join up utan resultat?

cristobal

Trådstartare
Har provat, och fått till klockrena join ups, två gånger med mitt gamla sto, som jag haft ett halvår, men senaste två gångerna har hon bara stått och tittat åt annat håll. Eller helt enkelt inte brytt sig om mig. Då har jag hållit på så länge att jag är helt slut av att driva runt henne.
Vad gör man då?
Till saken hör att hon inte ser på mig som ledaren, trots arbete med NH, longering mm,mm.

Sv: join up utan resultat?

Join-up är något jag tycker man ska vara väldigt försiktig med.
Gör man fel blir oftast effekten det rakt motsatta.
Dessutom får du en ännu längre väg tillbaka till ditt ledarskap.

Det är väldigt viktigt att anpassa "infångningsmetoden" efter den häst man jobbar med. Jag fick prova flera olika innan jag hittade en metod som passade min medryttarhäst.

Varför använder du just join-up?
Det finns andra "infångningstekniker" som kan fungera
precis lika bra.

OK. Vilka tekniker tänker du då på? Jag är inte särskilt gammal i detta game, så jag är tacksam för alla råd...

Jag antar att du utövar detta i ett mindre, inhägnat område?

Jag tycker inte särskilt mycket om sk. "Join Up", eftersom jag anser att det är fel sätt att bete sig mot hästen.
Jag vet inte om Join Up syftar på att människan ska visa att hon är ett rovdjur med förmågan att ta kommandot över hästen, eller om det är att efterapa ledarstoets beteenden i en naturlig flock.

Det är enligt mig i vilket fall inte naturligt hästbeteende att "ledarhästen" driver runt den andra hästen utan avbrott tills den "ger sig" (börjar tugga osv.), utan att ge den någon eftergift eller chans att ge sig av.
Det lär ju inte helelr vara särskilt bra psykiskt för hästen att vistas inne i en inhägnad tillsammans med ett rovdjur som kör omkring den tills den klappar ihop totalt ("ger sig").

Snarare är det så att ledarhästen kör i väg den andra hästen, går sedan i väg och låter den vara. Den andra hästen väljer att självmant komma fram och antingen "utmana" på nytt eller acceptera sig som underlägsen, eller att helt enkelt strunta i det och ge sig av (vilket förståss inte funkar riktigt bland tamhästar i en begränsad hage).
(Underlägsen är kanske fel ord egentligen, men jag kommer inte på något bättre just nu.)
Vissa hästar kanske behöver köras i väg totalt pga att de är så pass påstridiga och uppstudsiga att de inte accepterar att människan leder med mindre hjälpmedel, fast långt i från alla behöver köras i väg totalt.

Din häst kanske har tröttnat på att bli runtkörd oavbrutet, hon har ingen chans att fly, kanske hade hon gjort det om hon hade haft möjlighet. Därför väljer hon att "stänga av" och låtsas som att du inte finns.

OBS bara tankar detta, inga regelrätta råd eller "så ska det vara".

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte heller hållit på med hästar så länge, bara 6 år.
Jag räknar mig heller inte till NH-utövarna, iaf inte än. :smirk:

Det finns en massa olika sätt att fånga in en häst i hagen.
Dom flesta bygger på att du ska fånga hästens intresse.
Det är olika på olika hästar, så man får prova sig fram.
Många tekniker bygger på att det finns fler hästar i hagen.
Lite exempel:

- Godis, kel.
Umgås med alla andra hästar i hagen utom just den du ska hämta. Lite godis till alla andra hästar. Med lite tålamod kommer hästen du vill hämta att komma fram till dig.
Detta är ingen höjdare, iaf med godiset. Risken finns att du blir omringad så fort du visar dig i hagen.

- Intressant.
Hästar är väldigt nyfikna. Om du sätter dig på huk i hagen och
låtsas plocka med något på marken så kommer du snart att ha
alla hästarna omkring dig. Är det dessutom gräs i hagen så kan
du ge varje häst några grässtrån när dom kommer till dig.
Detta använde jag mig av till en helt okänd häst som ägaren
inte lyckats fånga på 2 veckor. :)

- Ointresserad.
En ny grej som jag hittade på i höstas när min medryttarmärr
var helt hopplös att hämta.
Gå mot hästen som vanligt. När hästen vänder och går ifrån dig,
gör du samma sak. Om hästen stannar, stanna, vänd och gå mot
hästen. Upprepa detta 2 eller 3 gånger.
Sista gången lämnar du hagen och går utom synhåll.
Vänta 10-15 min och gör ett nytt försök.
Gör detta max 3 gånger, sen få hästen vara till nästa dag / gång.

- Ensam.
Ta in alla hästar utom din. Lämna din häst ensam i hagen i 15-30 min.
Hämta hästen. Fungerar det inte, lämna hästen ensam igen och gör ett nytt försök.

Lycka till.

/Bengt

Roliga förslag!
I söndags hade jag kört en del markövningar i inhägnaden, tröttnade och släppte hästen lös, gick själv bort. Stannade, och hon följde efter. Då vek jag av- hon följde. Gick zick-zack mm Hon följde efter.
Huvudsaken verkar vara att vara intressant för hästen, då kan vi ha kul, och då är det så mycket lättare att "befästa ledarskapet".
Håller helt med om godis. Då blir de bara fokuserade på det.
Om jag går runt hagen och tar ned sly tex, så följer hästarna nyfiket med innanför stängslet.
Jag ska prova dina råd; tack
D

Detta med join-up kom sig av att denna hästen inte hade någon respekt för människans zon, att hon gick för nära, trängde sig fram, och nästan var farlig. Då var det så att efter en join-up, så blev det mycket lättare att få ett bra avstånd, tex då man leder henne.
Men jag håller med, det får inte bli för mycket. Det bästa vore väl att göra sådana saker i omedelbar anslutning till att hästen gått över någon gräns, och då jag bort henne. Hur ser du på det?
Var går gränsen mellan att jaga bort och löslongering som träningsmetod?
Tänker och läser mycket, men är ändå något förvirrad.

Jag fattar hur du menar, det var ungefär det jag menade med att vissa hästar kräver total "bortfösning" ett tag för att lära sig acceptera. Dock ska det då vara inom vissa gränser, man måste vara noga så att man vet precis när det är dags att ge eftergift.

Jag tycker att gränsen är lite otydlig ibland, men jag tycker nog att den märks mest på att när man "löslongerar" använder man sig av tryck och eftergift i olika former.
Vid Join Up/"jaga bort" är det enbart tryck, tryck tills hästen "ger sig".

Alltså eftergiften som är skildnaden för mig. Jag föser bort hästen, och så fort den gör vad jag menade den till, så ger jag eftergift genom att jag släpper ALLT tryck mot hästen, sänker blicken och axlarna, kanske tar ett steg tillbaka.

Jag är inte någon renodlad NH-utövare, jag tar lite av varje från olika tränare/stilar och sätt att hantera/rida och så kör jag mitt eget race. Jag tycker det funkar bäst så, och det verkar min häst med tycka.

Senast ändrad av en moderator:

bengall skrev:
Jag har inte heller hållit på med hästar så länge, bara 6 år.
Jag räknar mig heller inte till NH-utövarna, iaf inte än. :smirk:

Det finns en massa olika sätt att fånga in en häst i hagen.
Dom flesta bygger på att du ska fånga hästens intresse.
Det är olika på olika hästar, så man får prova sig fram.
Många tekniker bygger på att det finns fler hästar i hagen.
Lite exempel:

- Godis, kel.
Umgås med alla andra hästar i hagen utom just den du ska hämta. Lite godis till alla andra hästar. Med lite tålamod kommer hästen du vill hämta att komma fram till dig.
Detta är ingen höjdare, iaf med godiset. Risken finns att du blir omringad så fort du visar dig i hagen.

- Intressant.
Hästar är väldigt nyfikna. Om du sätter dig på huk i hagen och
låtsas plocka med något på marken så kommer du snart att ha
alla hästarna omkring dig. Är det dessutom gräs i hagen så kan
du ge varje häst några grässtrån när dom kommer till dig.
Detta använde jag mig av till en helt okänd häst som ägaren
inte lyckats fånga på 2 veckor. :)

- Ointresserad.
En ny grej som jag hittade på i höstas när min medryttarmärr
var helt hopplös att hämta.
Gå mot hästen som vanligt. När hästen vänder och går ifrån dig,
gör du samma sak. Om hästen stannar, stanna, vänd och gå mot
hästen. Upprepa detta 2 eller 3 gånger.
Sista gången lämnar du hagen och går utom synhåll.
Vänta 10-15 min och gör ett nytt försök.
Gör detta max 3 gånger, sen få hästen vara till nästa dag / gång.

- Ensam.
Ta in alla hästar utom din. Lämna din häst ensam i hagen i 15-30 min.
Hämta hästen. Fungerar det inte, lämna hästen ensam igen och gör ett nytt försök.

Lycka till.

/Bengt

Jag gillar dina "metoder" för "infångning" :bow: Tycker också det är skoj att testa olika saker, speciellt när man upptäcker att det funkar :bump:

Däremot kan du belöna hästen med t.ex. en morotsbit efter infångandet eller lite godis i krubban när hästen kommer in.

Álin skrev:
Jag vet inte om Join Up syftar på att människan ska visa att hon är ett rovdjur med förmågan att ta kommandot över hästen

Måste ju säga också, att människan är ju inget rent rovdjur (mera sk. allätare som typ grisar) så varför bete sig som ett rovdjur.

Är det i hagen du har problem eller är det om du jobbar henne i corall?

Nej, jag har inte tillgång till annat än en rätt stor bana, kan tänka mig att det skulle gå bättre i en korall. Hur som helst har jag fått hjälp av en NH-instruktör, för att få bukt med intrång i min zon, funkar jättebra. Så idag vågade jag rida ut för första gången på länge. Tur att man kan få hjälp!
Tack för tips.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel