Jösses Amalia vilket oväder!

Strömmen gick för några minuter sen efter ett kraftigt nedslag i närheten av oss. Det är verkligen inte roligt längre.

Dagens i-landsproblem i NV Skåne: signalfel och tågbyte i morse pga blixtrandet, och nu Ica Maxi nedsläckt och kö för att komma in pga strömavbrott.

Japp, det har kommit tidigt till Karlstad. Det skulle komma till 17 men jag har hört det på avstånd i nästan en timme redan...

Här är en blixträknare för området kring Vänern och Värmland, just nu är det över 200 blixtar i minuten... :crazy:

http://frykentracker.se/

Åh jäklar, jag var ute med en kompis o hunden i spåret när allt började , det bara blixtra o blixtra hela tiden ...snacka om att vara blöt sen :D
( bor i karlstad)

Är rättn nöjd med att bo på Island som ofta har talesättet "Gillar du inte vädret, vänta en minut så kommer nog ett annat".. Men vi har då inte rakt inte så rubbat väder som ni har i Sverige iaf.

1. Åska och blixtar, jag minns inte en enda gång på mina 6år här som de hänt
2. Hagel stora som pingisbollar, jo de haglar ibland, småhagel!
3. Skogsbränder, nej vi har inte så mycket skog...
4. Stormvindar som puttar ner träd på vägen, visserligen ofta stormvindar men finns typ inga träd att putta ut på vägen...
5. Spöregn som ger översvämningar på nån timme, nej, visserligen har de regnat på vissa delar av landet i sommar så pass att det inte går att höa då traktorerna sjunker igenom... En bonde löste de med att sätta ut korna på bete = fick dra upp kossorna som sjönk och fastnade i leran...
6. Stekhett, hur normalt är de med över 30grader i flera dagar, det händer inte på denna ö, vi har haft en dag med HELA 24grader!

Hos oss har vi bara haft lagomt varmt (runt 20grader hela sommaren) och lite regn ibland och pytteblåst. Just nu har vi runt 12grader, 15m/sek och sol.. Klagar ofta och saknar den svenska sommaren, just nu känns mitt sommarväder rätt stabilt..

Håller tummar för att branden ikringum Sala stoppas av ett sånt där hällregn snart och att supervärmen lugnar ner sig och ja att ni helt enkelt får lite mer normalt väder!

:eek: Min storasyster är i Falun!

Fast största faran är om man har någon sjukdom sedan tidigare som påverkar lungorna, tex astma. Jag fick min astma triggad men det är faktiskt bara att ta medicinen och hålla sig inne. Sedan är den där artikeln inte vidare pålitlig skulle jag säga. Ibland har en del journalister lite för bråttom, det har jag märkt när jag själv blivit intervjuad.

Citat från Dala Mitts hemsida:
Den brandrök som nu drar in över vårt område kommer från den stora skogsbranden i Sala och bedöms fortsätta att driva in över oss de närmaste dagarna. Om man upplever obehag pga röken rekommenderas det att man stannar inomhus och stänger dörrar och fönster.

Givetvis ska man ta situationen på allvar men inte hetsa upp sig i onödan heller.

Från Södertälje in till Stockholm idag runt 12-tiden hamnade vi i ett riktigt ruggigt oväder med blixtar, hällregn och stora hagel. Inte vidare kul att köra hästbuss i kan jag meddela.

Just nu i Stockholms norra delar är det soligt och lugnt igen.

Nu lackar jag ur rejält!
4 extremåskväder på mindre än 3 veckor i min del av Roslagen! Trots medicinering så har Leon demolerat huset i sina försök att gräva sig ut, tydligen vart som helst så länge det är bort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka