Join up i ridhus 20x40 m ?

K

karleeen__

När jag försöker göra join up med min häst så kör jag i rudhuset. (vi har inget voltspår eller inhängnad)
Min häst bara försvinner bort i andra änden opch saktar av och då har jag ju ingen kontroll. Vad ska jag göra då?
Tacksam för svar!
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Att försöka lösjobba i ett ridhus som är 20x40 låter inte som roligt! :(
Hästen får alldeles för stor yta att röra sig på. Försök avgränsa en liten del som du kan hålla dig på med hinderstöd och linor (el likn). Max 20x20, gärna mindre och cirkulärt också.
Men går det inte el blir för mycket jobb, om du måste riva det direkt efter, så får du nöja dig med en liten kvadrat att jobba på. Nackdelen är att hästen kan vända sig bort från dig i hörnen, vilket kan vara lite riskabelt ur sparksynpunkt plus att det kan vara svårt att driva hästen i det läget.
Men att fortsätta försöka på den stora ytan är nog ganska lönlöst, om inte annat kommer det ta tid och du kommer få jobba!
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Precis, håller med föregående talare. Ett stort ridhus är alldeles för stor yta. Däremot anser jag personligen att det inte måste vara runt och aldrig mindre än 15 x15. Har sett hästar som har fått panik om de blir dominerade i en sån liten inhängnad.
 
Jag också tycker vad Mazzan skrev var rätt det är lönlöst. Så har hästen alldeles förmycket plats att komma undan. Om du fortsätter så tro jag det blir mer svårare i framtiden att får hästen villa vända mot dig när han är "van" att kunna springa iväg.
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Däremot anser jag personligen att det inte måste vara runt och aldrig mindre än 15 x15.

Nä, det måste självklart inte vara runt men det är en fördel. Som jag sa; det är bra ur säkerhetssynpunkt, och så kan hästen inte vända sig bort och vända bort uppmärksamheten från människan.
En volt gör ju att hästen måste springa på till den fokuserar in mot mitten. ;)
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Ett enkelt sätt att avgränsa en bit av ridhuset, eller göra en mindre inhägnad, är att använda sig av enkla elstaketstolpar (t ex de vita plaststolparna) som lätt kan stickas ner i ridhusunderlaget (o lika lätt tas upp igen). Kombinera dem med någon typ av lina eller plastband. Går snabbt att göra.

Ska man använda hela ridhuset så får vara beredd på att springa som en skållad råtta och ha grymt bra kondis ...
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Många bra förslag på hur stänga av ridhuset för att använda en mindre yta.

Tänk på "Don´t push it too hard"

Dvs var mycket noga med att inte trycka på för mycket så hästen hoppar över alt springer igenom staketet.
Då, om något, har du skaffat dig problem.

Lycka till.

/P Döben
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Första gångerna jag fick göra detta var på en så stor ridbana, med en dm snö... Gissa om jag blev svettig. Det funkade, men håller med de andra. Jag använder plaststolp o avspärrningsband.
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Precis, håller med föregående talare. Ett stort ridhus är alldeles för stor yta. Däremot anser jag personligen att det inte måste vara runt och aldrig mindre än 15 x15. Har sett hästar som har fått panik om de blir dominerade i en sån liten inhängnad.

Faktum är att en rund inhägnad är den bästa för de som skall börja med join up för första gången.
I en fyrkantig inhängnad har hästen möjlighet att gömma sig i ett hörn och visa rumpan in mot mitten, vilket är en väldigt utsatt situation för människan.




Som svar till TS:

Om du skall börja emd Join up, så bör du ha en instruktör med dig.
Join up är en väldigt dominant "övning" och det kan både riva ner och sabba förtroende, för att inte tala om spark-riskerna.
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

för att inte tala om spark-riskerna

Och inte bara dom, risken att bli attackerad finns ju oxå. Även om man har att göra med "världens snällaste häst"...
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Faktum är att en rund inhägnad är den bästa för de som skall börja med join up för första gången.
I en fyrkantig inhängnad har hästen möjlighet att gömma sig i ett hörn och visa rumpan in mot mitten, vilket är en väldigt utsatt situation för människan.

Som svar till TS:

Om du skall börja emd Join up, så bör du ha en instruktör med dig.
Join up är en väldigt dominant "övning" och det kan både riva ner och sabba förtroende, för att inte tala om spark-riskerna.

Que?
Vari ligger faran och sparkrisken med Join-Up?

Vari är det dominanta?

Join-Up är basic.

/P Döben
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Que?
Vari ligger faran och sparkrisken med Join-Up?

Vari är det dominanta?

Join-Up är basic.

/P Döben




JAdu... jag tror itne jag orkar förklara det EN gång till... sök på andra trådar om Join up så får du se...

Joi up är inget harmoniskt och fluffigt rosa...
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Que?
Vari ligger faran och sparkrisken med Join-Up?

Vari är det dominanta?

Join-Up är basic.

/P Döben

Join-Up är som du säger en basic-övning, där du försöker vinna ledarskap. Som du säkert vet går det ju i kort ut på att man driver hästen runt, till den visar tecken på intresse för människan.
Just för att man sätter ett tryck på hästen, genom att driva den, kan vissa hästar känna sig hotade och trängda- vilket kan leda till att de går till anfall antingen genom sparkar eller attack.
Riskerna är ännu större om området man är på har hörn som hästen kan ställa sig i med rumpan mot människan- klart för spark!

Det dominanta; ja det är den dominanta individen som flyttar på de andra. Dvs när man driver hästen runt visar man dominans.
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Det som jag tycker blir fel i såna här situationer är att man börjar i fel ände.

Jag kan tycka att man inte ska ge sig på löslongering förrän man har en såpass bra kommunikation att man faktiskt KAN hantera ett så stort utrymme som 20x40 m, åtminstone "i teorin". Eller så pass bra att hörn definitivt inte är ett problem, ställer sig hästen där och tjurar har man LÅNGT kvar till löslongeringsnivån.

Men det är bara jag det...
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Det som jag tycker blir fel i såna här situationer är att man börjar i fel ände.

Jag kan tycka att man inte ska ge sig på löslongering förrän man har en såpass bra kommunikation att man faktiskt KAN hantera ett så stort utrymme som 20x40 m, åtminstone "i teorin". Eller så pass bra att hörn definitivt inte är ett problem, ställer sig hästen där och tjurar har man LÅNGT kvar till löslongeringsnivån.

Men det är bara jag det...
Jag håller fullkomligt med! Speciellt om man ska vara på en så stor yta. Men en join-up ska inte göras på ett så stort utrymme, men funkar däremot ypperligt på en 15-20 metersvolt.

Sen ska man självklart inte ge sig på Join-Up el löslongering över huvud taget om man inte vet vad man gör. Då håller man sig till att jobba i grimma.
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

Precis.

Dessutom tycker jag man ska passa sig för att använda löslongering som ett medel för att nå nåt sorts ledarskap, däremot är det ett underbart verktyg för att vidareutveckla kommunikationen med hästen.

Vad jag tycker om joinup ska vi dock inte gå in på... ;)
 
Sv: Join up i ridhus 20x40 m ?

JAdu... jag tror itne jag orkar förklara det EN gång till... sök på andra trådar om Join up så får du se...

Joi up är inget harmoniskt och fluffigt rosa...

Vet precis vad det är. Ser ingen fara i det. Därav frågan.

/P Döben
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: misswilma
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp