Jodopax gel

lwt03001

Trådstartare
Någon som har provat det? Köpte en tub idag och ska smörja på min häst då han har ett sår men jag är nyfiken på om någon annan har provat det.

Sv: Jodopax gel

har det i stallet såg jag nu i helgen men testade det aldrig

då jodopax fräter är det bättre att hälla socker eller smörja honung på små sår, skadar inte hästen och alla bakterier dör på stubben.

nej, fel. Under alla gånger jag har använt jodopax har det då ALDRIG frätt eller gett biärkningar iform av bränskador (tappat hår el. irriterad hud där jodd använts. *har ej vart med om detta ska observeras* Smörja honung på sår tvivlar jag på hjälper snarare tvärt om (möjligt att det kan ha läkande effekt.) men hästar är nyfikna, flugor och annat lika så. Honung är gott det är inte jodd.
Jodd är desutomde baketerie dödande

jodopax fräter på de yttersta hudlagret, tyvärr e det alldeles sant. jag trodde åxå flugor skulle fastna i honungen men dom är inga självmordskandidater! men jag var lika skeptisk som du innan jag provade honung och socker på sår så jag förstår din misstänksamhet. Jag har dock blivit mkt possitivt överraskad!:banana::banana:

Nu har jag provat min tub och jag är väldigt nöjd faktiskt. Såret har läkt fint och gelen lämnar en skyddande hinna.

Kul å höra att den funkade, bra och veta!
Såg den på veterinärkongressen i höstas, men då hade den inte släppts för försäljningen ännu.
Hur var priset på den?

jag testade de på min hästs rasp och tänkte att de skulle skydda på dagen mot lera.
men de gick inte bra. de torkade bara ut allt.
tror att den e bra på sår!
kostar ca 70 kr tror ja.

det där har du garanterat fått om bakfoten :smirk:

jodopax fräter inte på huden. om det nu gjorde det, hur förklarar du då att man kan lägga jodopaxomslag i 12 timmars intervaller i flera dagar mot tex. svullnad utan att huden tar skada ? det ända som händer är att svullnaden oftast går ner.

jag har använt mig av jodopax i över 30 år utan att det gett en ända frätskada på väldigt många olika hästar, både som sårtvätt och som omslag ;) (föresten, har även använt det till mig själv under alla år)

Jag är inte överraskad öht. (ler) Känner bara att jag vill protestera. Har använt Jodopax i över 30 år och har aldrig sett det fräta. (Däremot andra preparat) Det har alltid fungerat bra och jag kommer att fortsätta använda det på samma sätt.
Det är bara att prata med en veterinär. De rekommenderar Jodopax när det behövs ett starkt bakteriedödande medel eller om såret sitter på ett ställe som gör att det kommer att utsättas för mycket bakterier. Inte att dutta med i tid och otid vilken är orsaken till ryktet om att det skulle vara ett farligt eller olämpligt medel. För småsår och liknande finns annat att tvätta och hålla rent med som är lämpligare.
Jodopax är bra att använda i vissa fall. Ingenting att vara rädd för.:)

Jodopax kan försämra sårläkningen men är bra att använda till vissa infekterade sår mm. Jag har inte sett några frätskador på intakt hud.

Huskurer är alltid just huskurer. Bara för att de "fungerar" behöver de ej vara jättebra - såret hade kanske läkt lika fint av något annat, som zinkpasta, helosan div hästsalvor etc. Ofta läker ju saker oavsett (eller trots) behandling.

Jag tycker att sårtvätt är bättre att använda än saker ur skafferiet.

jag fick prova innan den släpptes på marknaden.
Jobbar inom handeln och min leverantör höll på att ta
fram detta om det är 1 eller två år sedan. och jag tyckte
att den var lätt att använda och man slipper att hållapå att blanda.

smidigt.

det där har du garanterat fått om bakfoten :smirk:

jodopax fräter inte på huden. om det nu gjorde det, hur förklarar du då att man kan lägga jodopaxomslag i 12 timmars intervaller i flera dagar mot tex. svullnad utan att huden tar skada ? det ända som händer är att svullnaden oftast går ner.

jag har använt mig av jodopax i över 30 år utan att det gett en ända frätskada på väldigt många olika hästar, både som sårtvätt och som omslag ;) (föresten, har även använt det till mig själv under alla år)
OK jag har nog fel, jag har blivit felinformerad! Nu vet jag bättre, tack för informationen och rättelsen, alla kan ha fel ibland. Mvh Tant Ylva

då jodopax fräter är det bättre att hälla socker eller smörja honung på små sår, skadar inte hästen och alla bakterier dör på stubben.
Svara både Ylva och er andra.
Jodopax fräter inte. Däremot så visar modern forskning på sårsidan att jodopax är vävnadsretande och inte bör användas vid sårvård. Som sårtvätt så är koksaltlösning överlägset, både antiseptiskt och icke vävnadsretande. Jodopax kan fortfarande vara bra att använda som desinfektion på t.ex. händer eller instrument.
Sår bör hållas fuktiga för bästa läkning. Man använder på humansidan flera typer av honungsförband, så där är du inte fel ute.

Jag har sett mkt bra resultat när veterinärer rekomenderat honung vid krånglande sår. Koncentrerat socker motverkar de flesta bakterier men är snällt mot vävnaden.
PL

Har inte hört socker rekommenderas under utb, men det fungerar säkert som mycket annat, jag är ett väldigt fan av zinkpasta själv. Generellt är jag dock skeptisk mot huskurer.
Jag trodde att socker störde cellernas osmos och torkar ut..?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat