Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Madelene

En liten fråga till er som är emot join-up och ser det som psykiskt lidande.

Varför är det så hemskt?

Jag antar att de flesta av er som är motståndare till join-up placerar era hästar i box på natten?
Är inte då detta också psykiskt lidande?
Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller.
På dagen får många hästar gå ut i minimala frimärkshagar utan sällskap, är detta då inte värre än att skicka iväg hästen på en join-up där det handlar om kanske 5-10 minuter någon enstaka gång, mot detta livslånga lidande som många hästar drabbas av.

Åsikter tack!

/M

Sv: Join-up vs häst i box

Håller med dig fullständigt. Man måste sätta saker och ting i rätt perspektiv. :bow:

tror så många är emot de för att de är ett nytt sätt att få kontakt med hästarna..
och folk är ju oftast inte villiga att testa på nya metoder..verkar de inte som iallafall.

De har väl sina skäl:smirk:

man blir ju lite förtvivlad, man vill liksom ta ansvar för allas djur. det är ju bra, men samtidigt kanske man inte ska lägga sig i alltid.. klurigt!

hoppas någon motståndare skriver!:)

Jag har absolut inget emot join-up men detta livslånga lidande du skriver om låter lite märkligt?
Min häst går iof inte i någon frimärksstor hage utan en stooor en med gott om sällskap men ändå står hon vid grinden framåt eftermiddagen och vill in, även på sommaren när hon ska gå ute dygnet runt. Om jag släpper henne från hagen springer hon själv in i stallet och rätt in i sin box.
Märkligt sätt att visa sitt lidande och sin avsky för att vara instängd...

Jag har absolut inget emot join-up men detta livslånga lidande du skriver om låter lite märkligt?
Min häst går iof inte i någon frimärksstor hage utan en stooor en med gott om sällskap men ändå står hon vid grinden framåt eftermiddagen och vill in, även på sommaren när hon ska gå ute dygnet runt. Om jag släpper henne från hagen springer hon själv in i stallet och rätt in i sin box.

Jag tror att hon menade de hästar som faktiskt går ute i frimärksstora hagar och sedan står i box på natten.

Nu är jag efter, Join-up? vad är det :p :o

men min ena häst är under igångsättning och står i en frimärkesstor hage för att hon inte ska göra illa sig, ja. Den andra går ute från 8 på morgonen till 6-7 på kvällen, de två andra jag har går på lösdrift. Kan tillägga att hästarna normalt tas in vid 3!

Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller.

Fast detta låter ju onekligen som att hästen lider av att stå instängd i en box, eller?

man ser ju på hur många stressrealaterade problem hästen får i boxar..krubbitning, boxvandrare, vävning osv...de här får inte hästar som inte står i box.

Jag fattar inte?
Menar du att alla de som sysslar med join-up inte har sina hästar i box på natten?? Eller att join-up gör att hästen inte lider av att stå i box på natten?? :confused:

Annars kan jag inte se vad saken har med den andra att göra alls?
Vet inte hur det är med alla andras hästar men mina är aldrig utsatta för join-up o kommer aldrig bli, de trivs bra i sina boxar, i en välkänd och trygg miljö??
Så detta livslånga lidande en box skulle utgöra förstår jag inte heller??

Näää? Jag fattar helt enkelt inget?

hästar är vanedjur..dom vill till de dom är vana vid.

min häst stog vid grinden kl 3 på betet tillome med massor av kompisar..men sen när vi inte tog in hästen så upptäckte hon tillslut sin nya vana att gå ute och då ville inte hon stå i sin box sen nåt längre tag när ja tog in henne.

Jag fattar inte?
Menar du att alla de som sysslar med join-up inte har sina hästar i box på natten?? Eller att join-up gör att hästen inte lider av att stå i box på natten?? :confused:

Annars kan jag inte se vad saken har med den andra att göra alls?
Vet inte hur det är med alla andras hästar men mina är aldrig utsatta för join-up o kommer aldrig bli, de trivs bra i sina boxar, i en välkänd och trygg miljö??
Så detta livslånga lidande en box skulle utgöra förstår jag inte heller??

Näää? Jag fattar helt enkelt inget?

de är de att folk är så väldigt emot join up och ser de som ett stort psykiskt lidande för hästen..
och att ha hästen i en liten box utan att kunna fly eller nånting om de är nåt kan man ju lika gärna tycka att de med är psykiskt lidande för hästen.

hästar är vanedjur..dom vill till de dom är vana vid.

min häst stog vid grinden kl 3 på betet tillome med massor av kompisar..men sen när vi inte tog in hästen så upptäckte hon tillslut sin nya vana att gå ute och då ville inte hon stå i sin box sen nåt längre tag när ja tog in henne.

Men om de vill till det de är vana vid, borde det väl inte vara ett lidande?? :confused:
T ex en häst som inte trivs med sitt arbete i en paddock, brukar visa tydligt att den inte trivs med att t ex inte vilja gå in i paddock?
En häst som rids varje dag, men som inte gillar sin sadel, brukar ju visa det, trots att det är en vana...

Så en häst som vill gå in, tror jag faktiskt inte lider i sin box?

Men om de vill till det de är vana vid, borde det väl inte vara ett lidande?? :confused:
T ex en häst som inte trivs med sitt arbete i en paddock, brukar visa tydligt att den inte trivs med att t ex inte vilja gå in i paddock?
En häst som rids varje dag, men som inte gillar sin sadel, brukar ju visa det, trots att det är en vana...

Så en häst som vill gå in, tror jag faktiskt inte lider i sin box?

och en häst lämnar inte sin box trots att de brinner..
så de går nog inte o resonera så heller..

dom får ju mat och allting i sin box..de är ju deras vana o trygghet...men som sagt..alla stressrelaterade problem kommer från boxar..dom flesta iallafall..som vävning osv..

min häst blev väldigt stressad en natt i sin box och har efter de inte haft några problem att gå in där iallafall..för mat o allting finns ju där inne.

men själva grejen att stänga in ett flyktdjur i en trång box är ju inte de ultimata..

Senast ändrad av en moderator:

de är de att folk är så väldigt emot join up och ser de som ett stort psykiskt lidande för hästen..
och att ha hästen i en liten box utan att kunna fly eller nånting om de är nåt kan man ju lika gärna tycka att de med är psykiskt lidande för hästen.

Jag ser fortfarande inte vad det ena har med det andra att göra?? :confused:
En join-up är ju ett arbete för hästen oavsett hur mycket den lider, medans boxen är hästens hem o ska väl utgöra en så trygg plats att hästen inte i vild panik ska behöva karta på väggarna i jakt efter flykt väg??
Och skulle hästen få panik i en box, som är anpassad för en häst så känns det för mig bättre att hästen är där, än i hagen där den skenar genom staket eller vad som nu kan vara i vägen??

Men jag fattar nog fortfarande inte??

Givetvis men jag har svårt att se att alla hästar som står i box lider. Varför måste allting vara svart eller vitt, antingen sysslar man tydligen med join-up eller plågar sin häst genom att ha den instängd.
Om någon som verkligen är emot tex join-up skulle skriva här skulle säkerligen denna personen komma med argument varför det är "plågsamt" för hästen.
Samma sak som diskussionerna mellan barfotatalibaner och skofantaster, Det ena är det ultimata och det andra helt förkastligt...
Varför måste man snöa in så på "sin grej" att allt annat är förfärligt?
Jag har haft min häst både på lösdrift och i box och hon trivs utmärkt med båda delarna.

Om hon skulle stå uppbunden i ett rep runt halsen dygnet runt i sin egen skit utan mat eller vatten så skulle det handla om psykiskt lidande. Jag tycker däremot inte varken join-up eller box på natten räknas som plågsamt för hästen.

och en häst lämnar inte sin box trots att de brinner..
så de går nog inte o resonera så heller..

dom får ju mat och allting i sin box..de är ju deras vana o trygghet...men som sagt..alla stressrelaterade problem kommer från boxar..dom flesta iallafall..som vävning osv..

Nä, men det är väl ett bra bevis på att hästens box är en i hästens värld trygg plats??

Finns hästar som stressar i hagar oxå... Vandrar, väver, krubbiter, biter på stolpar...
Stress har med miljö att göra, inte med boxen i sig.
Står väl fler hästar i ro i harmoni i sin boxar än det står stressade nervvrak i sina boxar.
Och har man en stressad häst som inte trivs i sin box, så får man väl göra något åt saken, men det betyder väl inte att alla hästar eller ens de flesta hästar lider av att stå i box??

ja är öppen för alla grejer..min häst står på box och verkar trivas sålänge de inte går för lång tid.
lösdrift hade han väl trivts bäst med igenligen men nu går inte de..så ja är inte emot boxar.

men när folk säger att join up är psykisk misshandel och är så emot de borde ju de va lika fel o ställa in hästen i box och sånt med..som går emot igentligen allt som hästen vill o lever för..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inget emot Join Up. Tycker det är ett fint sätt att få kontakt och koncentration av sin häst. En början till att kommunicera. Men det är förutsatt att det görs på rätt sätt. Att man lyssnar till hästen och kan läsa av den. Annars kan det nog lätt bli en stresssituation där hästen känner sig trängd...

Men om man inte har en tydlig rangordning med sin häst och hästen förstår än så blir det nog ett "livslångt lidande" iom att den hela tiden velar mellan om den har högre rang än människan eller lägre. Den måste hela tiden ifrågasätta rangordningen, och det tror jag kan vara jobbigt och kännas otryckt för hästen!

Men man behöver ju inte gör detta genom en så kallad Join Up. Jag tror att det är ett bra och naturligt sätt för hästen att förstå en och att kunna börja kommunicera. Jag har upplevt det som att jag fick min hästs fulla koncentration, respekt och tillit då jag gjorde en slags Join Up. Och den enda jag egentligen gjorde var att visa henne runt mig och hålla henne i en lugn trav hela tiden, tills hon började lyssna och koncentrera sig på mig istället för på allt runt omkring. Och den koncentrationen har jag faktiskt kvar! :)

Så jag har goda upplevelser av det iaf. Och jag tror att det kan vara ett bra sätt att visa sin häst att man är dess ledare och en början på ett fint förtroende mellan häst och människa.

Finns hästar som stressar i hagar oxå... Vandrar, väver, krubbiter, biter på stolpar...

så en häst som växt upp på ett bra lösdrift i en flock skulle börja krubbita, väva och vandra hysteriskt?

de har ja lite svårt att tänka mej faktiskt..däremot hästar som redan börjar kan fortsätta trots bara utevistelse..men de är en annan sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 098
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden