Jogga med hund när det är varmt

K

Klara J

Kan det vara farligt att ha med hunden när man springer nu när det börjar bli varmt? Jag tänker just eftersom de inte kan svettas och så.

Min hund är en 11 månaders salukitik och tidigare, innan det blev såhär varmt (ca 25 grader idag) har hon hängt med bra i ca 5-6 km, men nu märker jag helt klart att hon är påverkad av värmen. Inte så att hon vägrar röra sig, men hon vill inte riktigt hänga på i mitt tempo de sista kilometerarna. Jag har inte med henne ofta, kanske 1-2 ggr/vecka, just eftersom hon är ung fortfarande.

Men är det dumt, borde jag lämna henne hemma de varma dagarna?

Sv: Jogga med hund när det är varmt

Anpassa dig efter hunden o spring nån gång i veckan i arla morronstund innan det blivit varmt.

mvh

Håller med vallhund (förövrigt är jag imponerad över att du orkar röra dig öht! Jag gör det inte :p)
När det blir varmt går jag dagens långpromenader/låter dem vara i rastgården/whatever när det är lite svalare. Efter kl 18, då brukar vi vakna till liv.

Vi brukar senarelägga motionen när det är såhär varmt. Cyklar med hundarna varje dag men nu när det är varmt blir det vid 21-22 tiden istället för på eftermiddagarna. Vi simtränar med hundarna på dagarna istället.

Om du inte vill flytta springrundan till arla morgon eller sen kväll så skulle nog jag lämna hemma varma dagar. Min vovve älskar att bada så jag gör så att vill jag vara aktiv när det är varmt så blöter jag honom innan (typ i duschen) och så ser vi till att passera vatten en eller flera ggr så han kan bada. Om vi har kort till vatten så blöter jag honom inte innan då får det räcka med att första doppet kommer rätt snart.

Svarar alla:

Det låter såklart helt vettigt det ni säger. Får försöka springa senare eller tidigare om jag vill ha med henne.

Anledningen till att jag sprungit mer med henne sista tiden är för att hon har ett sår mellan två tår som aldrig vill läka, så jag kan inte ha henne lös (hon har dragit upp såret ett par gånger när hon sprungit för fullt) och jag har ändå velat hålla igång hennes kondition så gått det går.

Men som sagt så tar jag åt mig av era råd. Och hoppas även att hennes tass blir bra snart, då kan hon vara lös om vi springer och springa mer i sin egen takt.

Smart tips med vatten också, vi springer ju mycket vid vatten och när jag kan släppa henne lös igen badar hon gärna för att svalka sig.

Hur var det, visst bandagerade du tassen förut? Går det inte att bandagera på något vis så att det håller även om hon är lös?

Det är svårt, har försökt flera gånger men det har bara åkt av. Även om man lindar ordentligt så lyckas hon alltid springa ner i vatten eller lera eller så innan jag kan hindra henne och då lossnar det.

Men det får bli koppel i kanske en vecka till, sen måste det ha hunnit läka.

Provat vet-flex linda? det klarar även vatten och lera. (fast nu går vi nog lite väl OT även om det är din tråd. Du får logga in på msn istället :p)

Liknande trådar

Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 843
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 604
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 787
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 990
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar