JSV bestämt minimått på hagar nu, ngn som vet 'lagtexten'?

Sv: JSV bestämt minimått på hagar nu, ngn som vet 'lagtexten'?

Vad bra om det är/blir krav på minsta mått för en hage :)

Även om jag personligen tycker att det måttet är löjligt litet ens för EN endaste ponny...

Men det är samtidigt skrämmande att folk har hästar på mindre yta :crazy:

Jag som tycker att min häst går i en liten hage och den är ändå 2ha för 4 ponnyer..

Det jag reagerar över är inte att hagar och sånt ev ska ha minimimått, utan att djurägare som följer både lagen och föreskrifterna ändå får nedslag och förelägganden därför att instuktionerna till inspektörerna är mer detaljerade och innhåller krav som man som djurägare inte hittar i första taget.

Man antar ju att om man följer lagen, föreskrifterna och dessutom SJV:s egna broschyrer till djurägare så borde man ha alla rätt.

Hej vad man bedrar sig!

Är ju precis det som är det besvärliga, att du som djurägare kan lusläsa lagen - och följa den, och ändå få nedslag för att inspektörerna har en mycket strängare och detaljerad instruktion vid inspektion.

Och då kommer följdproblemet. Lilla Lisa har nog varken orken eller de ekonomiska resurserna att ta strid om detta, medan t ex jättestora stallet både har ork, vilja och resurser att överklaga och ta strid. Och som det ser ut nu mest troligt får rätt rent juridiskt då det saknas lagstöd för en hel del av sakerna.

Och vips har vi ett djurskydd som är olika beroende på hur mkt resurser du har att protestera..

Sen, förhoppningsvis är de flesta inspektörer såpass vettiga att de själv inser skillnad mellan bör och skall? Förr i tiden stod det - lite ironiskt med tanke på vad dagens regler säger - att det bör vara galler mellan boxarna om väggarna inte är hela. Observera bör, det är alltså inte ett krav/tvingande utan JSVs egen rekommendation. Jag har aldrig haft galler mellan, hästarna har varit samt och gärna stått med huvudena inne hos varandra. Vid en oanmäld rutininspektion för över 10 år sen så tyckte inspektören att 'det måste vara galler'. Jag var inte hemma utan det var min pappa som tog emot inspektören och visade henne runt, tack och lov tyckte han att 'jaha, var står det då?'. Inspektören tar upp ett häfte med djurskyddsreglerna och visar. Pappa konstaterar att 'men här står det BÖR, inte MÅSTE?'. Inspektören mumlade något om skaderisk och bråkar, pappa erbjöd sig att ta in hästarna så hon kunde få se att de definitivt inte bråkade men nånstans där gav inspektören upp och tyckte att 'ja nej är de snälla MÅSTE man ju inte...'

Men om det inte ifrågasatts hade det ju dels behövts läggas pengar på att sätta upp galler - och hästarna hade fått det sämre.

Och med tanke på hur det där underlaget för inspektörerna såg ut är det VÄLDIGT många bör i lagen som blivit måsten vid inspektion. Väldigt olyckligt. Inte för djuren - 99% av dem är nog bra för alla djur - men olyckligt ur ett rättssäkerhetsperspektiv.

Fast "bör" är som ett "ska" med undantag. En stor del i problemet ligger nog i att läsa lagtexten och skilja lag från tradition :angel:

Det kommer förhoppningsvis bli bättre med alla nya handläggare kommer ut, de har en mycket bredare och bättre utbildning än många andra som "på omvägar" fått jobbet. Nu finns det ju faktiskt folk med spetskompetens mot djurskydd.

KL. Off topic, vem fasen vill ha tre hästar på 300kvm??? Vem fasen vill ens ha EN häst på den lilla ytan? Låter ju aptrist...

Fast "bör" är som ett "ska" med undantag. En stor del i problemet ligger nog i att läsa lagtexten och skilja lag från tradition :angel:
:bow::bow:

Sedan kan man ju också tänka på att djurskyddslagen är en förebyggande lag till skillnad från många andra lagar. Man ska alltså se till att djuren inte "mår dåligt" innan de gör det. Därav läses bör som ska i de allra flesta fall.

KL. Off topic, vem fasen vill ha tre hästar på 300kvm??? Vem fasen vill ens ha EN häst på den lilla ytan? Låter ju aptrist...

Håller med dig fullt ut!

Möjligtvis skulle väl en hage på 300kvm passa som en större sjukhage för EN halvtrasig häst som bara får röra sig lite grann...

Dock hade jag ändå valt att ställa hästen på ridbanan då som är liten (20x40)

Men på Strömsholm verkar man ju tycka att hästarna behöver mindre yta att röra sig på ;)

Å jag som har läst forskning på att hästar bör ha hagar på minst 16ha för att röra sig mest naturligt..
Men det är nog svårt för många hästägare att få ihop.. och det känns lite overkill..

Blir det en gråzon då om katterna får välja om de vill vara inne eller ute? :angel:
Varken rena inne- eller utekatter? :D

T ex gammelkatten som vägrar att sticka nosen utanför dörren om det är dåligt väder (och blev sur på mig och bet mig i foten, när det regnade för tredje dan i rad :rofl: ). Han kan gå ut och vara ute flera dar på raken, för att sedan tillbringa en vecka inne...
Innekatt räknas den katt som inte får gå ut och inte blir utsläppt ur huset någonsin. Din katt har möjligheten att gå ut om han vill, men väljer att stanna inne. Din katt kan alltså räknas som utekatt även om han håller sig inne (eftersom han väljer själv)

Det kommer förhoppningsvis bli bättre med alla nya handläggare kommer ut, de har en mycket bredare och bättre utbildning än många andra som "på omvägar" fått jobbet. Nu finns det ju faktiskt folk med spetskompetens mot djurskydd.

Nej bör betyder just bör inget annat. Hade man menat ska så skulle det stå så.

Problemet blir att vi talar om lagar här. Och där är ska tvingande, och bör en rekommendation. Däremot skulle jag välkomna att alla bör ´blev just ska. Dvs skriv in dem i lagen som ska. Just för att alltför många glömmer att det liksom är 'minsta godtagbara' som omskrivs i lagen. 3*3 meters box är alltså absolut minsta godtagbara för en storhäst. Men har blivit 'standarden' och 4*4 m t ex anses som 'stor box'. På samma vis så vattning 2 ggr/dygn är ju vekrligen minsta acceptabla för att hästen inte ska fara illa, inte något som ens är bra för hästen. Men jag har hört det användas, kombinerat med 'hur vildhästar dricker' mer än en gång för att försvara t ex inget vatten i hagen dagtid vintertid. Osv.

Men det finns inte lagstöd för ett 'bör' såtillvida att man inte kan bevisa att detta bör inte är skillnaden mellan hästens välmående och motsatsen.

Dvs, står det skall finnas dagsljusinsläpp, som bör vara fönster så kan man lagligen INTE kräva fönster med mindre än att man kan bevisa att frånvaron av just precis fönster gör att djuret far illa. Och det kan man inte. Man kan bevisa att brist på dagljus är negativt för djurets välmående, men INTE att dagsljus genom ett fönster istället för genom en lucka/vindnät/etc skulle vara avgörande för välmåendet.

Men du utbildar dig väl till inspektör eller har jag blandat ihop då? I så fall har vi ett STORT problem om ni lär er den där innebörden av bör. Inte menat som kritik mot dig personligen, utan det blir problem juridiskt.

Det intressanta är att det väljs lite hipp som happ vilka bör som blir skall. Hästar SKA kunna dricka sig otörstiga minst 2 gånger dag ( i realiteten morgon och kväll), men de BÖR ha fri tillgång på vatten. Här har man i instruktionen till inspektörer valt att INTE översätta bör ha fritt till skall, utan accepterar 2 ggr/dygn. Medan en vattenkopp BÖR ge 8 l/min har översatts till SKALL ge 8 l/min.

Således, om du har fritt vatten åt hästen i form av en vattenkopp som ger 7 l/minut, så enligt det interna dokumentet underkänns då vattentillförseln, trots att den ur alla aspekter uppfyller lagkravet (2 ggr/dygn) och även uppfyller bör-rekommendationen óm fritt vatten.

Medan om man stänger av vattenkopparna och väljer att uppfylla absoluta minimikravet och låter hästarna dricka 2 ggr/dygn - ja se då är man godkänd.

Jag är generellt emot att 'pappa staten' styr saker in absurdum och ner på detaljnivå, men när det gäller stora delar av djurskyddslagen så är jag faktiskt FÖR det. Då får man bort tyckande, skillnader i bedömning etc och dessutom VET då djurägarna precis vad som gäller. Ska en hages ena sida vara minst X meter, då finns inga frågetecken. För X meter är och förblir X meter, medan 'lagom' och 'tillräckligt' är helt olika saker för två personer.

Senast ändrad:

Jag har pratat med en professor i djurskydd, ett "bör" ska också följas ;) Skillnaden är att de rättsliga påföljderna är annorlunda.
Man kan ha olika lösningar för samma resultat. Ex: "Hästar bör ha fri tillgång till vatten". Om det innebär att de alltid har ett kar eller att man går ut med en hink tjugo gånger om dagen är mindre viktigt. Dock är ju ett kar enklare, men som sagt andra lösningar är tillåtna.
BTW, man bör ha ett flöde på 6 l/min i koppen, pga ett för dålig flöde kan göra att hästarna inte dricker. Kika in i motiven till föreskrifterna, där står allt sånt. Det finns en anledning till alla paragrafer, de finns inte till för någon stat utan för djuren.

Jag personligen har inte läst spetskompetens i djurskydd, men jag har rätt god koll ändå. Jag litar fullt på att våra professorer (som mer eller mindre har skrivit förarbetena till olika föreskrifter) vet vad de säger. Tror snarare att problemet ligger i att vanligt folk har dålig koll på hur föreskrifterna ska läsas...

Jodå, jag både vet om förstår bakgrunden till dem.

Men du kan ändå aldrig få ett bör att hålla juridiskt, och det är där problemet blir när det föreläggs för 'börsaker' fast skall är uppfyllt.

T ex då med vatten. Ska ha 2 gånger/dygn, BÖR ha fritt. Att då förelägga en djurägare för att djuren inte har fritt vatten utan får morgon och kväll, det håller inte juridiskt. Lika lite som det håller juridiskt att förelägga en djurägare som har fritt vatten i vattenkopp inne, där vattenkoppen ger 4 l/minut och hästen går i hage med fritt vatten ur balja 12 h/dygn.

ALLA är överens om att det bästa är fritt vatten dygnet runt, det är det idealiska. Och är det ur vattenkopp bör den ha ett flöde på minst 8 l/min, för forskning visar att många hästar annars dricker mindre, då de inte ids stå och trycka fram tillräckligt. Men JURIDISKT så lagen tillåter att hästarna som minimum vattnas 2 ggr/dygn och då får dricka sig otörstiga.

Det är en inte oväsentlig skillnad där när det gäller vad man kan påföra djurägarna påföljd för och 'bara' påpeka att de 'borde helst..' där.

Ett ska väger tyngre än ett bör, det är väl inte så konstigt? Men man måste fortfarande följa ett bör, man kan inte strunta i det!
Som sagt, det är olika påföljd beroende på hur "tung" paragrafen är.

Jag förstår inte vart du vill komma?

Att man juridiskt INTE måste följa ett bör. Bör är och förblir en rekommendation, måste/skall är tvingande.

Tja, då förstår jag att du får problem med myndigheterna. Man kan inte få några enorma påföljder om man inte följer ett bör, men likväl är det en del av föreskrifterna och man ska ta det på allvar så att säga. Man kan inte strunta i en börsats.

Jag har aldrig haft problem med myndigheterna? Varken med djurskyddet eller med andra myndigheter. Och jag uppfyller de flesta bör-villkoren också, inte bara 'minimivillkoren'. (Undantag är dock t ex fönster, jag har andra ljusinsläpp).

Och jag tycker man kan göra om i princip vartenda bör till SKA i lagen. Däremot ur ett rent juridiskt perspektiv och för rättssäkerheten är det viktigt att skilja på tvingande skall och rekommenderande bör, och ffa att saker som definieras som bör, dvs rekommendation, sedan vid kontroll inte anses som tvingande. I så fall måste man skriva om lagen och ändra till skall - så att djurhållarna har en chans att veta vad de MÅSTE uppfylla som minimi.

Det som diskuteras är ju just att ett bör inte är hållbart JURIDISKT. Dvs står det t ex skall ha vatten 2 ggr/dag men bör ha fritt, så kan du aldrig straffa någon eller förelägga någon att ge djuren fritt vatten - just för det bara står som bör.

Jag blev nyfiken och frågade en juridiskt kunnig vän (som eventuellt också kan bidra till tråden om hon hinner) och om jag förstår rätt så är lagtexten inte är riktad till oss som enskilda personer utan den är till för myndighetsutövaren.

Som enskild person kan man inte strunta i bör-krav utan förväntas uppfylla även de kraven. OM de inte är uppfyllda vid en eventuell inspektion är det upp till myndighetsutövaren att använde en viss grad av godtycke i bedömningen.

Blir mer och mer intressant det här, skulle vara intressant se det prövat.

För jag visade texten ang vatten (då den är ett bra exempel) samt själva djurskyddslagen (dvs inte föreskrifterna, DFS XX utan lagen) för en släkting som är advokat, och frågade hur en domstol skulle se på vad som är juridiskt bindande ang vattnet. Och fick svaret att allt som står skall är tvingande, bör så behövs det 'backas upp' med just att det har en avgörande skillnad för välmåendet och/eller innebär ett 'onödigt lidande' för hästen (eftersom djurskyddslagen statuerar att djur ska skyddas mot onödigt lidande). Och att 'onödigt' då blir en bedömningsfråga.

Undrar om det finns prövat någonstans, alltså skall kontra bör - djurhållare som fått föreläggande för en 'bör-grej' men uppfyller 'ska-delen'?

Tillägg: Enligt samma person så kan man inte ha två olika grader av tvingande. Vattnet som exempel igen. Man kan inte säga att hästar SKALL (tvingande) ha vatten 2 gånger/dag och samtidigt säga att de BÖR ha fritt vatten, och hävda att hästar SKA ha fritt vatten. Utan man måste bestämma sig för endera alternativet.

Senast ändrad:

Jag har pratat med en professor i djurskydd, ett "bör" ska också följas ;) Skillnaden är att de rättsliga påföljderna är annorlunda.

Jag tror du bör prata med en jurist, inte en expert på djur för att tolka lagar.

Verkligen, jag har tyvärr liten hage denna vintern, 4 ha på fyra hästar. I sommar blir det ungefär detsamma, men till hösten får de 8 ha igen:)
Stackars Strömsholms hästar, sorgligt att dom lär ut till andra.

*KL*

Såhär säger Jordbruksverket SJÄLVA:

Jordbruksverkets författningsamling
Vad är en författning?
Författningar är ett gemensamt namn för lagar, förordningar och föreskrifter.

Jordbruksverket ger ut föreskrifter och allmänna råd:
• Föreskrifter är bindande.
Allmänna råd däremot är inte bindande. Allmänna råd ger generella rekommendationer om hur du tillämpar en föreskrift och anger hur du kan eller bör handla i ett visst hänseende.

http://www.sjv.se/forfattningar.4.5aec661121e2613852800012619.html

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka