hur funkar det med jordbruksfastigheter? Jag har förstått att man automatiskt blir som ett företag?
Om jag har en inackordering, måste jag uppge det då? Vad gör kag avdrag för?
Vara för det höt och spånet som den hösten gör åt eller till mina hästar med? Jag är helt grön i det här har ingen erfarenhet alls. Så berätta gärna från grunden hur allt funkar.
Tack!
Jag har skrivit ett annat inlägg också.
Men vill tillägga: jag har en jordbruksfastighet men mina hästar är hobbyverksamhet.
Jag har för kortare tillfällen haft hästar "inackorderade" för in- respektive tillridning.
Efter telefonkontakt med Skatteverket fick jag OK att redovisa de intäkterna som "inkomst av hobby" just eftersom det inte fanns någon plan om varaktighet i det hela. Därmed blev det inte verksamhet under jordbruksfastigheten.
Visserligen innebar det i praktiken att jag fick beskatta fodret dubbelt: köper väldigt vitt utan att kunna göra avdrag (eftersom jag har hästarna som hobby). Tog betalt som paketpris per månad, foder ingick. Beskattade min inkomst utan att kunna göra avdrag.
Vad gäller avdragsrätt: normalt sett kan du inte kvitta avdrag som gäller jordbruksfastigheten mot en annan förvärvsinkomst utan just mot intäkter från verksamheten.
Det som är avdragsgillt är det som direkt berör verksamheten: visst renoveringsmaterial (målarfärg till uthus men inte till bostadshus), bräder, stängselmaterial går säkert att dra av om du har verksamhet.
Fodret till inackorderingen, ja.
Fodret till dina: rimligen inte om du inte lyckas påvisa en plan för vinstdrivande varaktighet vilket nog är svårt.