Jourhem åt kattbebisar och vuxna katter

T

tirre

Tänkte höra hur många som varit jourhem åt div. katthem och era erfarenheter av det? Är det fler än jag som har varit med om detta sätt att ha katt? Hur tycker ni att det har funkat och vilket katthem var det åt?

Själv har jag just nu en dräktig vildkattshona och en svart/vit långhårig hona. Har tidigare haft andra kissar och bebisar. Det känns ju så bra i hjärtat när man gör sånt här. Men det är riktigt jobbigt att skiljas åt. Det enda som gör det värt är tanken på att de kanske inte överlevt om de inte hade fått bo hos mig ett tag.

jag har ingen erfaring av det,men har själv en katt adopterat från hemlösa kattförening i norge.
han är i dag 6 år och människo kär.
trots han blev grundig misdshandlat som unge.

har nu anmält mig som jourhem,för att kunna hjälpa andra katter med tak över huvudet och mat,o värme.
känns bra att kunna hjälpa tycker jag.

Åhh vad kul! Du har lämnat intresse hos Huskatten då eller? De hör nog snart av sig med en dräktig hona eller nåt. Iaf i Sthlm är det kaos nu med alla dräktiga honor som riskerar att föda ute och bygga på de otal av kattkolonier som redan finns. Tycker att du gör en jättebra insats! :bow:

jag har anmält mig som jourhem ifall det skulle komma in några kattbebisar utan mamma. ville hjälpa till på något sätt men eftersom jag har både råttor och hund så kändes det som att kattungar skulle fungera bäst.

har också fångat in hemlösa katter som jag tagit hjälp av olika katthem så de har fått nya hem. Tycker att det har fungerat bra och katthemmen gör verkligen bra jobb! glad för att de finns. :bow:

Kanske en liten mamma med födda ungar? Som jag har förstått det så är ju första alternativet en amma i andra hand någon inom organisationen som tar hand om moderslösa bebisar. Mina katter som jag har hemma bryr sig inte ett dugg om mina marsvin men det kanske är skillnad med råttor :smirk:
Vet många, många katthem som går på knäna just nu (mer än vanligt alltså)

Hej!

Jag och sambon har agerat stödhem i 1 1/2 år nu ungefär, åt kks. Vi har haft allt från 3 veckors ungar utan mamma till skygga kisar....attans vad jag saknar underbara Sally :cry:

Sally bodde hos oss i 1 år....vi var nästan säkra på att hon skulle stanna men för ung. 1 månad sedan var det en underbar tjej som visade intresse för Sally......dock saknar jag henne fruktansvärt mycket fortfarande...

Just nu har vi en Buffy, svart/ vit hona men vi ingen aning om hur gammal hon är, en Stjärna, sköldpadda som kan vara allt från 5 månader och uppåt...det var så svårt att se eftersom hon var så himla mager när hon kom in.......sen har vi ett litet gäng på 5 - 8 veckor som skulle slås ihjäl om ingen tog dem...ja, vad ska man säga...

Vi har 5 egna katter så här kan bli en smula trångt emellanåt :crazy:

Vi har trivts bra med att vara stödhem, har en fantastisk kontaktperson :D, men vi vill endå skära ner på det en smula för att våra egna katter ska få en paus...

Vi räknade häromkvällen att under detta 1 1/2 åren vi varit stödhem så har ca; 45 katter passerat våra dörrar...puhh....

Men missförstå mig inte, jag hade aldrig velat ha det ogjort... :)

Skickar en liten :bow: till alla fantastiska människor som arbetar för att hjälpa djur...

Mvh C + Gänget

ja det blir så tomt utan kissar. Man tycker att man hör tassande när man går i lägenheten. Vi skulle ha haft ett upphåll nu under våren eftersom min sambo är allergisk. Så vi hade inga kissar ett par veckor, sen kom det från sambon "vi kanske kan ta nya kissar efter påsk" :D När vi sedan fick "nödsamtal" om de dräktiga honorna fanns det inget att göra. Nu bor den som vi fångade in i tisdags i vårat arbetsrum och ska få lugn och ro och massor av mat tills det är dags. Den andra kissen vandrar omkring i resten av lägenheten och har nog inte riktigt fattat vad som har hänt ännu.

Som mest hade jag åtta katter i lägenheten men det var bara för ett par dagar. Försöker alltid ställa upp, det är ju så svårt att säga nej. Min kontaktperson är också fantastisk men berättar ibland sånna hemska historier att man nästan börjar gråta. Jag skickar massor av :love: till alla er som ställer upp. Tänk om ni inte fanns. Hörde att KKS hade fått en "filial" i Sthlm också, det kan ju verkligen behövas. KKS måste vara en av de organisationerna som "syns" mest.

Jag kan inte vara jourhem, eftersom jag har en mycket revirhävdande hane och liten lägenhet. Han skulle bli alldeles för stressad av att det kom nya katter, och lika förtvivlad när de flyttar igen, för då har de ju hunnit bli hans skyddslingar. (Det skulle nog gå bra med ungar, han tycker om att pyssla med bebisar, men honan skulle nog ge problem... :crazy:)

Däremot har jag planer på att hjälpa till några timmar i veckan på ett katthem, då fort jag fått lite bättre ordning på mina studier, just nu räcker inte ens tiden till att sova ordentligt.

Hej!

All hjälp är alltid välkommen! :)

Stödhem är kanon, men som i ditt fall så tror jag att det hade blivit för mycket för din, mycket stilige, herre......

Hade jag märkt stress hos vårt Gäng så hade inte heller jag fortsatt vara stödhem.....för trots allt så går de egna först och måste må bra....

Men kanon om du vill ställa upp för ett katthem, det behövs alltid extra händer....

Mvh C + Gänget

Det känns inte så tryggt med en kattmamma som är van vid att fånga råttor till överlevnad :) Men jag skulle kunna ha mamman i ett annat rum när råttorna är ute men då är jag rädd för att hunden ska stressa upp mamman innan han har lärt känna henne.
Det verkar så på katthemmet att vi behövs trots att vi bara kan ta moderlösa. och kan jag hjäpa lite så känns det bättre än att inte hjälpa alls. :(

Hmmm...tänkte inte så :o Men som skrivet innan, all hjälp är ju bra hjälp :D Vi får väl dock hoppas att alla bebisar kan vara hos sina mammor (tyvärr är ju inte verkligheten sån :()

Själv har jag utökat mitt jourhem med 2 små bebisar som föddes igår av vildkatten. :love: Otroligt söta! Och himla tur att hon han komma in innan de föddes (fångades in i tisdags)

Jo man hoppas ju att alla bebisar ska få vara hos mamman. Samtidigt som man längtar efter katt så hoppas jag att det aldri dyker upp någon moderlös.

Åh vad gulligt med bebisar! :love: Vilket katthem är du jourhem åt?

Ja de är så söta (och sötare blir de :love:) Om 25 minuter får jag åka hem och titta på dem :)

Är jourhem åt www.djurhjalpen.nu men ingen av mina nuvarande kissar finns på hemsidan eftersom de är så nya. Om de lägger in kattungsannnonser blir de typ nerringda. Men jag lovar att bilder kommer ut här så fort den mycket beskyddande mamman låter mig fota. Förstår inte det här med att alla MÅASTE ha en kattunge. Det finns ju så många otroligt fina vuxna/halvvuxna katter som bara längtar efter ett hem. Men så fort de är över typ 12 veckor är de inte intressanta längre. Men Teqila som är där på sidan bodde hos mig när hon var liten bebis. Tyvärr måste de ju hitta ett nytt hem till henne igen :(

Vad spännande :d

Jag fårstår faktiskt inte heller att alla vill ha ungar. Skulle inte jag ha råttor så skulle jag vilja ha en lite äldre hankatt. Har haft två kattungar och de var rena terroristerna :o Jag bara längtade till den dagen de skulle växa upp och lugna ner sig. men söta är dom ju.

Ska kika på sidan :)

Jag skulle gärna vara jourhem eller köpa en vuxen katt men
min kille vill vara med från början och se kissen växa upp.
När han (min sambo) har vant sig vid att ha en katt i huset
så ska jag försöka övertala honom att bli jourhem åt iaf en
katt till... Det ska nog inte vara så svårt! :D

Men även om jag skulle kunna tänka mig att skaffa en vuxen
katt så förstår jag verkligen dom som vill ha ungar! Alla
är vi olika, tänk på det! :cool:

Mina katter var nio månader när jag fick dem - och ALLDELES tillräckligt livliga :D.

Skulle jag ha fler skulle även de vara minst halvvuxna. Den erfarenhet mina katter gett mig är att de utvecklats hela tiden, och gör fortfarande. Man får ingen "färdig" katt bara för att man inte tar en liten ullboll.

mandalaki

Jag vet vad du kan göra med din sambo (de är ju ofta ganska lättlurade ;)) Om ni är jourhem till en dräktig hona så får ni ju vara med ungarna från från allra, allra första början. Tom när de föds. Om ni sedan vill behålla en av bebisarna är det bara att köpa. Bra ide va? :)Hem och berarbeta. Du kan också gå in på www.akutgruppen.com Efter att ha läst om Husbykatterna tror jag nog att alla vill ta in minst en kisse - genast. Finns tyvärr många sådana exempel men där finns det mycket talande bilder på små kissar. :cry:
Maila mig om du vill veta mer eller behöver fler övertalningstips!

Jag är faktiskt dagligen inne på olika katthems sidor och
läser och följer katterna. Har läst om Husbykatterna :cry:
Det är hemskt. Vet inte på vilken sida, men någonstans fanns
det bilder på katter som dött (antaglien svält) nere i
husgrunder... En kattunge saknade huvud, och flera vuxna katter
bara låg som att dom sov fast dom var döda *gråter*
Det var hemskt!

Min kille är tyvärr inte särskilt lättlurad :crazy:
Men jag ska göra allt för att få hem en till katt...och
faktiskt så behöver han ju inte veta om att katten som kommer
till oss är dräktig :angel:

Tack för tipset! :D

Har själv inte varit akuthem men däremot kommer bägge mina katter från ett sådant hem.
De är adopterade från KKS och verkar helt normala trots en dålig start på livet.
De har bott inne hos en tjej från de var några dagar gamla sedan flyttade de hem till mig 13 veckor gamla
och nu är de 11 månader gamla ligister

Det du beskriver finns på akutgruppens sida under Husby. Det är verkligen hemskt men tyvärr ingen ovanlighet :cry: Vi håller på och försöker få bort en "koloni" från Huddinge där något pucko häromdagen bla bussade sin kamphund på en av kissarna. "Min" hona med bebisarna kommer därifrån och vi har fått bort flera andra dräktiga, så nu är det "bara" 4 kvar. Säg till när du har kommit lite längre i Uppdrag Övertalning så kan jag nog skaffa fram en katt till er samma dag typ. Lycka till

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 946
Senast: Stereo
·
Katthälsa Fick hem en katt från katthem för lite mindre än 2 veckor sedan, hon är/var lite skygg första dagarna. Nu känns hon mycket mera...
Svar
8
· Visningar
6 325
Senast: Modig_Korn
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 155
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur