the_connemara

Trådstartare
Hur vet man om hästen får i sig lagom mycket jod?
Jag har inte sett det nämnas någon annanstans än på mineralerna (inte läst på färdigfoder dock)?
Bör man ge salt med jod?

Sv: Jod?

Ska du tillsätta jod bör du veta exakt hur mkt jod hästen tillförs i den totala foderstaten.

Ska du tillsätta jod bör du veta exakt hur mkt jod hästen tillförs i den totala foderstaten.

Och hur vet man det?

På kraffts mineraler finns jod med.

Ja, mineraler finns. Men de täcker inte underhållsbehovet alls enbart mineralerna. Därför undrar jag vad mer för källor man behöver ta hänsyn till, om det normalt sett finns tillräckligt eller är brist tex :)

Jod brist hos häst i Sverige är inte ett vanligt problem även om svenska jordar genellt
Har låg jod tillförsel .
. För mkt jod innebär problem
. Du rör dig lite nu på gränsen till noja nivå - såvida du som sagt inte redan räknat fram att din häst lider av extremt jod underskott .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.