jordnötter

S

suzukits

Är det någon fara om min häst äter jordnötter? Hon stal några från mig idag och verkade gilla det jätte mycket!!
Men jag gav inga fler än de hon stal från mig :) för jag tänkte fråga här först om någon vet om det är ohälsosamt med jordnötter :confused:

Jordnötter är väldigt nära släkt med sojabönor, och soja ger man ju ibland till hästar, så skadligt tror jag inte det är, speciellt inte i så små mängder.

Precis som sojabönor innehåller jordnötter mycket protein och mycket fett. Hos människor är det ju rätt vanligt med allergier mot soja och jordnötter - vet dock inte om det gäller hästar, men en del hästar reagerar ju mot högt proteininnehåll genom att t.ex. svullna i benen. Fast det gör de ju knappast av ett par jordnötter...

Förr utfodrade man med jordnötskakor men det var många år sen.

Liknande trådar

Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 302
Senast: moster_punk
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 349
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka