H

hippolina

hejsan alla glada! :bump: :banana: :bump:

jag har en liten fråga angående jodopax. jodopax är ju sårrengörande.
men jag har på sistone hört att man endast ska använda jodopax på "färska" sår. om man använder det när det börjat läka, gör det mer "skada" än nytta.
stämmer detta? :confused:och vad ska man i så fall, använda istället för jodopax? :confused:

Tacksam för svar :rofl:

Jodopax tar död på allt (gott som ont). Därför ska man bara använda det om såret blivit infekterat/varigt.

Det är vad jag har lärt mig. :)

ciao sötnos!
jag resonerar så här: Nytt sår=jodopax tvätt... :devil:
gammalt sår som inte ser jättefint ut, typ kladdigt efter hage osv eller ej hel sårskorpa=jodpax tvätt
"gammalt" sår som ser fint ut (behöver ju bara va typ 1 dag) = ej tvätt
Tycker inte om, som många gör, att även om såret ser fint ut så SKA det tvättas med jodopax och sliter bort sårskorpan i tvätten! :mad:

Så länge såret inte ser infekterat ut så använder jag aldrig jodopax utan tvättar rent med Lactacyd-tvål och vatten istället. Har fungerat utmärkt för mig! :)

man ska vara försiktig med jodopax då det kan skada vävnader. som alternativ kan man förutom fysiologisk NaCl-lösning och tvål och vatten även använda klorhexidin. är det ett gammalt och lite infekterat sår är väteperoxid super. men det svider lite så de är inget för sår på huvudet.

Hej!

Jodopax stör läkningsprocessen, varför man inte bör använda det på äldre sår som inte är direkt infekterade. Koksaltlösning är suveränt på sår, även tvål och ljummet vatten (ska dock inte slabbas i ett rent sår utan mer användas för att få väck gammalt blod och var i och runt ikring såret).

Jag använder bara jodopax första gången jag tvättar ett sår, sen tvättar jag såret med koksalt lösning sen så tycker jag att Skillingaryd Hästsalva är jätte bra att smörja på på såret den gör så att såret blir mindre ömt och på skyndrar läkningen. :)

Jag använder bara jodopax första gången jag tvättar ett sår, sen tvättar jag såret med koksalt lösning sen så tycker jag att Skillingaryd Hästsalva är jätte bra att smörja på på såret den gör så att såret blir mindre ömt och påskyndar läkningen, och den är super mot flugorna på sommaren.. :)

Jodopax liksom klorhexidinsprit el klorhexidinlösning är vävnadsretande vid frekvent användning, men man kan gott tvätta såret i 2-3 dagar. Om du spär jodopaxen så att den får samma färg som urin kan du lägga på jodopaxomslag i 2-3 dagar t ex under natten för att förhindra lymfangit. Om såret är på benet kan det vara värt att bandagera benet efter rengöring, i ett par dagar så att såret kan få skydd mot smuts och bakterier och hinner läka inifrån.Alsolösning har en förmåga att "dra ut" bakterier ur sår. För att ta bort var är NaCl ( koksalt) suveränt. Smetiga sårhålor kan man "koka ur" med väteperoxid 3%. har man den styrkan på väteperoxiden svider det inte alls, tvärtom mot tidigare inlägg- däremot kan det "ryka lite" och det känns inte obehagligt alls. Man använder väteperoxid inom humanvården bl a för svårläkta smetiga (ytliga) sår.
Man ska absolut inte använda salva på färska/ nya sår!Du riskerar bara att stänga in bakterierna under. Jag kan inte uttala mig Skillingarydsalvan men vet att många använder Socatyl och liknande. Har själv negativa erfarenheter av det...
En veterinär sa att hästar har en tendens att läka utifrån in, tvärtemot människor.

Lycka till!

jag använder jodopax på nya sår
och sen sånt som blir skummande vitt (kommer ej ihåg vad det heter)
på läkande sår

Tvättar endast färska sår med jodopax för att få bort alla bakterier. Sen tvättar jag med Laktacydtvål. Kan tänka mig att jodopax kan störa läkningsprocessen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 356
Senast: Mkb
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Takire
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka