vatten morgon och kväll lär sig att dricka när det bjuds. Fast frågan är hur bra de mått fram tills att de lärt sig? :crazy:

*kl*

Intressant diskussion!

Måhända finns det utrymme för inspektörer etc att tolka olika - om inte annat så är det ju verkligheten. Det ser man ju inte minst på alla dispyter och tvister som uppstår och olika tolkningar som görs runt om i landet.

Jag lyssnade nyligen på en djurskyddsinspektör som hade en föreälsning för oss på utbildningen jag går och vad gäller bla vattenfrågan menade han på att ska är ska och bör är bör och vatten ska erbjudas hästen minst två gånger om dagen.
Detsamma sa föreläsaren om vatten och foder som tyckte det var fel att kravet var två gånger om dagen och menade att minimum ska vara "vid varje utfodringstillfälle".

Med det inte menat att det var det optimala. Själv anser jag att hästen ska ha fri tillgång till vatten dygnet runt.
Dock undrar jag om föreläsarna på Sveriges Lantbruks Universitet är så felinformerade om lagarna, tom dom som jobbar med det dagligen?

Jag gissar att de lär sig på ett par dagar. Inte så mycket till inlärning för övrigt, är man törstig så dricker man.

Hästar i frihet dricker förmodligen inte särskillt ofta, åtminstone inte där det är ont om vatten så man måste gå till det, men de trivs säker bäst med fri tillgång.

Beror nog på häst också. Mina skulle säkert lära sig att dricka morgon och kväll på några dagar om vattnet erbjöds EFTER frukost resp intagsmat t ex. Men inte om det t ex erbjöds på väg in från hagen, då skulle de nog ganska länge rata det, för att sen inse att de var rätt törstiga när de ätit upp maten inne.

När jag var liten så ponnyerna fick morgon och kväll (precis som kossorna, antagligen därför ponnyerna fick så) vintertid. Sommartid hade de fritt. Och de drack ju alltid när de fick sina hinkar - fast de åt snö rätt ofta också, eller drack ur vattenpölar när sådan fanns. Så även fast de var vana och drack ordentligt så verkade det inte riktigt tillräckligt med 2 gånger. Trots att vilda precis som du säger dricker mer sällan - men de har ett betydligt lägre TS i sitt foder med. Sommartid på bete dricker de ju mkt men sällan - iaf mina?

fast de åt snö rätt ofta också, eller drack ur vattenpölar när sådan fanns. Så även fast de var vana och drack ordentligt så verkade det inte riktigt tillräckligt med 2 gånger. Trots att vilda precis som du säger dricker mer sällan - men de har ett betydligt lägre TS i sitt foder med. Sommartid på bete dricker de ju mkt men sällan - iaf mina?

OT: Frågan är om man kan gå på det. Min dam har haft fri tillgång på vatten i vinter (eller iallafall nästintill det kan ha frusit ibland på morgonkvisten) Trots fritt vatten både ute och inne så har hon ätit snö och dricker gärna ur vattenpölar. Snöätandet kan ske precis bredvid (den rengjorda) vattentunnan. Vattenpölsdrickandet kan ske precis i början av en ridtur där hästen kommer från vattentunnan i hagen. Så fri tillgång på vatten räcker inte heller om man går på de sakerna

Är man tillräckligt törstig så dricker man, det går ganska snabbt.

Min erfarenhet är att hästarna dricker mycket när det är varmt och soligt och nästan ingenting om de har saftigt gräs och det är relativt kallt. Och äter snö respektive dricker ur pölar etc är nog mer en smaksak, många gör det även om de har vatten.

Senast ändrad:

OT: Frågan är om man kan gå på det. Min dam har haft fri tillgång på vatten i vinter (eller iallafall nästintill det kan ha frusit ibland på morgonkvisten) Trots fritt vatten både ute och inne så har hon ätit snö och dricker gärna ur vattenpölar. Snöätandet kan ske precis bredvid (den rengjorda) vattentunnan. Vattenpölsdrickandet kan ske precis i början av en ridtur där hästen kommer från vattentunnan i hagen. Så fri tillgång på vatten räcker inte heller om man går på de sakerna

Just de här varken åt snö eller drack ur vattenpölar när de sen fick fritt vatten även vintertid. Men absolut att det nog inte går att ha som 'rättsnöre' rent generellt att de får för lite vatten om de äter snö/dricker ur pölar.

Jag vill gärna påpeka att vi inom mitt län inte ser det möjligt att förelägga någon att ge fri tillgång till vatten eftersom det så uttryckligen står i föreskrifterna att minst två gånger dagligen är minimum. Där gör vi nog lika inom alla län skulle jag tro. Nu är vattenfrågan kanske inte det bästa exemplet huruvida bör är ska eller inte. Men som jag sade förut så är det viktigt att ta hänsyn till de lagar som föreskrifterna är tolkade efter och då inte köra fast på en paragraf i föreskrifterna.

Och finns det inte forskning och studier t ex som kan slå fast hur mycket som är tillräckligt,

Hur skulle sådan forskning se ut, menar du?

Vilken sorts forskningsresultat skulle det vara korrekt att använda som grund för lagstiftning i den här frågan?

Jag frågar inte för att polemisera, utan av nyfikenhet.

Om "tillräckligt stor hage" är samma sak som den sorts hage som orsakar minst skador på hästarnas rörelseapparat, så visar de studier som finns i stort sett att stora hagar, kuperade, med några hästar i en flock och långa utetider korrelerar statistiskt med färre klinikbesök pga hälta, och omvänt. Kort utevistelse i liten hage, ensam, på plan mark, korrelerar med fler hälteutredningar. Det gäller både förslitningsskador (kotledinflammationer o dyl) och traumaskador.

Om man tog dessa resultat som grund för lagen, skulle minimimåtten behöva vara avsevärt större, med andra ord. (Inte mig emot.)

Problemet där är ju "hönan eller ägget" ;)

Väldigt mycket mer faktorer spelar ju in än bara hagstorlek, när det gäller skador.
Om man tänker tanken, för att generalisera, att folk med stora hagar och mycket utevistelse är en sorts hästmänniskor/ryttare och de med små enhästarshagar med lite hagvistelse är en annan typ (vilket inte är helt främmande), så har man helt plötsligt många fler aspekter att ta hänsyn till.

Danska Epona har en mycket intressant artikel angående en holländsk studie som påvisar muskelskador, nervskador och problem i ryggmärgens signalsystem vid olika typer av inspänningar och huvudposition.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka