Jösses Amalia vilket oväder!

Åh jag som först tänkt låta hästarna vara ute, gick upp kl 1.00 inatt och tog in dem. Det blixtrade (blekade har jag nyss lärt mig ;) ) otroligt mycket även om det var väldigt långt bort så jag vågade inte ha dem ute. Men sen somnade jag och hörde aldrig av något oväder. Dödstrött imorse.

I norra skaraborg satte det igång för ca 10 min,regnet står som spön i backen och Åskar mullrar på,synd bara att man missar ljusspelet (besviken Dobbis som älskar ljusshowen)

Jaha!!! Va f-n,nu tog det slut så håll i hatten blueberry för det gick åt ditt håll.

Sa en sur och avis Dobbis!

Senast ändrad:
Bor i Norrbotten (Piteå) och här är det varmt och soligt men vi hade rejält åskoväder här för ungefär en vecka sedan. Kom som "ett brev på posten" efter en vecka med temperaturer runt 30-32 grader. Det öste ner regn, åskade och blixtrade så fönsterrutorna skallrade och haglade hagel stora som spelkulor...

Filmade med mobilen lite av det 3:e åskovädret som drog förbi samma dag

6edd7aaa-dc30-419f-b8d9-e89846f3b13f_zps64dc30c2.jpg

En hög med hagel

För tillfället drar ett hotfullt moln in över min lilla stad. Rätt less på det här nu och om jag kunde hade jag skickat det till någon som behövde skiten.

Fick stänga av datorn i ren panik. Det kommer ju snabbt och jag var mitt inne i mitt spelande :/

Här i östergötland och vad jag tror ffa i kustdelarna, så säger man att det blekar när man ser åskväder på håll utan att höra det. Är man vid havet kan hela himlen lysa upp och man kan ofta se blixtra utan att höra ett ljud från ovädret som kan vara långt långt bort.

Vi hade en diskussion här om ordet om det är lokalt eller om fler säger så? Några här sa att de aldrig hört talas om ordet, de säger blixtra om fenomenet och de som sa så kom från inlandet. För mig är det vad som sker I ovädret, inte det jag ser och inte hör, på långt håll.

Vad säger ni?

På kusten åt andra hållet betyder åtminstone bleke vindstilla eller lugnväder.

Helt sjukt att det hela tiden bara regnar där det inte behövs mer???
Här har det inte regnat på ca 4 veckor, och allt är snustorrt:(. Närmar sig värmerekord med +35 grader i skuggan nu. Är så hett att det inte går att vara ute:mad: Inget regn förrän tidigast onsdag kväll...
Med skogsbranden i närheten känns det mindre bra.
Bor utanför Avesta

Jaha!!! Va f-n,nu tog det slut så håll i hatten blueberry för det gick åt ditt håll.

Sa en sur och avis Dobbis!

Behåll skiten du! :arghh: Här började det mullra nyss så eftermiddagens ridtur kan jag nog se mig i stjärnorna efter. :( Gårdagens blev tjugo minuter lång, med alldeles för högt tempo hemåt... Och inte kan jag fortsätta med renoveringen heller, vågar inte hålla i elverktygen. Och att gå ut och jobba i trädgården är ju bara att glömma så mullrigt och grått som det ser ut bortöver. :meh:

//Rastlös, uttråkad och åskrädd karlstadbo.

Vad tusan hittar man på när det åskar egentligen? Tända ljus och typ spela spel eller avkräva sambon på massage funkar när han är hemma, men när man är själv? O_o

Jag bor på Hallandsås, i Ängelholms kommun. Här var det hiskligt torrt en lång tid, men sedan i lördags kväll har vi fått omkring 40 mm. Vi behöver betydligt mer, men åska är onödigt. Det har mullrat bra här de två senaste nätterna. Collien (4 år) är tack och lov totalt oberörd, medan fyrvägskorsningen (9 år schäfer/bordercollie/labrador/pitbull) är riktig, riktigt arg på åskan...

På kusten åt andra hållet betyder åtminstone bleke vindstilla eller lugnväder.
Det gör det nog i hela Sverige, eftersom ordet står med i Saol.

Min man, nordvästskåning liksom jag, har också hört att man säger att det blekar när man ser åskväder men inte hör knallarna. Själv hade jag aldrig hört det.
Annars säger man sillablixtar här i våra trakter.

Över 30 grader och kraftig vind idag, vill inget hellre än att det ska regna så dom får hjälp med skogsbranden.
Dock ser det inte ut som det blir något regn förns onsdag.

/från Västmanland och lite för nära skogsbranden...

Det gör det nog i hela Sverige, eftersom ordet står med i Saol.

Aha. Jag hade aldrig hört det innan jag flyttade hit så jag bara antog att det var dialektalt. Å andra sidan har man sällan anledning att diskutera låga vindstyrkor om man inte är på sjön så jag kanske bara missat det tidigare.

I Alingsås blev det kolsvart vid 12, och kom ett sjuhelvetes regn - och åskoväder med massa blixtar som höll på i ca 40 minuter. Rätt mycket regn kom det. Översvärmade gator, tak på stora industribyggnader som rasat in...

Två bilder från facebook, den ena är i en underfart (där folket går är det i vanliga fall ca 1,20 ner till bilvägen) och den andra i centrala stan ... Och ja, det är en person som försökt köra igenom vattenmassorna och då fått stopp på bilen

10484048_820870901271056_163427622992376791_n.jpg

10525764_820881547936658_4901407625227035924_n.jpg

Japp, det har kommit tidigt till Karlstad. Det skulle komma till 17 men jag har hört det på avstånd i nästan en timme redan...

Här är en blixträknare för området kring Vänern och Värmland, just nu är det över 200 blixtar i minuten... :crazy:

http://frykentracker.se/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka