Joggproblem!

M

marie ireholt

Jag får inte mina två araber at gå i jogg.Måste vara något jag gör fel eftersom det inte fungerar på någon av dom.Har ridit för instruktör men fick aldrig någon hjälp med detta.Vad är det vanligaste felet man gör som ryttare när hästen inte går i jogg?

Sv: Joggproblem!

Att hästen inte orkar gå i jogg kan vara att hästen inte har styrka till det än. Det är ju en samlad gång och som går sakta..så musklerna, styrkan måste finnas.

Hej. Våran pålla var otroligt forserande i traven o kännslig i munnen. Lätt på handen förhållningen satt i rumpan. Prova på att göra halter från skritt med hjälpa av sättet. Gå över till trav när du känner att halten sitter i skritten. Trava om hästen forserar bromsar du me sätet utan att stanna. Det kan ta lång tid . Nu joggar hon hur fint som helst och går rund o fin på lång tygel.

Dom kan jogga.Har fått dom i jogg korta stunder.Tror problemet ligger hos mig och att dom kanske inte orkar.Ska prova att göra mycket halter när jag rider.Jag har aldrig hört om en töltande quarter.Det är ju det som utmärker islandshästen.

Dina araber kanske inte kan jogga. Mina quartrar kan inte tölta.

:rofl:

Marie: Som du skriver själv, dom har nog inte orken att gå i jogg längre stunder. Tycker du fick ett mycket bra tips där medhalterna, det ska jag börja träna själv på också!
Glöm inte att andas och slappna av själv heller, ställ inte högre förväntningar på hästarna än på dig själv :)

Själv så tror jag inte att halter gör att hästen kan börja bärs sig i jog, utan de gäller (som i ALL ridning) att driva in hästen i jog. Detta är (som med nästan allt annan) svårt att förklara med skrift ;). Utan ta hjälp av tränare som kan hjälpa just DIG och DIN HÄST. Själv så har det tagit tre år för min häst att orka bära sig i job, men han orkar inte hela tiden, utan det gäller att dirva och driva honom in i den! Så det är bara att fortsätta jobba dina hästar så att de blir starkare!

Det viktigaste är att man inte bromsar in hästen till något som den egentligen inte klarar av. Ta hjälp av tränare.

Har faktiskt aldrig hört talas om att andra hästraser kan tölta.

Vad det gäller och ha för höga krav på hästen så har jag ännu högre krav på mig själv.Tyvärr finns det inga westerntränare i närheten där jag bor.Det är alltid det bästa att ta hjälp av en tränare.Kostnaden för att åka iväg till någon känns för stor just nu när jag är mammaledig.

Vart bor du Marie? Kanske kan wr föreningen i ditt område hjälpa dig komma i kontakt med någon vänlig själ med stort hjärta och större kunnande?

Det Går att få araber att "jogga" men det blir aldrig riktigt som en qh.. handlar ju om exteriör, steg osv.. Men tänk på att ta det lungt, om varesig du eller hästen har musklerna för det så går det inte.. ^^

jag red en travare-arab förrut, döm inte honom efter rasen, han var superfin! jag red engelskt på honom även om jag egentligen föredrar western. och han var en sån som springer alldeles för mycket och fort. så då blev jag så sur på honom så jag red honom western i typ 1 månad och på nåt sätt så fick jag honom o lära sig o gå lugnt så sen växlade jag tillbaka till engelskt och han var jättelugn och stabil.

WESTERN ÄR FASEN I MIG BÄST :D

*S* Skulle aldrig få för mig att dömma en häst efter rasen.. dom blir i mångt och mycket vad man gör dom till :D Och jag tror nog dom flesta här håller med.. ^^

Min tant var väldigt forcerande i traven och galoppen tidigare ("gammal dressyrhäst") men har sansat sig något otroligt sedan hon blev westernhäst.. (till dressyrtränarnas STORA förskräckelse...;))

jaa det har jag också hört att det finns, men dock inte sett någon med egna ögon!

Nej jag tror inte det finns i Sverige.
Många sk Gaited-raser (raser avlade för gångartstävlingar av olika typ) har tölt, så det är inte bara islänningar.

Det finns även tex araber med fullt utvecklad cowsence, avlade för cutting. Mestadels i USA då förstås.

Finns det mesta när man börjar kolla runt :smirk:

Jupps...men jag svarade på araberna. Har inte sett någon "gaited" sådan i Sverige, men det kanske finns!

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar