Jörgen Wickman skadad....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare MysticDream
  • Startdatum Startdatum
M

MysticDream

hörde att han var på sjukhuset efter o ha blivit sparkad i ansiktet av en häst idag...nån som vet om/hur allvarligt d e? (har jobbat hos honom)

Hörde bara att det hade sett väldigt otäckt ut och att han hade legat medvetslös på banan och att det hade sett väldigt otäckt ut. Håller två tummar för att allting kommer att gå bra. Huu vad hemskt :o

Tillståndet är stabilt för åbytränaren Jörgen Wickman som vid lunchtid i går sparkades svårt av en häst på Åbytravet.

Wickman låg nedsövd i natt och kommer att vårdas i respirator i fem-sex dygn i väntan på att de värsta svullnaderna ska lägga sig.

- Det var en rejäl smäll han fick i huvudet. Eftersom huvudet är så pass uppsvällt måste läkarna vänta ett tag och hålla Jörgen nedsövd innan de kommer åt att göra något åt skadorna, säger Åbytravets sportchef, Greger Söderberg, till travnet.se.

Någon fara för att Wickman ska få några bestående hjärnskador föreligger inte enligt de första prognoserna från Sahlgrenska sjukhuset.

Skadat öga

Huvudet är dock illa åtgånget med krosskador på kraniet, krossad näsa och svåra skador på ena ögat.

- Jörgen slogs medvetslös vid olyckan men kvicknade till efter ett tag där han låg på backen och kunde prata med oss som var runt omkring. Det såg verkligen hemskt ut, han blödde ordentligt, säger Greger Söderberg.

Olyckan travnet.se kunde rapportera om i går tisdag den 20 januari, inträffade i samband med ett kvallopp. Wickman satt bakom åttaårige amatörhästen Donovan Probe som ådömts två kvallopp på grund av oregerlighet.

"Hästen kommer aldrig
att tävla igen"

Hästen konstrade även denna gång och sparkade bakut. Båda hovarna träffade Wickman rakt i ansiktet.

- Det är en ganska rutinerad häst som aldrig slagit åt någon människa tidigare. Hästen har dock haft problem med att inte vilja vända i voltstart, varit istadig som man säger. Jag pratade med hästens ägarinna alldeles nyss och hon säger att hästen aldrig kommer att tävla igen.

Mikael Wikner

Kopierat från travnet...

Usch blir nästan tårögd när jag läser om det. Fy fasen; två bakhovar i plytet :eek:

Detta får mig att fundera ännu mer.
Har länge tyckt att slaggjord borde vara obligatorisk (ev med dispens för häst som inte kan ha en).
Förstår inte att kuskarna inte tar upp det.
Tvärtom, de blir ängsliga om hästen har slaggjord...
Vad har ni andra för tankar kring detta?

Men hästen hade väl slaggjord, fast slog av den?
Iaf, tycker oxå att det är konstigt när kuskar bli småskraja för att hästen har slaggjord. Tycker det är en väldigt billig livförsäkring! Vi har den på våra hästar tills dom har gått länge utan minsta tendens! (har alltid det vid inkörning) Men i ett stall jag jobbade så hade dom det inte ens på 1-åringarna! (jag hade det på alla dom jag körde, vadå att det tar lite längre tid?!)

Har själv en häst som går med slaggjord... men har oxå bara 1 kusk så han känner henne...

Tvärtom, de blir ängsliga om hästen har slaggjord...
Det är ju inte så konstigt eftersom man idag nästan bara har den på hästar som kan och har slagit.. Slaggjord är ingen garanti ( personlig erfarehet) hästen kan slå ändå, skillnaden är ju att den i början kanske inte kommer så högt och man hinner parera eller ta sig ur vagnen innan man blir träffad...

Men jag blir fortfarande häpen över unga hästar (2-3år) i sulk utan slggjord, för även om de inte slagtit förut vet man ju att en ung häst kan komma på vad som helst när som helst..
Skulle aldrig sätta mig i sulk bakom en 2-åring utan slggjord!

Det är verkligen ingen garanti eftersom 90% av alla slaggjordar man ser ute på banorna är fel anspända.

Jag håller med er om att slaggjord borde användas mer; visst kan hästen slå ändå men ofta har man köpt sig lite tid och hästen kan ofta inte nå ansikte eller bröstkorg. Visst ser man många slaggjordar som är fel påsatta (sitter för högt upp på korset, mot ryggen, en slaggjord ska sitta runt "rumpan" för att ha någon effekt)
Tycker även att vi borde ta norskarnas exempel och börja använda säkerhetsväst, den är inte i vägen och skyddar böstkorg mkt bra.

ja, blir lika förvånad varje gång jag ser dom (vilket ju tyvärr är ofta..). På ponnytrav en gång såg jag en slaggjord som på ena sida satt ca 2 dm bakom ponnyns rumpa och på andra sidan typ vid selen??? när den var över hästen var den ju typ mitt på korset?
Jag har fått lära mig att slaggjorden ska sitta ungefär en handsbredd (lite mer) ovanför svansroten. Detta är eftersom rumpan ju har en "hävstångseffekt", det är lättare att stoppa den ju längre "ut på stången" man håller emot... lite flummig förklaring, men men :smirk:

Det går inte att spänna så hårt på alla hästar... Jag har lärt mig att det ska få plats en hands bredd i mellan... annars strör den hästens aktion...

Har idag fått rapport att Jörgen inte är så svårt skadad som man från början trodde. Han har ett krossat okben, en blödning i/under ögat, trasig käke och kan därför inte prata. Däremot kan han skriva lappar där det första han skrev var att han ville ha snus :).
Underbart skönt att han klarat sig så bra trots allt.

Jag, persoligen, tycker att en handsbredd låter mycket, men det beror ju på hästens sätt att röra sig. Dom allra flesta hästar tycker jag sänker korset/baken ganska mycket när dom travar. Står dom jämt( lika långt fram/bak) på bakbenen brukar jag dra den så att den spänner ordentligt. Jag har inte märkt att någon blivit irriterad, ingen kusk heller... men som du skrev, det är individuellt för varje häst.

Malena1 och alla andra, skönt om Jörgen inte är illa skadad, hoppas att han kryar på sig fort!

Långt bak(ca 1,5-2 dm från svansroten) och hårt anspänd....gjorden släpper ganska mycket när hästen börjar röra på sig...

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 445
Senast: Raderad medlem 149524
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 708
Senast: Willys
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama