Jösses Amalia vilket oväder!

Jag stjäl tråden lite nu!

Här i östergötland och vad jag tror ffa i kustdelarna, så säger man att det blekar när man ser åskväder på håll utan att höra det. Är man vid havet kan hela himlen lysa upp och man kan ofta se blixtra utan att höra ett ljud från ovädret som kan vara långt långt bort.

Vi hade en diskussion här om ordet om det är lokalt eller om fler säger så? Några här sa att de aldrig hört talas om ordet, de säger blixtra om fenomenet och de som sa så kom från inlandet. För mig är det vad som sker I ovädret, inte det jag ser och inte hör, på långt håll.

Vad säger ni?

Hur kan det komma sig att det blixtrar helt vansinnigt uppe i molnen, men mullrar nästan ingenting? Jag stod ute en liten stund med kameran och det såg ut som om nån gömt ett 15-tal stroboskop bland molnen, men det var nästan helt knäpptyst. Någon som vet varför det var så?

Hur kan det komma sig att det blixtrar helt vansinnigt uppe i molnen, men mullrar nästan ingenting? Jag stod ute en liten stund med kameran och det såg ut som om nån gömt ett 15-tal stroboskop bland molnen, men det var nästan helt knäpptyst. Någon som vet varför det var så?

Det är ju det som är blekar! När ovädret är långt långt bort, så blekar det i tystnad på himlen! Är du vid havet?

Nej, jag är ca en mil från kusten men åskan kommer söderifrån, kusten ligger västerut. Men då förstår jag mer vad du menar med ordet! :D

Förra sommaren såg jag ett enormt fyrverkeri som kan ha varit över Enköping/Västerås. Magnifikt, otroligt vackert och helt ljudlöst. Min första tanke var flygangrepp, men tack och lov var det bara Tor med sina bockar och Mjölner som var i farten. :grin:

För mig som kustbo så är fenomenet synonymt med havet, men det uppstår nog i inlandet också. Vi ser det väldigt ofta här, i princip var gång det är sånt väder på gång. Men tydligen är ordet inte så känt här av de som läser tråden iallafall. Det kanske bara är vi kustbor här som använder uttrycket.

Enormt mycket blixtar utanför Lund. Lugnat sig lite nu dock. Näsyan lite otäckt och jag är inte ens rädd för åska.
Sovrummet lyses upp hela tiden.
Glad att jag tog in hästarna från betet iaf!!

I Kiruna så regnar det idag. Igår var det varmt men ingen åska, tyvärr. Jsg önskar jag vore hemma i skåne så jag hade mer koll på hästarna och jag hoppas att bredbandet har klarat sig.

Jag bor i västmanland och har 30 grader varmt och sol, jag önskar mig mest av allt massor massor av regn just nu! Skogsbranden är otäckt nära och även om jag inte tror att den kommer att ta sig till oss så är många vänner i farozonen.

Blekar använder i alla fall sambon, och han är född och uppvuxen i norra Värmland, inte mycket kust där inte.

Just nu är jag mest förbannad för att gårdagens hagelstorm tog en del av mina trädgårdsodlingar :rage: Men igår var det mer panik framåt kvällen när det åskat och regnat störtskurar hela dagen och vädret ändå fick för sig att trappa upp. Trodde nog att vi antingen skulle bli träffade av blixten eller blåsta bort. För fy vad det blåste :eek:

Och så denna ständiga oro för hästarna så fort det börjar mullra :nailbiting:

Här började det smälla ordentligt vid kl 18 igår. Jag satt åskvakt i stallet (med blixtnedslaget i stallet i färskt minne). Denna gång klarade vi oss men ett par km från stallet brann 4 byggnader på en gård ner. Sedan lugnade det sig, och drog igång igen vid 23-tiden.
Regnet var dock behövligt..

Jag åkte utmed en del av västkusten igår kväll och det var stor variation ;) Hela dagen på Sotenäs var det tryckande varmt, närmare 30° i skuggan. Åkte från Smögen 18:00, precis när bussen startade började det spöregna, kom någon knall men inte mer än så. Sedan var det ganska lugnt fram till Uddevalla då det körde igång på riktigt, himmel vad det smällde och blixtrade, det var verkligen ett i ett och det kom in ganska rejäla mängder vatten genom mittdörrarna i bussen, jag blev blöt om fötterna ett par säten därifrån...

Det är ju det som är blekar! När ovädret är långt långt bort, så blekar det i tystnad på himlen! Är du vid havet?

Jag har även hört ordet sillbleke som påstås heta det eftersom man förr trodde att det blixtrande skenet som man såg på långt håll berodde på att de stora sillstimmen vände på sig och då reflekterade ljus. Detta är en skröna som såklart ska tas med en stor nypa salt. :)

Edit: Jag har hört ordet blekar också.

Jag har även hört ordet sillbleke som påstås heta det eftersom man förr trodde att det blixtrande skenet som man såg på långt håll berodde på att de stora sillstimmen vände på sig och då reflekterade ljus. Detta är en skröna som såklart ska tas med en stor nypa salt. :)

Edit: Jag har hört ordet blekar också.
Men det där har jag hört också, och det är nog atte mig därifrån det kommer. Jag har en skärgårdsfamilj bakom mig och det är nog så att det faktiskt är relaterat till havet. Här är det ett ord 'alla' förstår.

Men det där har jag hört också, och det är nog atte mig därifrån det kommer. Jag har en skärgårdsfamilj bakom mig och det är nog så att det faktiskt är relaterat till havet. Här är det ett ord 'alla' förstår.

En stor del av mina förfäder har bott vid havet på ostkusten, så jag har nog också fått ordet därifrån.

Fullständigt vidrigt! Jag väcktes vid 05.30 av att det small ordentligt o en panikslagen hund. Svårt att kupera när ångesten blommar för fullt, trots D.A.P. dosa o Nozinan, det slutade vid 11 tiden o sen var hunden mer eller mindre utmattad o sov större delen av dagen. Ösregn o klibbigt varmt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka